پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
پرونده ایبنا: مسیح پیامبر(ع) در منابع تاریخی

میلاد حضرت مسیح(ع) در منابع تاریخی در پرونده «ایبنا» مورد بررسی قرار گرفته است. این پرونده به معرفی کتاب، کتابشناسی، دیدگاه مورخان و ادیبان درباره ولادت حضرت عیسی(ع)، نقد منابع مکتوب مرتبط با جشن‌های ارامنه و سرگذشت چاپ و ترجمه انجیل به زبان فارسی اختصاص دارد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- چهارم دی‌ماه برابر با (25 دسامبر) ولادت حضرت عیسی(ع) نامگذاری شده است. البته میان کاتولیک‌ها و ارتدکس‌ها اختلافی در این میان وجود دارد؛ کاتولیک‌ها 25 دسامبر (4 دی‌ماه) را روز ولادت عیسی می‌دانند و ارتدکس‌ها 6 ژانویه (16 دی‌ماه) را برای زادروز مسیح(ع) جشن می‌گیرند.

 در این پرونده کمبود منابع مکتوب درباره جشن‌های ارامنه و مسیحیان در گفت‌وگو با امیلیا نرسیسیانس، استاد گروه انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است. متن کامل گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

سپس دیدگاه ادیبان و تاریخ‌پژوهانی همچون سیروس شمیسا، میرجلال‌الدین کزازی، زنده‌یاد پرویز رجبی و شجاع‌الدین شفا درباره آیین مهر و میترا و ولادت حضرت عیسی(ع) آمده است. لطفا برای خواندن دیدگاه‌ها بر نام ادیبان و تاریخ‌پژوهان کلیک کنید.

معرفی کتابی درباره دیدگاه شاه عباس اول درباره احترام به مسیحیان و تجارت در آن دوره بخش بعدی پرونده را تشکیل می‌دهد. کتاب «شاه عباس اول، پادشاهی با درس‌هایی که باید فرا گرفت» را اینجا بخوانید.

سپس کتابشناسی درباره حضرت عیسی(ع) با دو کلید واژه (عیسی و مسیح) در بازه زمانی 1388 تا دی‌ماه 1389 بر اساس آمار اطلاعاتی موسسه خانه کتاب گردآوری شده است. کتابشناسی را اینجا بخوانید.
 
سرگذشت چاپ و ترجمه انجیل به زبان فارسی گزارش دیگری است که در این پرونده بررسی شده است. در این گزارش نخستین نسخه چاپی انجیل و ترجمه‌ای که از این کتاب صورت گرفته آمده است. گزارش کامل را اینجا بخوانید.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها