سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵
ملاصدرا صنایع لطیفه را همجوار الهیات و فلسفه می‌داند

سید مهدی امامی جمعه،نویسنده حوزه فلسفه و صاحب اثر شایسته تقدیر در بیست و پنجمین جایزه کتاب فصل، با اشاره به نگاه ملاصدرا در حوزه زیبایی‌شناسی اظهار کرد: ملاصدرا صنایع لطیفه را همجوار الهیات و فلسفه می‌داند.-

دکتر  امامی جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره جایگاه فلسفه زیبایی‌شناسی در حکمت متعالیه گفت: ملاصدرا در جلد هفتم اسفار توجه ویژه‌ای به هنر داشته است. 

وی ادامه داد: صدرا در هفتمین جلد اسفار از هنر با ‌عنوان صنایع لطیفه یاد کرده و نگرشی جذاب نسبت به هنر را در فاصله زمانی چهارصد سال قبل بیان کرده است که من با توجه به علاقه‌ام‌ نسبت به مباحث مربوط به زیبا‌یی‌شناسی و فلسفه هنر، کتابی را با عنوان «فلسفه هنر در عشق‌شناسی ملاصدرا» نوشتم.

این عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: ملاصدرا عبارتی بر این مبنا دارد که «جامعه‌ای که در آن فنون،‌ علوم، ‌صنایع دقیقه و صنایع لطیفه، تعلیم و تعلم‌اش در کنار الهیات،‌ فلسفه و دین رواج داشته باشد، در این جامعه امکان رسیدن به خدا بیشتر است. مصداق صنایع لطیفه از سوی ملاصدرا شعر، داستان، نغمه بیان شده است»

امامی جمعه با بیان این‌که این نگرش ملاصدرا نسبت به هنر نگاهی نوین به حساب می‌آید، افزود: شاید امروز فلاسفه یا افرادی که در راس امور هنری قرار دارند نیز چنین نظریه‌ای نداشته باشند، در حالی که چند قرن پیش این موضوع توسط ملاصدرا بررسی شده بود.

این محقق با بیان این‌که دیدگاه ملاصدرا در باب هنر به ورطه عشق نیز کشیده شده است، اظهار کرد: او در جلد هفتم اسفار علاوه بر این مطالب، مقوله عشق را پیش می‌کشد و میان عشق و هنر ارتباطی جالب برقرار می‌کند.

نویسنده کتاب «فلسفه هنر در عشق‌شناسی ملاصدرا»(اثر شایسته تقدیر در بیست و پنجمین جایزه کتاب فصل) ادامه داد: از زاویه نگرش ملاصدرا، نگاهی که عاشق از معشوق نزد خود دارد، تصویری است که حکایت از هنرمندی روح عاشق دارد، چراکه اگر عاشق هنرمند نباشد، نمی‌تواند چنین تصویری را از معشوق در ذهن و قلبش خلق کند و تا عاشق این زیبایی‌ها را نبیند، علاقه‌اش به معشوق ایجاد نمی‌شود.
 
عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان گفت: ملاصدرا در مجموع از هفت نوع زیبایی‌شناسی یاد می‌کند که از  آن‌ها می‌توان به زیبایی‌های انسانی مانند تناسب‌اندام در انسان و زیبایی‌های انسان در حرکت نام برد که ملاصدرا از آن به غنج و دلال یاد کرده است. وی همچنین از زیبایی‌های اخلاقی و معنوی نیز سخن می‌گوید به زیبایی‌های شکلی نیز اشاره دارد.

وی در پایان گفت: اگرچه مدت‌هاست که مباحث زیبایی‌شناسی هنر در دیگر کشورها مطرح‌اند اما ملاصدرا چهار قرن پیش به این حوزه توجه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط