چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
راهی برای پژوهش‌های علمی عاشورایی گشوده شد

مدیرمسوول «انتشارات پارسا» قم گفت: کتاب «منبع شناسی جامع امام حسین(ع)» با توجه به این‌که خلاء پژوهشی در این حوزه را بر طرف می‌کند، زمینه‌ساز پژوهش‌های بیشتر برای شناخت سیره و شخصیت امام حسین(ع) و نهضت عاشورا برای پژوهشگران داخلی و خارجی است.-

امیرحسین شرافت در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «منبع شناسی امام حسین(ع) ايثار، شهادت، عزاداري و شهداء کربلا» با هدف معرفی منابع پژوهشی درباره سیدالشهدا(ع) و اهداف قیام عاشورا در سه جلد تا محرم سال آینده منتشر خواهد شد.

این پژوهشگر دینی گفت: این کتاب با دربرداشتن منابع مربوط به امام حسین(ع) در داخل و خارج از ایران، بانک جامعی را درباره تالیفات و پژوهش‌های عاشورایی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.

وی افزود: در این کتاب مقاله‌ها، پایان‌‌نامه‌ها و رساله‌هایی با موضوع امام حسین(ع)، اصحاب ایشان، ایثار، شهادت، قیام و نهضت امام حسین(ع) به زبان‌های مختلف در کشورهای مختلف گردآوری شده‌اند.

مدیرمسوول موسسه پارسا در پاسخ به این سوال که «پیشینه منبع‌شناسی به چه زمانی بازمی‌گردد؟» گفت: پيشينه هر پژوهشی بايد مسبوق به منبع‌شناسی باشد و حتی اگر موضوع پژوهش كتابشناسی است، بايد نخست شرایط منبع‌شناسی اثر فراهم شود. تاریخ تالیف این‌گونه آثار به سال‌های آغازین دهه 60 برمی‌گردد و می‌توان انقلاب اسلامی را در شکل‌گیری و تالیف این‌گونه آثار موثر دانست.

وی افزود: تعداد آثار کتابشناسی موجود درباره امام حسین(ع) بیش از 40 اثر است و هر یک از زاویه و دیدگاه خاصی شخصیت امام حسین(ع) را تحلیل و بررسی کرده است. در یک ارزیابی کلی باید گفت که اغلب کتابشناسی‌های مربوط به سومین پیشوای شیعیان ناقص و غیر اصولی بوده‌اند. شاید در این حوزه بتوان به کتاب «کتابشناسی امام حسین(ع)» به قلم عبدالجبار رفاعی و کتاب «کتابشناسی تاریخی امام حسین(ع)» به قلم محمد اسفندیاری به عنوان نمونه‌های برتر اشاره کرد.

سرویراستار کتاب «منبع شناسی امام حسین» عنوان کرد: سایر تالیفات این حوزه با وجود ‌ارزشمند بودن، بر اساس ذوق و سلیقه مؤلف و دور از روش‌های اصولی تالیف شده‌اند و چون بیشتر این آثار به صورت فردی تنظیم شده‌اند از جامعیت لازم برخوردار نیستند.

شرافت درباره هدف از انتشار کتاب «منبع شناسی امام حسین(ع)» عنوان کرد: هدف موسسه پارسا از تولید چنین کتابی، انعکاس فعالیت‌های علمی با موضوع سیدالشهدا(ع)، شهید، شهادت، ایثار و جانبازی با توجه به مصادیق تاریخی است تا با نشان دادن شکل‌های سایر متون، بستری را برای پژوهش‌های جدید فراهم سازد و با معرفی منابع خارجی و به زبان‌های مختلف، پژوهشگران را با منابع داخلی و خارجی آشنا کنند.

شرافت افزود: در اين مجموعه تمامی منابع مربوط به امام حسين(ع) اعم از كتاب‌های شيعه و اهل سنت و حتی غيرمسلمانان داخل و خارج از كشور، پايان‏نامه‏ها، مقالات نشريات، مقالات مجموعه‏ها و دایره‌المعارف‏ها شناسايی و چكيده‏نگاری می‏شوند.

مدیر موسسه پارسا اظهار کرد: انتشارات پارسا با ارایه بیش از 50 جلد منبع‌شناسی‌ گوناگون مانند «کتابشناسی جامع امام مهدی(عج) و مهدویت»،«مجموعه امام علی(ع) در آیینه قلم»،«کتابشناسی پیامبر اکرم(ص)»،«مرجع جهانی قرآن کریم در چهار جلد»،«مرجع عرفان و تصوف در سه جلد» و «کتابشناسی هنر» امیدوار است تا محرم سال آینده بتواند این کتاب «منبع شناسی جامع امام حسین(ع)» را در اختیار پژوهشگران و محققان قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط