یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۳
آرامگاه اوحدي مراغه‌اي اثر ملي شد

به پيشنهاد سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي ،آرامگاه اوحدي مراغه‌اي شاعر قرن هفتم و دارنده مثنوي معروف «جام‌جم» در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مقبره در اجراي ماده يک از قانون تشکيل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و نظام‌نامه اجرايي آن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.

اين اثر فرهنگي و تاريخي در داخل شهر مراغه واقع شده و به شماره 21080 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است. 

هم اكنون بيش از 1100 اثر ثبت شده در استان آذربايجان شرقي وجود دارد و پيش‌بيني مي‌شود با پيگيري شوراي ثبت استان و دفتر ثبت آثار تاريخي، فرهنگي و طبيعي سازمان ميراث فرهنگي تا پايان امسال اين تعداد به 1400 مورد افزايش يابد.

رکن‌الدين اوحدي مراغه‌اي شاعر سده هفتم و هشتم ايران در مراغه زاده شد و مدتي در اصفهان ساكن و معاصر ايلخان مغول سلطان ابوسعيد بود.

وي عارف و شاعر پارسي‌گوي نامدار صاحب مثنوي معروف «جام‌جم» است. آرامگاه او در مراغه قرار داردو سنگ مزار وي از سنگ کبود درست شده ‌است. بر ديوار شمالي و جنوبي آن نام اوحدي و تاريخ فوت وي در سال ۷۳۸ هجري قمري ديده مي‌شود. سال ۱۳۵۲ از سوي انجمن آثار ملي ايران بناي جديدي بر آرامگاه وي احداث شده و سنگ مقبره قبلي را به موزه آرامگاه انتقال داده‌اند.

سروده‌هاي اوحدي از همان آغاز مورد توجه بوده و در آثار ديگران نقل شده است. ديوان اشعار اوحدي، قصايد، غزليات، تركيبات، ترجيعات و رباعيات را  شامل مي‌شود و از ميان سروده‌هاي وي، غزل‌هايش مشهورترند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط