دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
سود طرح‌های فصلی نصیب کتابخوان‌ها و خوشحالی‌اش نصیب ما می‌شود

طرح «تابستانه کتاب ۹۹» با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» در استان بوشهر امسال با رشد ۲۰ درصدی مشارکت کتاب‌فروشی‌ها روبه‌رو شده است و اجرای آن در این استان با مشارکت ۱۲ کتابفروشی تا ۳۰ مردادماه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر: طرح تابستانه کتاب با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» از شنبه ۱۸ مردادماه در استان بوشهر همزمان با سراسر کشور آغاز شده است و اکنون با گذشت 9 روز از آغاز اجرای آن و با وجود همه‌گیری کرونا در بوشهر، با استقبال خوب اهالی خونگرم این خطه روبه‌رو شده است.

طرح‌های فصلی حمایت از کتاب‌فروشی‌ها، ازجمله طرح‌های تشویقی و حمایتی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که چند سالی است در کشور اجرا می‌شود و اهالی حوزه نشر و کتاب معتقدند اجرای چنین طرح‌هایی با تخفیف‌های مناسب می‌تواند در بحبوحه مشکلات اقتصادی، تا حد قابل توجهی قدرت خرید مردم را در حوزه کتاب افزایش دهد.

استان بوشهر عموما در طرح‌های فصلی و دائمی کتاب حضوری فعال داشته و دارد اما با وجود این باز هم میزان مشارکت مردم در این طرح‌ها رضایت‌بخش نیست؛ هرچند طبق آمارها در طرح تابستانه کتاب امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی مشارکت کتاب‌فروشی‌های استان بودیم اما با توجه به جمعیت و تعداد کتاب‌فروشی‌های استان انتظار می‌رفت که بیش از ۱۲ کتاب‌فروشی در این طرح ثبت نام کنند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این خصوص به خبرنگار ایبنا گفت: در این دوره از طرح تابستانه کتاب، ۱۲ کتاب‌فروشی از نقاط مختلف استان مشارکت کردند. این طرح با هدف حمایت از کتابفروشی‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سراسر استان اجرا می‌شود و خرید از کتابفروشی‌هایی که در این طرح عضو هستند تا ۳۰ مردادماه با ۲۰ درصد تخفیف همراه است. سقف خرید کتاب از کتاب‌فروشی‌ها برای هر فرد ۱۵۰ هزار تومان است.

آنیتا مظفری در خصوص انتخاب شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» برای تابستانه کتاب ۹۹ توضیح داد: به‌طور مسلم ایمنی هر جامعه در گرو رشد آگاهی و افزایش دسترسی مردم به اطلاعات صحیح است و مطالعه مطمئن‌ترین شیوه دسترسی به اطلاعات صحیح است. طبیعتا آگاهی هر جامعه تناسب قابل توجهي با میزان مطالعه و علاقه‌مندی افراد به کتاب دارد.
 

وی در خصوص وضعیت مشارکت کتابفروشی‌های استان در طرح‌های فصلی کتاب افزود: ‌با توجه به تعداد کتاب‌فروشی‌ها استان، استقبال در برخی شهرستان‌ها قابل قبول و در برخی دیگر کمتر بوده است؛ به‌طور مثال در برخی شهرستان‌ها فقط یک یا دو کتابفروشی فعال است. از این رو، حضور یک کتابفروشی در طرح‌های اینچنینی به معنی مشارکت 50 یا 100 درصدی آن شهر است. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل مهم مشارکت نداشتن کتابفروشی‌های کوچک‌تر در طرح‌های فصلی کتاب نظیر تابستانه، نداشتن سیستم ثبت و فروش کتاب است.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: خوشبختانه در طرح تابستانه کتاب امسال، شاهد رشد ۲۰ درصدی استقبال کتابفروشی‌ها هستیم که این روند روبه‌رشد دسترسی علاقه‌مندان به کتابفروشی های عضو طرح را بیشتر کرده و باعث معرفی طرح و استقبال بیشتر مخاطب شده است.
 

وی تصریح کرد: معمولا کتاب‌فروشی‌های فعال و شناخته‌شده در مرکز استان و شهرستان‌ها از طرح‌های فصلی استقبال می‌کنند و ما امیدواریم کتاب‌فروشی‌های کمتر شناخته‌شده نیز با مشارکت در طرح‌های فصلی درکنار ارائه خدمات به مخاطبان، زمینه معرفی خود را فراهم کنند.

مظفری در خصوص تاثیر طرح‌های فصلی در رونق کتاب‌فروشی‌ها در روزهای کرونایی در کشور تاکید کرد: این طرح‌ها در دوران کسادی و رکود فعالیت کتاب‌فروشان و زمانه‌ای که کار کتاب، وضعیت اقتصادی خوب و مناسبی ندارد، به رونق آن‌ها کمک می‌کند. همچنين در روزهای تعطیلی اجباری ناشی از شیوع ویروس کرونا کتاب‌فروشان ضررهای مالی زیادی کردند. طبیعتا طرح‌های تخفيفي معمولا استقبال مخاطب را در پی دارد و باعث رونق و افزایش فروش کتاب‌فروشی‌ها می‌شوند، اجرای طرح‌های فصلی هم می‌تواند بخشي از ضررهای مالی کتاب‌فروشان را جبران کند.

وی با اشاره به رشد فروش کتاب‌فروشی‌های استان در طرح‌های بهارانه و تابستانه کتاب در سال جاری نیز یادآور شد: با وجود اينکه طرح بهارانه کتاب در اوج شیوع کرونا و کسادی ناشی از تعطیلی اجباری اجرا شد؛ ولی شاهد رشد فروش کتاب بودیم. در طرح تابستانه کتاب نیز با توجه به اینکه هنوز چند روز دیگر تا پایان اجرای طرح باقی مانده است، رشد خوبی را در میزان فروش نسبت به بهارانه کتاب شاهد هستيم.

مدیر کتاب‌فروشی «خانه کتاب» بوشهر نیز در خصوص استقبال شهروندان بوشهری طرح تابستان کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: شاید به‌دلیل شرایط بیماری کرونا فعالیت فیزیکی جامعه کمتر شده باشد ولی فعالیت و خرید کتاب به‌صورت غیرحضوری رشد خوبی داشته است. در طرح تابستانه ۹۹ که هم‌اکنون در حال برگزاری است، اعتبار‌مان در روز پنجم تمام اما دوباره شارژ شد. البته افزایش قیمت کتاب نیز بی‌تاثیر نبوده ولی در کل، تا به امروز از طرح حاضر استقبال خوبی شده است.
 

آریا صفری ادامه داد: تاکنون در ۴ دوره از طرح‌های فصلی کتاب که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، شرکت کرده‌ایم و افزون بر آن، خود ما نیز یک طرح حمایتی داشتیم که به‌مناسب گرامیداشت روز بوشهر اسفندماه سال گذشته برای کتابخوانان برگزار شد.

وی به تخفیف ویژه این کتابفروشی همزمان با طرح تابستانه کتاب اشاره کرد و توضیح داد: کتاب‌ها در حوزه بزرگسال، کودک و نوجوان با ۲۰ درصد تخفیف ارائه می‌شود. یارانه خرید کتاب به‌ازاء هر فرد حداکثر ۳۰ هزار تومان با سقف خرید ۱۵۰ هزار تومان است. البته در طرح تابستانه کتاب ۹۹، افزون بر یارانه کتاب، ما در کتاب‌فروشی برای علاقه‌مندان به کتاب، ۲۰ درصد برای کتاب‌های زبان انگلیسی و ۱۰ درصد تخفیف مازاد برای سایر کتاب‌ها بدون سقف خرید در نظر گرفته‌ایم. قطعا وقتی افراد از چنین طرح‌هایی باخبر می‌شوند، شوقشان برای خرید کتاب بیشتر می‌شود؛ البته در مورد شوق به خواندن این کتاب‌ها، فعلا نمی‌توان نظری داد!

این فعال فرهنگی استان بوشهر به تاثیر سوء کرونا بر روند کار کتاب‌فروشی‌ها اشاره و تصریح کرد: بیماری کرونا و پس از آن گرانی قطعا در کسادی کتاب‌فروشی بی‌تاثیر نبوده و رونق بازار کتاب را متاثر کرده است ولی همین شرایط کرونا، برای قشر زیادی از مردم مثل دانش‌آموزان و دانشجویان، فراغت بیشتری به همراه داشته است. ما هم سعی کردیم با این شرایط خود را منطبق و فروش غیرحضوری را برای علاقه‌مندان ترویج کنیم. به‌طور کلی، وضعیت مطالعه و اقبال به کتاب در دوران کرونا بهتر شده و ناگفته نماند که اهالی کتاب همیشه کتاب را در سبد خرید خود قرار می‌دهند؛ حتی اگر چنین طرح‌هایی برگزار نشود. ما در کتاب‌فروشی مخاطبان ثابتی داریم که همراه همیشگی کتاب‌ها هستند.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه هدف‌تان از شرکت در طرح‌های فصلی کتاب چیست، توضیح داد: قصدمان از شرکت در چنین طرح‌هایی رواج فرهنگ کتاب‌خوانی و آشنایی بیشتر مردم با مطالعه است. آشنایی با موضوعات گوناگون و تجربه جهان‌بینی‌های مختلف. این در حالی است که حضور در چنین طرح‌هایی،‌ نه برای ما و نه برای هیچ کتاب‌فروشی دیگری هیچ‌گونه سود و منفعت مادی ندارد. تنها سودش برای کتابخوان‌هاست و خوشحالی‌اش برای ماست که با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

صفری در خصوص مخاطبان جدی این کتابفروشی که بیش از ۲ سال است که فعالیت می‌کند، گفت: به‌طور شگفت‌انگیزی خانم‌ها بیشتر از آقایان مخاطب کتاب هستند. بعد از آن افراد بین ۲۰ تا ۳۰ سال (دانشجویان) و در درجه بعدی نوجوانان.

وی همچنین درباره پرفروش‌ترین کتاب‌های کتاب‌فروشی‌اش یادآور شد: کتاب‌های روانشناسی، داستان‌های خارجی قرن ۲۱، کودک و نوجوان و تعداد محدودی از داستان‌های نویسندگان ایرانی پرمخاطب‌ترین کتاب‌هایی است که دائم در حال تکرار آن‌ها هستیم.

مدیر کتاب‌فروشی «خانه کتاب» بوشهر در پایان با اشاره به اهمیت طرح‌های فصلی در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه تصریح کرد: یکی از اهداف اجرای طرح‌های این چنینی جذب افرادی با سلیقه‌های مختلف به کتاب است تا بتوان شمار کتابخوان‌های جامعه را افزایش داد اما بی‌شک زمانی این مهم محقق می‌شود که از رسانه‌های مختلف این طرح تبلیغ و معرفی شود. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این زمینه باید از جان مایه بگذارد. باید وسیله‌ای شود برای تبلیغ چنین طرح‌هایی در سایر رسانه‌ها مانند صداوسیما، مطبوعات و فضای مجازی تا بتوانیم به خروجی مطلوبی در این زمینه دست یابیم.
 

یکی از شهروندان کتابخوان بوشهری هم در خصوص اجرای طرح تابستانه کتاب در بحران کرونا در کشور گفت: روزهای سختی را داریم طی می‌کنیم که بهترین راه برای تحمل این روزها گرایش به کتاب، موسیقی و در مجموع هنر است اما در این میان نقش کتاب بسیار پررنگ‌تر است؛ چراکه مطالعه کتاب دنیای ملموسی را پیش روی ما می‌گذارد اما متاسفانه افزایش قیمت آن مخاطب را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده است که اجرای طرح‌های فصلی مثل تابستانه کتاب می‌تواند تا حدودی قدرت خرید ما را افزایش بدهد ولی کاش برای استان‌های محروم سقف خرید افزایش می‌یافت؛‌ چون معمولا ۱۵۰ هزار تومان تنها معادل قیمت یک یا دو کتاب می‌شود و ناچار هستیم برخی از کتب مورد نظر خود را با همان قیمت آزاد و البته بالا خریداری کنیم.

رخسار جلالی که دانشجوست و در رشته مدیریت بازرگانی مشغول به تحصیل است، در خصوص نقش کتاب در زندگی‌اش توضیح داد: کتاب رفیق معتمدی است و به آگاهی و تجربیات من می‌افزاید به‌خصوص مطالعه رمان‌ و داستان؛ چراکه تجربیات دیگران را پیش روی من قرار می‌دهد و بسیار پیش آمده است که این تجربیات دست مرا در جاهای دشوار زندگی گرفته است. ذهن مرا از افکار منفی تهی می‌کند و به آینده خوش‌بین‌تر. همچنین کتاب مسئولیت‌پذیری را در من تقویت کرده است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا به اجرای طرح‌های فصلی کتاب خوش‌بین هستید و آیا تاثیری در رشد کتابخوانی در جامعه دارند، یادآور شد: بدون شک اجرای طرح‌های فصلی کتاب یکی از اتفاقات خوبی است که در حوزه کتابخوانی افتاده است اما این طرح‌ها زمانی به بازدهی می‌رسند که به‌صورت مستمر و منظم اجرا شوند تا بتوان با تخفیف‌های لحاظ شده نظر مردم را به کتاب جذب کرد و بر آن‌ها تاثیر گذاشت. خوشبختانه در هر دوره شاهد استقبال بهتر مردم بوشهر به طرح‌های این چنینی هستم.

یادآوری می‌شود، طرح تابستانه کتاب با شعار «کتاب بخوانیم، ایمن بمانیم» در بوشهر همزمان با سراسر کشور از ۱۸ مردادماه آغاز شده و تا ۳۰ مردادماه ادامه خواهد داشت. در این طرح هر فرد می‌تواند تا سقف ۱۵۰ هزار با ۲۰ درصد تخفیف کتاب خریداری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها