یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
توقف توزیع کاغذ دولتی ناشران را از صحنه بازار حذف می‌کند

مدیر انتشارات آوند دانش معتقد است؛ استمرار توزیع کاغذ دولتی به فعال بودن ناشران کمک می‌کند زیرا در غیر این صورت، یک‌سری از ناشران مجبور می‌شوند صحنه بازار را ترک کنند.

مهدی عمرانلو مدیر انتشارات آوند دانش در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت توزیع کاغذ یارانه‌ای گفت: در سال‌های اخیر با افزایش قیمت تمام شده کتاب روبه‌رو بودیم که دلیل بخش عمده آن بالا رفتن قیمت کاغذ در بازار بود، زیرا کاغذ نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت‌گذاری کتاب دارد.
 
وی ادامه داد:‌ توزیع کاغذ دولتی کمک زیادی کرد که بهای کتاب افزایش معقولی داشته باشد. زمانی که بهای کاغذ دولتی را با بازار آزاد مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که قیمت کاغذی که توسط کارگروه توزیع کاغذ به ناشران داده می‌شود، یک سوم قیمت بازار است.
 
عمرانلو درباره تاثیرات و تبعات توزیع کاغذ دولتی توضیح داد: همین موضوع ناشر را به ادامه کار تشویق می‌کند؛ چون اگر قرار باشد با کاغذ بندی ۴۵۰ هزار تومان کتاب تولید کند، هزینه تمام شده نهایی خیلی بالا می‌رود و این موضوع کار را برای اهالی نشر و البته مخاطبان کتاب‌ها سخت می‌کند.
 
وی تاکید کرد: هرچند در این سال‌ها افزایش هزینه سایر ملزومات مورد نیاز کتاب مثل مرکب و چاپخانه‌ها را داشتیم و هزینه‌های جانبی دیگر رشد زیادی داشتند، ولی کاغذ دولتی کمک زیادی کرد تا حداقل افزایش قیمت را برای پشت جلد کتاب‌ها داشته باشیم.
 
عمرانلو در ادامه با اشاره به لزوم توزیع کاغذ دولتی در شرایط موجود نیز گفت: استمرار توزیع کاغذ دولتی برای چاپ کتاب‌های بیشتر به ناشران کمک می‌کند؛ زیرا اگر غیر از این باشد یک‌سری از ناشران مجبور می‌شوند، صحنه بازار را ترک کنند و حذف می‌شوند.
 
وی با ارائه پیشنهادی برای ادامه فعالیت کارگروه نیز عنوان کرد: در این میان به نظرم تنوع کاغذهای موجود در کارگروه کم است و کاغذهایی مثل گلاسه و بالای ۸۰ گرم موجود نیست و محدود به کاغذ ۷۰ گرمی و بالک است که این موضوع برای یک‌سری از ناشران ایجاد مشکل می‌کند.
 
عمرانلو یادآور شد: برخی از ناشران مجبور می‌شوند کاغذ مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و به دنبال آن قیمت تمام شده کتاب‌هایشان خیلی بالا می‌رود. اگر کارگروه بتواند طیف متنوع‌تری از کاغذها را پوشش دهد به ناشران کمک می‌کند تا کتاب‌هایشان را با قیمت تمام شده معقول به بازار عرضه کنند.

وی گفت: ما نمی‌دانیم اگر کتاب با هر قیمتی چاپ شود، مخاطب توان خرید آن را خواهد داشت یا نه و به همین دلیل کنترل هزینه‌های تولید کتاب برای ما ناشران اهمیت ویژه‌ای دارد و توزیع کاغذ دولتی در کنترل هزینه‌ها نقش موثری دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط