سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
جوایز ادبی در بازار کتاب تاثیری ندارند/ مشکل اصلی بی‌اعتمادی مردم است

سرویراستار انتشارات ثالث با تاکید بر بی‌تاثیری جوایز ادبی بر تمایل مردم به کتاب گفت که این جریان در بی‌اعتمادی‌ها ریشه دارد.

محمد حسینی، نویسنده و سرویراستار انتشارات ثالث در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تاثیر برگزاری جوایز ادبی بر میزان فروش آثار برگزیده، ضمن در بی‌تاثیر دانست  برگزاری جوایز در تقویت بازار نشر گفت: مدت‌هاست که شاهد بی‌اثر بودن جوایز بر بازار فروش کتاب‌ هستیم.
 
به گفته این فعال حوزه نشر اخبار برگزاری جشنواره‌های ادبی از سوی مردم پیگیری نمی‌شود تا براساس نتایج داوری به کتاب‌های برگزیده تمایل نشان دهند. از نظر او عوامل موثر مانند مجموعه متصل بر این جریان تاثیرگذار است تا ادبیات و در مجموع کتاب، جایگاه قابل توجهی نداشته باشد. وی معتقد است برگزاری جوایز ادبی در بهبود این وضعیت اثری ندارد یا به تعبیر دیگری تاثیر چشم‌گیری ندارد.   
 
حسینی با بیان این مطلب که نشر، دچار وضعیت بحرانی است گفت: برای بررسی دلایل  شکل‌گیری این وضعیت باید از صفرِ صفر شروع کنیم. دولتمردان باید بدانند، کتاب نه‌‌فقط کالایی بی‌خطر است، بلکه در مسیر منابع ملی قرار دارد. تا زمانی که این دیدگاه تغییر نکند یا آموزش و پرورش دانش آموزان علاقه‌مند به کتاب پرورش ندهد و رسانه ما روی اسم‌ها خط بکشد کاری نمی‌توان کرد.
 
این نویسنده با انتقاد از رویکرد دولت‌های نهم و دهم نسبت به جوایز ادبی ادامه داد: مواجهه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی در دوره قبل موجب فلج شدن این جوایز شد بنابراین این جریان در بی‌اعتماد کردن مردم موفق عمل کرده است.
 
حسینی با بیان این مطلب که کتاب از سبد خانواده‌ها به دلیل بی‌اعتمادی خارج شد است افزود: با بی‌اعتمادی زمینه بی‌تاثیری جوایز ادبی فراهم و کتاب به مرور از سبد خرید و در واقع از فهرست نیاز‌ آن‌ها حذف شد.  
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امامي ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    حرف حساب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها