یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸
رمزگشایی از رابطه ژنتیک و سیستم ایمنی در مقابله با عوامل بیماری‌زا

امروزه در بسیاری از انواع بیماری‌های سیستم ایمنی، رد پای ژنتیک و وراثت قابل مشاهده است. کتاب «ایمونوژنتیک (ژنتیک ایمنی)» به رمزگشایی این ارتباط پیچیده و شگفت‌انگیز می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «ایمونوژنتیک (ژنتیک ایمنی)» تألیف مشترک دکتر حمید معدنچی؛ متخصص بیوتکنولوژی دارویی انستیتوپاستور ایران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و زهرا شهبازی؛ دکترای ژنتیک پزشکی انستیتوپاستور ایران با ویراستاری علمی دکتر مرتضی کریمی‌پور؛ دانشیار زیست‌فناوری پزشکی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی انستیتوپاستور ایران، به‌تازگی با همکاری مشترک نشر بابازاده و نشر اشراقیه منتشر شده است.
 
این کتاب در 9 فصل ضمن ارائه مقدمه‌ای بر پاسخ و اجزای سیستم ایمنی، «ساختار و عملکرد آنتی‌بادی‌ها»، «ژنتیک آنتی‌بادی‌ها و بلوغ لنفوسیت‌های B»، «ساختار و ژنتیک گیرنده آنتی‌ژنی سلول‌های T و بلوغ لنفوسیت‌های T»، «کمپلکس اصلی سازگاری بافتی  (MHC)»، «سیستم کمپلمان»، «گروه‌های خونی»، «ژنتیک بیماری‌های سیستم ایمنی» و «تشخیص ژنتیکی و درمان بیماری‌های ژنتیکی سیستم ایمنی» را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
در کتاب پیش‌رو به‌طور ساده درعین‌حال جامع، سعی شده مفاهیم ایمونوژنتیک و کاربردهای آن توضیح داده شود. دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی به‌ویژه دانشجویان رشته‌های ژنتیک پزشکی و پایه، ایمونولوژی و دیگر علوم پایه زیستی مانند زیست‌شناسی سلولی و مولکولی از مخاطبان اصلی این اثر هستند. با توجه به شرایط ویژگی کنونی، عموم علاقه‌مندان نیز می‌توانند از بخش‌هایی از این کتاب که سیستم ایمنی، کاربردها و نکاتی کاربردی در این زمینه را به زبان ساده معرفی می‌کند، استفاده کنند.
 

اهمیت پاسخ‌های ایمونولوژیک در مقابل عوامل عفونی
«ایمونوژنتیک حوزه‌ای از بیولوژی و پزشکی است که به مطالعه عوامل موثر در پاسخ‌های ایمنی افراد و همچنین انتقال این عوامل به نسل‌های بعدی می‌پردازد. به‌نظر می‌رسد ایمونولوژی در چهارراه علوم پزشکی قرار گرفته و تأثیر آن در بیماری‌های مختلف یادگیری اصول پایه آن‌را برای دانشجویان، محققین و اساتید حوزه علوم پزشکی الزامی می‌سازد. پاسخ‌های ایمونولوژیک چه در مقابل عوامل عفونی و چه در مقابل سرطان‌ها و درک علل مولکولی و ژنتیکی این پاسخ‌ها و نقصان‌های احتمالی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، نقش و کاربرد ژنتیک سیستم ایمنی در پیوندهای بافتی و انتقال خون روزبه‌روز در حال گسترش است. یک ویژگی منحصربه‌فرد ژن‌های کدکننده پروتئین‌های مهم در سیستم ایمنی، تنوع سازماندهی و یا تنوع آللی آن‌هاست. هر کدام از دسته‌های ژنی مکانیسم خاص خود را برای افزایش تعداد آلل‌ها دارند. بنابراین درک صحیح ژنتیک سیستم ایمنی اهمیت زیادی در فهم واکنش‌های ایمنی دارد.»


اختلال در پاسخ ایمنی
«سیستم ایمنی ممکن است در انجام عملکرد صحیح شکست خورده و به عوامل پاتوژن پاسخ مناسبی ندهد. حاصل این رویدادها فرار عوامل میکروبی از سیستم ایمنی می‌باشد. نواقص سیستم ایمنی می‌تواند مانند سندورم دی جرج مادرزادی بوده و یا مثل بیماری ویروسی ایدز، نقص ایمنی اکتسابی باشد. گاهی ممکن است سیستم ایمنی، سلول‌ها یا آنتی‌ژن‌های خودی را بیگانه تلقی کرده و پاسخ شدید و گسترده علیه آن‌ها ایجاد نماید. حاصل این رویداد، بیماری‌های خودایمن (اتوایمن) می‌باشد. ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به آرتریت روماتوئید، مالتیپل اسکلروزیس (MS)، دیابت ملیتوس و لوژوس اشاره نمود.
 
از دیگر اختلالات سیستم ایمنی، آلرژی است که در آن بدن نسبت به آنتی‌ژنی که ممکن است بی‌خطر و بی‌ضرر باشد، واکنش افراطی نشان می‌دهد، به نحوی که آسیب و عوارض این پاسخ کنترل‌نشده بر بافت‌های بدن بیش از عارضه‌ای است که آنتی‌ژن می‌توانست ایجاد نماید... امروزه در بسیاری از انواع بیماری‌های سیستم ایمنی، رد پای ژنتیک و وراثت قابل مشاهده است.»
 
نخستین چاپ کتاب «ایمونوژنتیک (ژنتیک ایمنی)» در 176 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 52 هزار و 500 تومان از سوی نشر بابازاده راهی بازار نشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها