چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کاغذ یارانه‌ای به تولید کتاب با قیمت متعادل کمک کرد

بهروز عطایی معتقد است؛ ناشران توانسته‌اند به کمک کاغذ یارانه‌ای کتابی با قیمت مناسب‌تر و متعادل‌تر تولید کنند و در اختیار مخاطب قرار دهند و با این کار چرخه فعالیت تولید کتاب در کشور از حرکت نایستاد.

بهروز عطایی مدیر انتشارات عطایی در گفت‌وگو با در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به لزوم توزیع کاغذ دولتی در میان ناشران عنوان کرد: به‌دنبال شرایط اقتصادی که طی سال‌های اخیر پیش آمده و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا فعالیت ناشران با مشکلات زیادی همراه شده است، توزیع کاغذ دولتی تا حد زیادی توانسته به فعالان حوزه نشر کمک کند.
 
وی ادامه داد: البته توزیع کاغذ دولتی برای چاپ کتاب در تیراژهای پایین اثر زیادی ندارد زیرا یک کتاب ۲۰۰ نسخه‌ای که ۲۰۰ صفحه دارد، بیشتر از ۵ بند به کاغذ نیاز ندارد و قیمت کاغذ آن نسبت به سایر ملزومات حوزه چاپ خیلی بالا نمی‌شود.
 
عطایی با بیان اینکه غیر از کاغذ سایر مواد اولیه مورد نیاز چاپ کتاب نیز با نوسان قیمت روبه‌رو است، گفت: در چاپ افست، زینک یک کالای حیاتی است و به دلیل کمبود همچنین گران شدن این کالا، بسیاری از ناشران به چاپ دیجیتال تمایل پیدا کرده‌اند تا بتوانند هزینه‌های خود را کاهش دهند؛ هرچند کیفیت چاپ خوبی ندارد.
 
وی یادآور شد: در این زمینه به نظر می‌رسد بهتر است دولت از سایر ملزومات مورد نیاز چاپ کتاب حمایت کند؛ اگرچه در شرایط متعارف و معمولی، ایده‌آل ما این است که همه قیمت‌ها آزاد باشد و دولت یارانه‌ای برای ناشران در نظر نگیرد تا مشکلات بعدی ایجاد نشود، اما شرایط کشور اکنون بحرانی است و صنعت نشر نیازمند این حمایت‌ها است.
 
عطایی با بیان اینکه هرچه قیمت ملزومات مورد نیاز چاپ کتاب پایین‌تر باشد، قیمت نهایی کتاب نیز کاهش پیدا می‌کند، افزود: اکنون شاهد هستم که افراد زیادی از سراسر کشور به‌خصوص در شهرهای دورافتاده به‌دنبال کتاب هستند و در تماس تلفنی با ما کتاب می‌خواهند. به‌نظرم باید قدر این کتاب‌خوان‌ها را بدانیم و با حمایت درست و اصولی از نشر زمینه استمرار فعالیت آن‌ها را فراهم کنیم.
 
به گفته وی، زمانی که ناشر بتواند به کمک کاغذ یارانه‌ای کتاب با قیمت مناسب‌تر و متعادل‌تر تولید کند و در اختیار مخاطب قرار دهد، این چرخه ادامه خواهد داشت و امیدوارم این حمایت‌ها همچنان ادامه داشته باشد تا فعالیت ناشران از حرکت نایستد.
 
مدیر انتشارات عطایی همچنین درباره فعالیت کارگروه کاغذ و مقوا توضیح داد: این کارگروه در طول فعالیت خود به خوبی کاغذهای مورد نیاز ناشران را تامین کرده است و درخواست اهالی نشر را پاسخ داده و در سلامت کارهای خود را انجام می‌دهد. اما امیدوارم روزی برسد که صنعت نشر نیازی به این حمایت‌ها نداشته باشد و کاغذ به‌وفور در دسترس باشد و قیمت توسط بازار تعیین شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها