شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
جریان‌سازی اجتماعی «جشنواره کتاب و رسانه» کافی نیست

عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) پوشش «جشنواره کتاب و رسانه» در فضای رسانه‌ای کشور و جریان‌سازی اجتماعی این رویداد را در کنار الزام به‌توسعه و به‌روز‌رسانی، یک ضرورت می‌داند.

عبدالکریم خیامی، عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و دبیر شورای علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ارزیابی عملکرد هجده دوره قبل جشنواره کتاب و رسانه در آستانه نوزدهمین دوره آن گفت: جشنواره کتاب و رسانه در بدو تاسیس، پایه خبرگزاری و مطبوعاتی داشته‌است، اما پس از مدتی حوزه اثرگذاری آن دیگر در یک ایستگاهی باقی مانده‌ که در جایگاه خود خوب است، اما نیاز به یک بازسازی و تحول جدی دارد.
 
وی افزود: علت ماندن در این جایگاه، این است که امروزه با آرایش رسانه‌ای کاملا متفاوتی مواجه‌ایم و سهم رسانه‌ها در سبد مصرف رسانه‌ای مردم و همچنین میزان اثرگذاری‌شان متفاوت شده‌است. به‌همین دلیل، امسال طی مشورتی که با من و دیگر دوستان شد، بر این پیشنهاد تکیه کرده‌ایم که محورها و موضوعات جشنواره کتاب و رسانه باید به‌روز شده و توسعه پیدا کند.
 
خیامی بیان کرد: این تغییر تولیدات کاربران و یا تولیدات حرفه‌ای مردم و یا شهروند-خبرنگاران را نیز شامل شود؛ چراکه فناوری‌های نوین ورسانه‌ای تاثیر خود را در نسبت رسانه‌ها با کتاب می‌گذارد و اگر بنا است که رسانه‌ها، کتاب را بازنمایی یا بازتولید کنند، باید این آرایش جدید و فناوری‌های نوین رسانه‌ای را در جشنواره کتاب و رسانه نمایان کنیم.
 
عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه عنوان کرد: کلید این اقدام در نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه زده‌شد اما در دیگر دوره‌ها، باید این اقدام را توسعه بخشید. نکته دیگر این است که، پوشش رسانه‌ای آن باوجود اینکه رسانه یک قسمت از این رویداد بوده و مسابقه‌ای میان اهالی رسانه است، هنوز کافی نیست و جریان‌سازی اجتماعی کافی برای این جشنواره انجام نمی‌شود. فکر می‌کنم که دست‌اندرکاران این جشنواره باید به این موضوع توجه کافی داشته‌باشند.
 
وی ادامه داد: نکته سوم، مشارکت دستگاه‌های فرهنگی-رسانه‌ای کشور است. اگر معتقد به جایگاه برجسته کتاب در کل نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و معتقدیم که حتی رهبر معظم به‌عنوان یک کتابخوان فوق‌العاده، حرفه‌ای به این موضوع اهمیت می‌دهد، انتظار است که دستگاه‌ها و سازمان‌های بیشتری البته با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری این جشنواره مشارکت کنند.
 
دبیر شورای علمی همایش ملی سواد رسانه‌ای خاطرنشان کرد: درحال حاضر این مشارکت جدی خیلی حس نمی‌شود و فکر می‌کنم که باید این میزان مشارکت فعالانه سازمان‌ها و ارگان‌های فرهنگی کشور را در این رویداد بیشتر کنیم تا جشنواره رونق و طنین‌اندازی بیشتری پیدا کند، از اهالی رسانه حوزه کتاب قدرشناسی بیشتر و عمیق‌تری صورت بگیرد.
 
خیامی در پایان درباره چشم‌انداز خود از برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه گفت: امسال اگرچه که در محتوا و فرم تغییرات خوبی شکل گرفت و محورهای جدیدی اضافه شد و همکاران خبرگزاری کتاب ایران نیز به‌عنوان کمک‌کار مردمی همراه بودند، اما چون میان یک بحران اجتماعی-بهداشتی به‌نام کرونا به‌سر می‌بریم، احتمالا نتوانیم که این موضوع را نهادینه‌سازی کنیم اما آزمون خوبی است که بتوانیم توسعه جشنواره در دیگر دوره‌ها ادامه بدهیم و با توجه به شرایط توقع داشته‌باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها