یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
مارک داوسن بعد از خرید ۴۰۰ نسخه از کتاب خود جایگاهش را در فهرست پرفروش‌ها از دست داد

خرید مارک داوسن باعث شد داستان پلیسی‌اش، «نظافتچی» به فهرست پرفروش‌های ساندی‌تایمز راه پیدا کند، اما نیلسن بوک‌اسکن، ناظر فروش کتاب‌ها حالا در رتبه‌بندی خود تجدید نظر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین - مارک داوسن پس از آنکه فاش کرد برای به دست آوردن جایگاه بالاتر در فهرست پرفروش‌ها خودش ۴۰۰ نسخه از کتابش را خریده، جایگاهش را در فهرست ۱۰ اثر پرفروش ساندی‌تایمز از دست داد.
 
پس از آنکه داوسن در پادکست خود اعلام کرد که برای سفارش ۴۰۰ نسخه از کتابش «نظافتچی» از کتابفروشی سالیزبری ۳۶۰۰ پوند هزینه کرده، نیلسن بوک‌اسکن، شرکت نظارت بر فروش کتاب تحقیقات خود را آغاز کرد. داوسن گفت پس از آنکه دید در جدول میان‌هفته نیلیسن جایگاه سیزدهم را دارد و پس از آنکه از خوانندگانش در خارج از کشور پرسید که آیا اگر خودش کتاب‌هایش را بخرد حاضرند از او خریداری کنند، ترغیب به انجام این کار شد. این خرید، رمان او را که توسط انتشارات مستقل ولبِک منتشر شده به جایگاه هشتم فهرست داستان‌های جلد سخت یا گالینگور رساند.
 
این اقدام داوسن از سوی سایر نویسندگان به دلیل آنچه آن را «بازی دادن سیستم» نامیدند مورد انتقاد قرار گرفت.
 
نیلسن بوک‌اسکن گفت پس از آنکه در ابتدا تصور می‌کرد بخشی از فروش کتاب داوسن به خاطر امضای مجازی کتاب بوده، به این نتیجه رسید که با معیارهای آنها سازگار نیست. حالا نمودارهای هفته منتهی به چهار جولای دوباره محاسبه خواهد شد و ساندی‌تایمز نیز فهرست خود را اصلاح خواهد کرد.
 
نیلسن گفت: «با توجه به شرایط فعلی که برخی نویسندگان به دنبال روش‌های جایگزین برای دستیابی به فروش هستند مجبوریم بسیاری از موارد را به‌طور جداگانه کنترل و قضاوت کنیم و متاسفیم که در این مورد اهداف این معامله فروش را اشتباه درک کردیم.»
 
انتشارات ولبک گفت اگر این کار نقض قوانین آنهاست به تصمیم نیلسن مبنی بر اِعمال تصحیحات در فهرست فروش کتاب‌ها احترام می‌گذارد، اگرچه اقدام داوسن صرفا در پاسخ به درخواست طرفدارانش در سرتاسر جهان صورت گرفته است.
 
این ناشر گفت: «انجام این سفارشات برای طرفداران باعث سوءبرداشت شده و جنبه اخلاقی این عمل را زیر سوال برده است. نسخه‌های خریداری‌شده «نظافتچی» هم‌اکنون توسط تیم مارک در حال ارسال برای خوانندگان ایالات متحده، استرالیا و سراسر اروپاست.»
 
داوسن در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «اگر در پی بازی دادن سیستم بودم ۱۰ هزار نسخه از کتابم را می‌خریدم، رویشان می‌نشستم و برای همیشه شماره یک می‌شدم. و هرگز در یک پادکست درباره‌اش صحبت نمی‌کردم.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها