شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
علیرضا قزوه: جوانان موضوع «سرودهای انقلابی» را جدی بگیرند/ فاضل نظری: شعر انقلاب باید در خدمت اهداف آن باشد

علیرضا قزوه، شاعر و دبیر علمی پنجمین جشنواره شعر انقلاب با اشاره به این نکته که حمید سبزواری، یک‌تنه سرودن سرودهای انقلابی را به دوش گرفت، به جوانان توصیه کرد علاوه بر اشعار محفلی، سرودن در این حوزه را هم جدی بگیرند. فاضل نظری نیز در این نشست، ضمن ارائه تعریفی از شعر انقلابی، توضیح داد که این نوع شعر باید در خدمت اهداف انقلاب اسلامی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرضا قزوه، شاعر و دبیر علمی پنجمین جشنواره شعر انقلاب در نشست خبری این جشنواره که در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: گاهی شاعر برای این‌که یک کلمه در شعرش درست باشد و خوش بنشیند ساعت‌ها فکر می‌کند، پس طبعاً برای خبرنگاران نیز باید یک جمله مهم باشد. این موضوع را باید جدی گرفت. من حدود 10 سال در روزنامه جمهوری اسلامی و بعدها در روزنامه اطلاعات کار می‌کردم و بنا به شغل و حرفه‌ام همچنان روی موضوعات خبری حساسیت خاص خودم را دارم.
 
وی افزود: جشنواره پنجم شعر انقلاب، از دل حوزه هنری برخاسته است و یکی از جشنواره‌های مهم در سطح کشورمان به شمار می‌آید. در پیشانی دعوتنامه این جشنواره جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب وجود دارد که می‌گویند «شعر انقلاب آن شعری است که در خدمت هدف‌های انقلاب است.» پس هدف‌های انقلاب که همان عدالت، انسانیت، دین‌داری، رأفت اسلامی، پیشرفت همه‌جانبه کشور و انسان‌سازی به معنای واقعی کلمه است باید در شعر انقلاب ترسیم شود. ما فراخوان جشنواره امسال را دادیم و شرکت‌کنندگان در دو بخش شعر و پژوهش به رقابت خواهند پرداخت.
 
شاعر مجموعه شعر «مولا ویلا نداشت» ادامه داد: در بخش شعر به دو شکل داوری‌ها را ادامه داده‌ایم. یکی تک‌شعر و دیگری مجموعه را مورد داوری قرار داده‌ایم. در بخش پژوهش هم کتاب و مقاله پژوهشی را بررسی خواهیم کرد. آثار کدگذاری شد و در دو بخش داوری‌ها انجام گرفته است. در عرصه داوری، داوران سطح بالای کشور در هر دو حوزه به کار گماشته شدند و من هم به‌عنوان دبیر علمی جشنواره چندین بار نحوه داوری را کنترل کردم. البته حتی من هم نمی‌دانم که مطالب کدگذاری شده متعلق به کدام فرد است.
 
دبیر علمی پنجمین جشنواره شعر انقلاب اضافه کرد: به گمانم در مجموع داوری در این جشنواره مطلوب بود. البته سال آینده می‌توان فکرهای بهتری برای بالیدن این جشنواره داشت که تقویت بُعد بین‌المللی جشنواره یکی از این موضوعات به شمار می‌رود. البته در جشنواره امسال هم چهره‌هایی از کشورهای مختلف داریم. در مراسم افتتاحیه که در زاهدان برگزار می‌شود دو شاعر از هند و پاکستان حضور خواهند داشت. اما می‌توان برای شعر انقلاب فکرهای بهتری کرد. همچنین در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی ما سعی کرده‌ایم این جشنواره را با هزینه‌ای کمتر از 50 میلیون تومان به اتمام برسانیم که البته می‌دانید بخش اعظم این هزینه صرف جوایز خواهد شد.
 
این شاعر توضیح داد: در مورد سرودهای انقلابی باید بیشتر کار کرد. حمید سبزواری در این عرصه یک تنه به‌عنوان یک انقلابی مؤمن کارهای ماندگار انجام داد. کارهایی که با خاطرات پدران ما پیوند خورده است. باید جوانان ما که امروز به ترانه و فضاهای محفلی سوق یافته‌اند موضوع سرود انقلابی را جدی بگیرند. نمی‌گویم که تصنیف و ترانه نباید باشد؛ به طور مثال موضوع شعر انقلاب موضوع عاشقانه و دینی هم هست اما یادمان باشد که در پیشانی شعر انقلاب، فضای جهانی وجود دارد. فضای شعر انقلاب و شعر فجر می‌تواند فضایی برای آشتی جوان‌ها با شعر باشد. البته وضع شعر نسبت به هنرهای دیگر خیلی بهتر است. موسیقی و فیلم به‌هیچ‌وجه جلوتر از شعر نیستند. شعر انقلاب با کمترین هزینه بیشترین افتخار را آفریده است.
 
قزوه گفت: در ایران هنوز خیابان‌ها، مراکز فرهنگی، شهرک‌ها و کتابخانه‌هایمان با نام شاعران بزرگی چون سعدی، حافظ، مولوی و شهریار و پروین اعتصامی نام‌گذاری شده است. هیچ صنف و قشری این افتخار را نداشته است که تا این حد فراگیر باشد. آیت‌الله خامنه‌ای نیز همواره شعر را ستوده‌اند و از شعر امروز اظهار رضایت کرده‌اند. ایشان گفته‌اند که در عرصه شعر هرچه هزینه شده جواب داده است.
 
شاعر مجموعه شعر «صبح بنارس» ادامه داد: ما وارد چهارمین دهه انقلاب شده‌ایم و 40 عددی است نشانه پختگی. امروز ایجاد سبک در عرصه شعر انقلاب موضوع مهمی است. امروز در دانشگاه‌ها بحث سبک ادبیات انقلاب جدی است. شاعرانی چون مرحوم قیصرامین‌پور، سیدحسن حسینی، طاهره صفارزاده، احمد عزیزی، علی معلم و خیلی‌های دیگر چهره‌هایی هستند که تا به حال بیش از 500 رساله درباره آن‌ها نوشته شده. این نکته را فراموش نکنیم که سهم خانم‌ها هم در شعر انقلاب زیاد است. در عرصه رقابتی ما 41 شعر کلاسیک و 37 شعر نیمایی داشتیم. در بخش تک اثر 617 اثر دریافت کرده‌ایم. در بخش پژوهش 40 اثر داشتیم که البته نسبت به شعر، استقبال کمتری از آن شد.
 
وی به اسامی داوران اشاره کرد و افزود: در بخش نهایی از نظر داورانی چون محمد کاظم کاظمی، مصطفی علی‌پور و مرتضی امیری اسفندقه بهره برده‌ایم. این خبر را هم بگویم که در جشنواره امسال از سیدعلی موسوی گرمارودی تجلیل خواهد شد. افتتاحیه پنجمین دوره جشنواره شعر انقلاب فردا در سیستان و بلوچستان و اختتامیه آن هم ساعت 18 دوشنبه (26 بهمن ماه) برگزار می‌شود. دوشنبه نیز ساعت 14 کارگاه تخصصی شعر با حضور دبیر علمی و مصطفی علی پور برگزار خواهد شد.

شعر انقلاب باید در خدمت اهداف انقلاب باشد 
فاضل نظری، مدیر هنری حوزه هنری نیز در این نشست گفت: آنچه جشنواره شعر انقلاب را از دیگر جشنواره‌ها متمایز و ممتاز می‌کند عنوان و هدف این جشنواره است. پرسش اصلی این است که شعر انقلاب چیست و آیا این مفهوم امروز به چنان رشد و بالندگی رسیده که بتوان برای آن جشنواره برگزار کرد. به گمانم مفهوم انقلاب یک مفهوم نضج یافته است اما شاید در دیگر شاخه‌های هنری، چنان‌که در شعر سراغ داریم، این مفهوم را به‌وضوح نبینیم.
 
این شاعر ادامه داد: باید بدانیم که ارزش‌های انقلاب چه چیزهایی است که این مفهوم را نضج داده است. بیانات رهبر معظم انقلاب همواره در این زمینه راهگشاست. شعر انقلاب شعری است که در خدمت اهداف انقلاب باشد. شعر انقلاب را نباید به جغرافیایی خاص محدود کرد چنانچه امروز با مفهوم بیداری اسلامی شعرهای بسیاری سروده می‌شود. آرمان‌های شعر انقلاب همواره در شعر وجود داشته و شعر نیز در هر کشوری آرمان‌شهرها را نشان می‌دهد.
 
شاعر مجموعه شعر «ضد» اضافه کرد: وقتی در شعری می‌خوانیم: «این بانگ آزادی است کز خاوران خیزد» آرمان انقلاب را می‌توان در آن مشاهده کرد. ما در دوره‌های بعد جشنواره شعر انقلاب باید سعی کنیم تا بُعد بین‌المللی این جشنواره را تقویت کنیم.
 
نشست خبری پنجمین دوره جشنواره شعر انقلاب صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها