دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
توزیع کاغذ دولتی سلامت بازار کاغذ را حفظ کرد

نادر قدیانی معتقد است؛ توزیع‌کنندگان‌ کاغذ دولتی در دوره اخیر تا حدودی توانستند سلامت بازار کاغذ را حفظ کنند اما روند توزیع باید آرا‌م آرام در سال ۱۴۰۰ حذف شود که شرط اولیه آن فراوانی کاغذ در جامعه است.

نادر قدیانی مدیر انتشارت قدیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به توزیع کاغذ یارانه‌ای طی سال‌های اخیر گفت: از دو سال و نیم پیش که یک‌سری اتفاق‌ها در بخش اقتصادی کشور رخ داد و به دنبال آن کاغذ تحریر، گلاسه و مقوای گلاسه نایاب شد، برای ناشران مشکلاتی در تولید کتاب به‌وجود آمد و شرایط کار را برای آن‌ها سخت شد.
 
وی ادامه داد: در آن شرایط، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد حوزه کاغذ شد و با تخصیص ارز دولتی، توزیع کاغذ با نرخ دولتی را میان ناشران آغاز کرد که این اقدام توانست تا حدود زیادی از ورشکستگی ناشران جلوگیری کند.
 
این پیشکسوت حوزه نشر تاکید کرد: تلاش توزیع‌کنندگان در دوره اخیر قابل ستایش است؛ زیرا توانستند تا حد زیادی سلامت توزیع در بازار کاغذ را حفظ کنند. من به عنوان ناشر فعالی که ۵۰ کارمند دارم و سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ عنوان کتاب چاپ کردم می‌گویم که اگر کاغذ دولتی نبود یک دهم این کتاب‌ها را نمی‌توانستم چاپ کنم.
 
وی با بیان اینکه چنین اقداماتی در شرایط بحرانی همیشه مثبت است، یادآور شد: باخبر هستم همکاران و ناشران زیادی به واسطه توزیع کاغذهای دولتی توانسته‌اند کتاب‌هایشان را منتشر کنند و از پس مشکلات اقتصادی خود بر بیایند. در کل، تخصیص کاغذ دولتی در این برهه زمانی کمک بسیار خوبی برای ناشران بوده است.

قدیانی همچنین با اشاره به نرخ تورم و ضرورت‌های حفظ بازار، عنوان کرد: به نظرم می‌شود به مرور کاغذی که بندی ۱۵۰ هزار تومان به‌صورت دولتی در میان ناشران توزیع می‌شود را کنار گذاشت اما اینکه توزیع کاغذ دولتی را ادامه بدهیم، ممکن است مشکلاتی را هم ایجاد کند؛ زیرا تخصیص یارانه و توزیع کاغذ با نرخ دولتی می‌تواند حواشی و مفاسدی را هم به دنبال داشته باشد که ما در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ کمابیش شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد: اما به نظرم این کار باید آرا‌م آرام در سال ۱۴۰۰ حذف شود اما شرط اولیه آن فراوانی کاغذ در جامعه است زیرا زمانی قیمت کاغذ افزایش پیدا می‌کند که در بازار کم باشد. توزیع کمکی در این شرایط، کمک خوبی است اما اگر فراوانی به همراه تخصیص ارز نیمایی باشد، می‌توان به سمت قطع یارانه کاغذ برویم.

مدیر انتشارات قدیانی با بیان اینکه یک‌دست شدن نرخ‌ها موجب حذف گرانی‌ها می‌شود، توضیح داد: اگر فراوانی واردات کاغذ به کشور بالا برود و کاغذ در بازار وجود داشته باشد، فعالان حوزه‌های مختلف که مصرف‌کننده انواع کاغذند، می‌توانند به نسبت نیاز خود از آن تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها