شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
برگزیدگان واقعی شعر معاصر در جشنواره شعر فجر امسال تجلیل شوند

فاطمه راکعی، شاعر گفت: انتظار داریم در جشنواره شعر فجر امسال از همه طیف‌های شاعران نامی کشور که اغلب طی سال‌های اخیر گوشه نشین بودند و خلوت گزیده‌اند، با احترام و تکریم تجلیل شود. باید در جشنواره شعر فجر امسال نگاه‌های سلیقه‌ای را کنار بگذاریم و فقط دایره ارزیابی را به شعر انقلاب محدود نکنیم._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، راکعی دباره لزوم حضور و شرکت گروه‌‌های مختلف جریان شعر کشور در جشنواره امسال شعر فجر گفت: سال‌های سال جشنواره شعر فجر توجه خودش را فقط به شعر انقلاب معطوف کرده بود و آثار درخشان در این حوزه را مورد داوری، تقدیر و تشویق قرار می‌داد.

این شاعر افزود: شاید یکی از دلایل این مساله آن بوده که جشنواره در ایام فجر انقلاب اسلامی برگزار می‌شد. اما از این پس انتظار این است که با شعر امروز ایران مواجه باشیم و در جشنواره شعر فجر امسال از برگزیدگان واقعی شعر امروز ایران تجلیل شود. دیگر دلیلی وجود ندارد که شعر فجر حتماً به موضوعات و مفاهیم انقلاب اسلامی محدود شود و به آن‌ها بپردازد. در دیگر موضوعات هنری و فرهنگی مثل سینما که قدمتشان در جشنواره فجر بیشتر از جشنواره شعر فجر است، صرفا به موضوعات محدود به انقلاب اسلامی نمی‌پردازند و دایره داوری‌های خود را وسیع‌تر گرفته‌اند؛ چرا که در جشنواره فیلم فجر برایشان جا افتاده که از هر صنف و تفکری داور و برگزیده داشته باشند.

شاعر «آواز گل سنگ» توضیح داد: به اعتقاد من در عرصه شعر شاعرانگی و شعریت حرف اول را می‌زند؛ گرچه افکار عالی و اندیشه‌های انسانی جایگاه خودشان را دارند. معتقدم هیچ شاعر بزرگی نیست که دلش برای انسانیت و انسان و افکار و اندیشه‌های بلند و متعالی نتپد. به جرأت می‌توانم بگویم که حتی وقتی آثار شاعرانی را که به ویژه در قبل از انقلاب پز روشنفکری داشتند و به اصطلاح چپ یا لائیک بودند، مطالعه می‌کنیم در می‌یابیم که آثارشان تهی از فرهنگ اسلامی و ایرانی نیست، چه رسد به شاعرانی که امروز در کشورمان می‌زییند.

نویسنده کتاب «منطق در زبانشناسی» یادآور شد: نباید این گونه باشد که شاعران و شعرهای بزرگ را چون هم سو با گروه‌های خاصی نیستند کنار بگذاریم. اگر نگاهی دقیق به عملکرد دولت قبل بیندازیم درخواهیم یافت که آن‌ها حتی به نزدیک‌ترین طیف‌های اعتقادی خودشان هم رحم نکردند. اگر افراد جزو آن فرقه و حلقه تنگ خودشان نبودند آن‌ها را کنار می‌زدند، چه رسد به کسانی که با آن‌ها هم فکر نبودند.

راکعی گفت: این گونه نگاه در عرصه هنر و موضوعات فرهنگی کار را به آن‌جا می‌کشاند که یک عده خاص در میانه میدان بمانند و مدام از آن‌ها تجلیل شود. نتیجه چنین روندی این خواهد بود که انگار هیچ هنرمند دیگری جز این عده خاص وجود ندارد. این نگاه خاص به شعر که هنر کلامی ما ایرانیان است، لطمه می‌زند. در واقع اگر نگاه‌های سلیقه‌ای را کنار بگذاریم این حرکت آغازی خواهد شد برای پویایی بیشتر شعر امروز ایران و دادن بهای لازم به هنر کسانی که با فرهنگ این مرز و بوم معارض نیستند.

وی درباره انتظاراتش از جشنواره شعر فجر امسال افزود: توقعم این است که برای جشنواره اعلام عمومی شود و همه شاعران خوب و آثار درخشان در این دوره جشنواره حضور داشته باشند. وظیفه داریم به شاعران برجسته‌ای که در این حوزه فعالیت می‌کنند، ارج بنهیم. با احترام لازم آثار آن‌ها را در جشنواره شرکت دهیم، حتی اگر نخواهند. باید به جوان‌ترها هم بگوییم شعرشان را بفرستند اما شعر شاعران برجسته را با احترام و تکریم لازم در جشنواره شرکت دهیم. باید از کسانی که تا امروز کاری به کارشان نداشته‌ایم و در خلوت خودشان به کار هنری خویش پرداخته و آثاری ماندگار خلق کرده‌اند، تجلیل و تقدیر شود.

فاطمه راکعی متولد سال 1333 زنجان، نماینده ششمین دوره مجلس شورای اسلامی بود. این شاعر فارغ‌التحصیل مقطع دکترای زبانشناسی است.

از میان آثار وی می توان به «آوا و معنا در شعر نیما»، «منطق در زبانشناسی»، «درباره شعر»، «مادرانه‌ها»، «آواز گل سنگ» و «سفر سوختن» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط