دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
ادبیات انقلاب در مسیر سبک ادبی بیداری قرار گرفته است

نشست رسانه‌ای سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب، امروز (6 آبانماه) برگزار شد. علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه به واسطه تفکر بزرگانی مانند قیصر امین‌پور، فروغ و دکتر شریعتی، ادبیات انقلاب به سَمت سبک ادبی بیداری و جمهوری اسلامی در حرکت است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رسانه‌ای سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب با حضور جمعی از اصحاب رسانه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

علیرضا قزوه در این نشست عنوان کرد: شعر انقلاب به کوشش امیرحسین فردی پابه‌پای داستان انقلاب شکل گرفت. وی همواره بر کلمه انقلاب و حفظ ارزش‌های انقلابی در ادبیات تاکید داشت و لزوم دورنشدن از اندیشه‌های امام خمینی (ره) را گوشزد می‌کرد.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: اگر تلاش‌های شاعران جوان استمرار داشته باشد می‌توان به تبدیل ادبیات انقلاب به سبک ادبی بیداری و جمهوری اسلامی در دهه‌های آینده امیدوار بود.

وی عنوان کرد: اکنون ادبیات کشور ما از ویژگی‌هایی برخوردار است که در دوره‌‌های گذشته شاهد آن‌ها نبودیم؛ برخورداری از ادبیات دفاع مقدس و ادبیات آیینی از جمله این ویژگی‌ها به شمار می‌آید. بنابراین، فعالیت‌هایی که دوستان ما در جشنواره‌های مختلف مانند داستان انقلاب، شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس، شعر فجر، کنگره شعر مقاومت و کنگره شعر آیینی انجام می‌دهند، به شکل‌گیری سبک ادبی بیداری و جمهوری اسلامی کمک می‌کنند.

قزوه ادعا کرد: پژوهش‌ها و رساله‌هایی که در حوزه ادبیات انقلاب نوشته می‌شوند، پشتوانه پژوهشی، علمی و تحقیقی برای انقلاب به شمار می‌آیند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان این‌که امروزه ادبیات ما در خط و مسیری قرار گرفته‌است که هم از نظر کمّی و هم از نظر کیفی با رشد قابل توجهی مواجه شده است، گفت: ادبیات کشور ما بیش از هر رشته دیگری غنی‌سازی شده است؛ زیرا این رشته پشتوانه محکم و عمیقی داشته و سرزمین آن، سرزمین مولانا، حافظ و فردوسی است. از دامان این افراد شاعرانی پرورش یافته‌اند که شعر آن‌ها ویژگی سبکی و ادبی متفاوتی نسبت به شعرهای دیگر شاعران دارند. شعر‌های این شاعران همه زیبایی‌های ادبی و محتوایی را دربردارند. 

وی عنوان کرد: در طول چند قرنی که انقلاب‌های مختلف در سطح جهان رخ داده‌اند، هیچ انقلابی مانند انقلاب اسلامی از حیث مردمی بودن، تعداد شهیدان و تفکر بزرگان انقلابی حایز اهمیت نبوده‌ است.

قزوه با بیان این‌که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، گفت: شعر در این انقلاب فرهنگی جایگاه نخست را دارد و ایران سرزمین شعر است. بنابراین، برگزاری کنگره شعر مقاومت ضرورت دارد تا جوان‌ها بیش از پیش در این راستا گام بردارند و آثار فاخر تولید کنند.

علی داودی، دبیر هنری سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی با اشاره به ضرورت برگزاری این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره زمینه معرفی نیروهای آماده به خط (شاعران عرصه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس) را فراهم می‌کند؛ نیروهایی که در هر موقعیتی می‌توانیم به آن‌ها اتکا کنیم؛ زیرا می‌دانیم این شاعران لشگری هستند که برای هر موضوع، سخنی دارند.

دبیر هنری سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب ادامه داد: در شرایط کنونی که با هجمه‌های دشمنان مواجهیم و به صورت ویژه‌تر در بحث مهمی مانند انقلاب اسلامی، این شاعران هستند که پایگاه‌هایی برای تقویت فرهنگ مقاومت و تحکیم ارزش‌های انقلابی به شمار می‌آیند.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که انقلاب، تحولی عمیق در درون انسان‌هاست، همه مسایل اجتماعی، سیاسی، عرفانی و فرهنگی روز را دربرمی‌گیرد. موضوع انقلاب به‌قدری وسیع است که باید بیش از پیش زمینه برای مطرح شدن آن فراهم شود. بنابراین، ضرورت دارد دیگر نهادها و مراکز فرهنگی نیز در راستای حمایت از آن گام بردارند.

داودی با بیان این‌که انقلاب یک رویداد همگانی است، افزود: وقتی به شعر انقلاب رجوع می‌کنیم، چهره‌های شاخص و پیشکسوتی را مشاهده می‌کنیم. این در حالی است که عموم شاعران نیز گرایش برای سرودن شعر انقلاب دارند. تصور می‌کنم چون شعرها به‌گونه‌ای سروده شده‌اند که قابلیت برگزیده شدن را دارند، جایزه این جشنواره باید به همه شرکت‌کنندگان تعلق بگیرد اما چون هر جشنواره‌ای با محدودیت‌هایی مواجه است، ناگزیر از اهدای جایزه به تعداد اندکی از افراد هستیم.

دبیر هنری سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب با بیان این‌که شعر یکی از پیشروترین جریان‌ها در انقلاب اسلامی است، ادامه داد: شاعران در حوزه انقلاب اسلامی کم نگذاشته‌اند بلکه به‌گونه‌ای فعال به این حوزه وارد شده‌اند.

وی توضیح داد: در این دوره از جشنواره سراسری شعر انقلاب 514 اثر به دبیرخانه ارسال شد؛ 24 اثر به حوزه پژوهش، 83 اثر به حوزه مجموعه شعر و 40 اثر به حوزه تک اثر مربوط می‌شوند.

داودی با بیان این‌که در این دوره، شاهد شرکت 169 نفر در جشنواره بودیم که از آن میان، 57 نفر خانم و 112 نفر آقا بودند، گفت: امسال بخش کودک و نوجوان به دلیل راه‌اندازی حوزه هنری کودک و نوجوان، از جشنواره حذف شد. بنابراین، تعداد آثار ارسالی به دبیرخانه این دوره، از کاهش قابل توجهی برخوردار بودند.

دبیر هنری سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب با بیان این‌که این جشنواره به حمایت‌های همه‌جانبه نهادها و دستگاه‌های مختلف نیازمند است، بیان کرد: در بخش شعر کلاسیک، 6 داور، بررسی آثار را بر عهده گرفتند؛ ناصر فیض، حسین اسرافیلی، حبیبی کسبی، سعید بیابانکی، فاضل نظری و علیرضا قزوه.

وی ادامه داد: در بخش شعر نو نیز 6 داور، آثار را بررسی کردند که شامل  آرش شفاعی، علی آبان، فریبا یوسفی، مصطفی علی‌پور، سیدعلی نادمی و محمدرضا عبدالملکیان می‌شدند.

داودی عنوان کرد: در بخش پژوهش، یوسفعلی میرشکاک، اسماعیل امینی و محمود اکرامی‌فر داوری آثار را انجام دادند.

دبیر هنری سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب بیان کرد: در هر بخش از این جشنواره، سه برگزیده خواهیم داشت. همچنین امسال در نظر داریم از دو شاعر مطرح در حوزه شعر انقلاب تجلیل کنیم.

علیرضا قزوه، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در تایید سخنان علی داودی عنوان کرد: امسال از حسین اسرافیلی و محمدرضا عبدالملکیان به عنوان شاعر برجسته در حوزه انقلاب تجلیل خواهد شد.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در سال‌های آینده، از شاعران شاخص شعر فارسی‌زبان دیگر کشورها نیز برای حضور در این جشنواره و تجلیل از آن‌ها، دعوت به عمل آید.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اظهار کرد: آیین پایانی سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب ساعت 16 چهارشنبه (هشتم آبانماه) مصادف با سالروز درگذشت مرحوم قیصر امین‌پور،  در تماشاخانه مهر برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط