یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
بررسی نگاه هاوکینگ به خداوند و بهشت در قاب کتاب

کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» نوشته دکتر عیسی کشوری از سوی انتشارات سیب سبز منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده در ابتدای این اثر  به شرح زندگی این دانشمند می‌پردازد و  اندیشه و آرای او بررسی می‌کند.  مخاطب در این بخش با نمایی از  زندگی شخصی و حرفه‌ای هاوکینگ مواجه می‌شود.

در ادامه این کتاب موضوعات مختلفی زیر ذره‌بین نویسنده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلمرو علوم تجربی، قوانین علم، عظمت خلقت، آیا جاذبه می‌تواند خالق جهان هستی باشد؟،‌ انفجار بزرگ، حیات تصادفی، نیاز انسان به خدا و‌ مهم‌ترین دلیل دین‌گریزی اشاره کرد.

همچنین نیاز انسان به خدا، فواید اجتماعی ایمان، بهشت، انکار معاد و نامیرایی انسان، بخش‌ها و موضوعاتی دیگر کتاب استیون هاوکینگ خداوند و بهشت را تشکیل می‌دهند.

دکتر کشوری در این کتاب با استفاده از دستاوردهای فیزیک، علوم تجربی، افکار اندیشمندان بزرگ دین و عارفان به نقد و بررسی این کتاب و به تشریح این مساله می‌پردازد که موضوع خداوند و بهشت از موضوعات مادی نیستند که در قلمرو علوم تجربی و فیزیک قرار گیرند و یک فیزیکدان به‌راحتی آن‌ها را منکر شود.

استیون هاوکینگ یکى از دانشمندان معروف معاصر است که فلج بوده و ‌اکنون در دپارتمان ریاضیات کاربردى و فیزیک نظرى به عنوان استاد کرسى لوکازین ریاضیات در دانشگاه کمبریج فعالیت می‌کند. زمینه‌ پژوهشی اصلی وی کیهان‌شناسی و گرانش کوانتومی است. از مهم‌ترین دستاوردهای وی مقاله‌ای است که به رابطه‌ سیاه‌چاله‌ها و قانون‌های ترمودینامیک می‌پردازد. هاوکینگ دانشمندان علوم را حاملان پرچم کشف معارف انسانی می‌داند؛ به عبارت دیگر، او می‌گوید که این دانشمندان علوم هستند که توان پاسخگویی به سوالات انسان را دارند.

علم‌گرایی محض هاوکینگ را می‌توان در اظهارات او درباره پیدایش جهان مشاهده کرد. او در کتاب خود ادعا کرده بود که خداوند جهان را نیافریده و انفجار بزرگ پیامد اجتناب‌ناپذیری از قوانین فیزیک بوده است. به ادعای او، قوانین فیزیک به این معنی است که در واقع لازم نیست معتقد باشیم خدا در انفجار بزرگ دست داشته است!

هاوکینگ در این اثر نوشته بود، چون قانونی مثل جاذبه وجود دارد، جهان تاکنون توانسته و خواهد توانست که خود به خود، از هیچ به وجود آید. ایجاد خودبه‏خودی، دلیل وجود چیزها است.

مولف کتاب در پاسخ به این پرفسور که تنها دانشمندی است که مدعی است اصولا علم، خداوند را انکار می‌کند و برای توضیح جهان هستی نیازمند به خدا نیستیم، به طریق علمی پاسخ داده است.

در کتاب دکتر کشوری بیان می‌شود که نه‌تنها علم وجود خالق را منکر نمی‌شود بلکه بالعکس کشف حادثه بیگ بنگ و این‌که در یک لحظه یک جرم بی‌نهایت ریز که در آن بی‌نهایت انرژی وجود داشته و انفجار آن موجب ایجاد این جهان به بزرگی و گستردگی شده است خود بهترین دلیل بر وجود خالقی حکیم و تواناست.

هاوکینگ به کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» واکنش نشان داده و ضمن قدردانی از نویسنده کتاب آرزو کرده است که به زودی به ایران سفر کند تا درباره موضوع علم و دین با دانشمندان ایرانی گفت‌وگو کند.

چاپ دوم این کتاب به زودی همراه با نوشتار پرفسور هاوکینگ درباره این اثر به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

کتاب «استیون هاوکینگ، خداوند و بهشت» با شمارگان دو هزار نسخه در 196 صفحه و به بهای 180 هزار ریال به‌ تازگی از سوی انتشارات سیب سبز روانه بازار نشر شده است.