شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
سلامت ارگانیسم‌ها راز افزایش طول عمر

اگر بتوانیم سلامت را طولانی‌تر کنیم، مکانیسم‌های حفاظتی ترمیم و جایگزینی شروع به حفظ قدرت‌ و عملکرد ارگانیسم‌ها می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، کتاب «رژیم افزایش طول عمر» نوشته «لانگو واتر» مهر 99 با ترجمه حامد کردورکانه، جمال رحمانی، مطهره حقیقت‌خواه و همکاران در 12 فصل، با موضوعاتی همچون «بازگشت به مولوشیو»، «کهنسالی، طول عمر برنامه‌ریزی شده»، «رکن پنجم»، «رژیم افزایش طول عمر»، «ورزش و طول عمر»، «تغذیه و رژیم شبکه‌ای» و «رژیم‌های شبه روزه‌داری» از سوی انتشارات تیمورزاده راهی بازار نشر شده است.

چرا پیر می‌شویم؟
لانگو واتر در صفحات نخستین کتابش می‌نویسد: «رویکرد این کتاب با اکثر کتاب‌‌های تغذیه متفاوت است، زیرا من به‌جای معالجه بیماری‌ها یا شرایط فردی، بر جوان نگه داشتن ارگانیسم‌ها تمرکز دارم. بنابراین درک این مسئله که پیری چیست و بهترین راهکار برای کاهش سرعت آن بدون عوارض جانبی چیست، مهم است. «پیری» به تغییراتی که با گذشت زمان هم در موجودات زنده و هم در اشیاء رخ می‌دهد، اشاره دارد.

 این تغییرات لزوما منفی نیستند. در واقع، گرچه انسان و سایر ارگانیسم‌ها در دوران پیری دچار اختلال عملکردی می‌شوند، اما افزایش سن می‌تواند تکامل را نیز به‌همراه داشته‌ باشد. به‌عنوان مثال، برندگان ماراتن نیویورک به‌طور معمول در دهه سی‌ سالگی خود هستند و بسیاری از بهترین‌ها در دهه چهل سالگی خود به‌سر می‌برند. این نشان می‌دهد که می‌تواند به‌‌طور کلی تغییرات مثبتی در بدن انسان همراه با پیری وجود داشته باشند. پس چرا ما پیر می‌شویم؟ مطمئنا هر شئ در اطراف ما، از خانه گرفته تا اتومبیل، قدیمی می‌شود و رو به زوال می‌روند، بنابراین شاید یک سوال بهتر، این باشد: پس چرا نباید انسان‌ها و موجودات دیگر پیر شوند و بمیرند؟
 
انتخاب طبیعی، فرایندی که چارلز داروین و آلفرد والاس برای توضیح تکامل شرح داده‌اند، منجر به مکانیسم‌هایی شده است، مانند ترمیم DNA که از ارگانیسم‌ها تا زمانی که بتوانند تولید مثل سالم داشته باشند، از آن‌ها محافظت می‌کند. طی میلیون‌ها سال تکامل، اگر ارگانیسم توانایی تولید فرزندان سالم داشته باشد، طول عمر آن نیز بیشتر می‌شود.»


چگونه پیر شدن به اندازه چگونه جوان ماندن جذاب نیست
«بحث درمورد تئوری‌های پیری، سرگرمی بسیار خوبی برای دانشمندان است اما برای دیگران استفاده چندانی ندارد. طبق طول عمر برنامه‌ریزی شده چرایی و چگونگی پیر شدن به اندازه چگونه جوان ماندن جذاب نیست. اگر می‌خواهید بدانید که چرا یک اتومبیل فرسوده می‌شود، باید موتور را مطالعه کرده و نتیجه بگیرید که با گذشت زمان به آرامی زنگ می‌زند. برای طول عمر بیشتر، ممکن است یک ماده افزودنی آنتی‌اکسیدان به سوخت یا روغن موتور اضافه کنید. این در اصل همان چیزیست که تئوری رادیکال‌های آزاد در مورد پیری از آن به‌عنوان راهی برای افزایش طول عمر سالم تأکید می‌کند.

همین امر در مورد بدن انسان هم صدق می‌کند: ما سعی می‌کنیم که بفهمیم چگونه پیر می‌شویم و سعی در کاهش سرعت آن داریم، یا می‌توانیم روش‌هایی برای حذف اجزای کهنه شناسایی کنیم و به‌صورت دوره‌ای آن‌ها را با موارد جوان جایگزین کنیم. در این حالت فرقی ‌نمی‌کند که بدن چگونه با اکسیدان‌ها یا مکانیسم دیگر پیر می‌شود. هدف، محافظت بدن در برابر آسیب‌ها و بهبود‌، حفاظت و از همه مهم‌تر ترمیم و جایگیزینی است. در هر دو حالت بدن با گذر زمان پیر می‌شود، اما اگر بتوانیم سلامت را طولانی‌تر کنیم، مکانیسم‌های حفاظتی، ترمیم و جایگزینی شروع به حفظ قدرت‌ و عملکرد ارگانیسم‌ها می‌کنند.»
 
بررسی عوامل خطر مبتنی بر جمعیت
«اپیدمیولوژی علل و عوامل خطر مهم در بروز بیماری‌ها و سایر شرایط مرتبط با سلامت در جمعیت‌های تعریف شده را مورد بررسی قرار و مطالعه قرار می‌دهد. بررسی عوامل خطر مبتنی بر جمعیت برای آزمایش فرضیه‌های ایجاد شده توسط تحقیقات پایه‌ای بسیار مهم است.

به عنوان مثال، اگر فرض کنید که قند اضافی باعث ذخیره چربی در ناحیه شکمی و مقاومت در برابر انسولین می‌شود. تحقیقات اپیدمولوژیک باید تأیید کند که افرادی که مقادیر زیادی قند مصرف می‌کنند، دارای دور کمر بالا و خطر ابتلا به دیابت هستند.»
 

شما همان چیزی هستید که می‌خورید
«همه ما این جمله را می‌دانیم «شما همان چیزی هستید که می‌خورید» برای اکثر مردم به این معنی است که «از خوردن غذاهای آشغال پرهیز کنید.» غذایی که می‌خورید می‌تواند نحوه ظاهر و عملکرد شما را مشخص کند، چه شبها خوب بخوابید، چه لاغر بمانید و یا دچار افزایش وزن شوید و اینکه شکل بدن شما بیشتر شبیه گلابی باشد یا سیب یا اینکه مغز شما از گلوکز یا کتون‌بادی‌ها برای تولید انرژی استفاده کند، بسته به نوع غذایی که می‌خورید مشخص می‌شود و اگر خانم هستید، نوع و مقدار غذایی که می‌خورید می‌تواند بر باروری شما تأثیرگذار باشد. 


 
خوردن غذاهایی که از آن لذت می‌برید بسیار مهم است، اما همچنین حذف یا به حداقل رساندن مصرف غذاهایی که زندگی شما را کوتاه‌تر و بیمارتر خواهد کرد و همچنین افزایش مصرف مواد مغذی که زندگی شما را طولانی‌تر و سالم‌تر می‌سازد، نیز مهم است.»
 
نخستین چاپ کتاب «رژیم افزایش طول عمر»در 201 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات تیمورزاده منتشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها