پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
از خبر انتشار آثار نایاب احمد محمود تا رقابت آقای دیو با بچه‌های کارون

بازچاپ آثار احمد محمود پس از نیم قرن و انتشار گفت‌وگوی لیلی گلستان با وی و تغییر مدیریتی بنیاد شعر و داستان، اخبار این هفته حوزه‌های ادبی را زیر سایه خود قرار داد. پایان مرحله نخست داوری کتاب فصل در گروه ادبیات نیز از دیگر اتفاقات ادبی این هفته بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشار «مول»، «دریا هنوز آرام است» و « بیهودگی» نوشته احمد محمود پس از 50 سال در قالب یک کتاب از سوی انتشارات معین از نخستین خبرهای مهم کتابی و ادبی این هفته بود.

قرار است این کتاب در شمارگان دوهزار نسخه از سوی انتشارات معین روانه بازار نشر شود و به گفته ناشر، بهای آن‌ هم پس از انتشار تعیین می‌شود. 
 
حکایت حال پس از 19 سال

انتشار چاپ چهارم کتاب «حکایت حال/ گفت‌وگوی لیلی گلستان با احمد محمود» دیگر خبر قابل اهمیت این هفته بود. این کتاب برای نخستین بار سال 1374 از سوی انتشارات مهناز منتشر شده است. 
«حکایت حال» دربرگیرنده گفت‌وگوی لیلی گلستان با احمد محمود است که برای دریافت مجوز بازچاپ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شده که در صورت تایید،‌ با شمارگان دوهزار نسخه منتشر می‌شود. 
 
رقابت علومی، دهقان و میقانی در کتاب فصل

هفته گذشته فهرست راه‌یافتگان به دور نهایی بخش ادبیات بیست‌وهفتمین جشنواره کتاب فصل هم اعلام شد. در این فهرست آثاری از محمدعلی علومی، احمد دهقان و مهام میقانی به چشم می‌خورند. 
 
بنابر اعلام دبیرخانه جایزه کتاب فصل، پس از داوری دور اول در بخش ادبیات داستانی، رمان‌های «بچه‌های کارون» به قلم احمد دهقان، «جناب‌ آقای دیو» نوشته محمدعلی علومی از انتشارات عصر داستان و «پیوند زدن انگشت اشاره» اثر مهام میقانی از نشر زاوش به دور پایانی بیست و هفتمین دوره این جایزه راه یافتند. برای معرفی اثر برگزیده ادبیات داستانی کتاب فصل، تا 25 خرداد باید صبر کرد.


تغییر مدیریتی در بنیاد شعر و داستان

در هفته‌ای که گذشت، دومین جلسه هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد و مهدی قزلی به عنوان مدیرعامل جدید بنیاد معرفی شد. وی  که به تازگی عضو هیات امنای بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان شده است، در پایان جلسه هفته گذشته هیات امنا، با اجماع حاضران جانشین محمد حسنی شد. 

آیین تودیع و معارفه مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم چهارشنبه هفته گذشته در ساختمان این مرکز ادبی برگزار شد. در این مراسم سیدعباس صالحی با اشاره به این موضوع که ادبیات توصیه‌پذیر نیست، توضیحاتی را درباره ادغام شعر و داستان در بنیاد ارایه داد.

مصطفی رحماندوست، عضو هیات امنای این بنیاد که در مراسم تودیع و معارفه حضور داشت،‌ هم در این مراسم از صراحتش در مراسم تودیع شاه‌آبادی که به میزبانی کانون پرورشی فکری برگزار شد و به برکناری‌اش از همه مناصبش در این مجموعه انجامید، سخن گفت. رحماندوست از دوران هشت سال گذشته، با عنوان «ارتجاع» یاد کرد.

محمد حسنی هم در این مراسم با یادی از امیرحسین فردی، نویسنده فقید انقلاب، به برداشتن دو بار سنگین از دوشش طی یک روز اشاره کرد و گفت از این بابت به حدی خوشحال است که می‌ترسد به جای رانندگی در اتوبان تهران – قم،‌ پرواز کند! 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها