دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
اصل دین از آستان پیوند علی(ع) با حضرت زهرا(س) می‌گذرد

مولف کتاب گزارش لحظه به لحظه از ازدواج حضرت زهرا(س) گفت: رسول‌الله(ص) و ائمه اطهار(ع) بنیان و اصل دین اسلام‌اند. بنابراین، برای پرداختن به اصل و اساس دین اسلام باید از آستان پیوند امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) گذشت.-

محمدرضا انصاری، مولف کتاب‌های دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: با توجه به این‌که اصل و بنیان دین اسلام، چهارده معصوم(ع) اند. بنابراین، نیاز فراوانی برای مطالعه و نگارش در این‌باره احساس می‌شود، اگر برای پرداختن به این اصل به طور ریشه‌ای اقدام کنیم به چگونگی شروع زندگی مشترک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) خواهیم رسید. 

وی ادامه داد: با جست‌وجو در آثار مکتوب، مطالب گوناگونی از بشارات الهی درباره ازدواج دختر رسول‌الله(ص) با امام علی(ع) یافتم که نخستین این بشارت‌ها به شب معراج پیامبر اکرم(ص) بازمی‌گردد؛ این بشارت تا هنگام خواستگاری امیرالمومنین(ع) از حضرت فاطمه(س) ادامه داشت.

این مولف کتاب‌های دینی در پاسخ به این سوال که «در نگارش کتاب گزارش لحظه به لحظه از ازدواج حضرت زهرا(س) از چه منابعی مکتوبی بهره برده‌اید؟» عنوان کرد: منابع اصلی در نگارش این کتاب مانند سایر مجموعه گزارش‌های لحظه به لحظه، کتاب‌های مرجع شیعی‌اند. البته در کنار این آثار از منابع مکتوب اهل تسنن هم بهره برده و به آن‌ها استناد کرده‌ام. 

وی ادامه داد: اصلی‌ترین نکات قابل توجه در ازدواج یگانه دختر خاتم النبیین(ص) درباره خواستگاری اصحاب رسول از حضرت زهرا(س) است که در کتب شیعه آورده شده‌اند اما در منابع اهل سنت پرونده عظیمی درباره آن گشوده‌ شده است؛ این پرونده عظیم به خواستگاری سران ثقیفه از حضرت زهرا(س) تعلق دارد.

این محقق حوزه دین توضیح داد: حضرت رسول(ص) در پاسخ به خواستگاری سران ثقیفه و اصحاب پیامبر(ص)، جواب منفی داد زیرا بر اساس منابع مکتوب حضرت فاطمه(س) فردی را لایق همسری خود می‌دانست که از ابتدا معصوم باشد نه‌ کسی که نخست مشرک  و سپس به دین اسلام گرویده است. امام علی(ع) سه روز متوالی به خواستگاری این بانوی بزرگ اسلام آمدند تا سرانجام حضرت محمد(ص) لب به سخن گشودند و پس از ایراد خطبه عقد، مهریه حضرت زهرا(س) را 500 درهم اعلام کردند. 

وی یادآور شد: در حقیقت پیوند گوهر عفت با حضرت علی(ع) آغاز سعادت بشریت و تمام کننده زحمت نبوت پیامبر اسلام(ص) بود زیرا خداوند با این پیوند، 11 امام معصوم(ع) را به جهانیان ارزانی کرد. خداوند برای این مراسم از شب معراج تدارک ویژه‌ای در نظر گرفت که تا روز قیامت همواره ادامه دارد.

جهزیه زهرا(س) با مهریه ایشان خریداری شد 

این مولف کتاب‌های دینی با بیان این‌که پولی که امام علی(ع) به عنوان مهریه به حضرت زهرا(س) دادند، پیامبر با آن 26 قطعه وسیله ضروری زندگی خریدند، گفت: مراسم شب عروسی امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) در ششمین روز ماه ذی‌الحجه در سال دوم هجری قمری بر پا شد. البته میان زمان عقد و برگزاری عروسی حضرت صدیقه کبرا(س) حدود یک سال فاصله بود.

انصاری عنوان کرد: بر پایه اسناد مکتوب موجود، از دیگر معجزات این پیوند در مراسم شام عروسی رخ داد. در این مراسم که همه اهل مدینه دعوت بودند، دشمنان پیامبر(ص) و امام علی(ع) فکر می‌کردند غذا کم خواهد آمد،‌ آنان را مسخره کردند اما به برکت دست رسول‌الله(ص) این طعام پر برکت شد، به طوری که علاوه بر تمامی دعوت‌شدگان، از آن غذا به بیوگان مسلمان، یهودی، مسیحی و کافر شهر مدینه هم داده شد.

وی یادآور شد: همچنین بر اساس روایات موثق، حضرت زهرا(س) لباس عروسی خود را ساعاتی پیش از برپایی مراسم عروسی‌شان به فقیری می‌بخشد، در شب مراسم ازدواج این بانوی بزرگ اسلام، جبرائیل به فرمان خدا بر پیامبر اعظم(ص) نازل می‌شود و لباسی از سندس سبز بهشتی برای یگانه دخترشان می‌آورد.

انصاری درباره محتوای کتاب گزارش لحظه به لحظه از ازدواج حضرت زهرا(س) ادامه داد: این مطالب با زبانی ساده و روان در کتاب گزارش لحظه به لحظه از ازدواج حضرت زهرا(س) به رشته تحریر درآمده‌اند. در حقیقت این اثر در هفت فصل به مباحثی نظیر از بشارت تا خواستگاری، مراسم عقد، عقد تا عروسی، مراسم عروسی، شب عروسی، عروسی در بهشت و پس از عروسی می‌پردازد.

سالروز پیوند آسمانی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) نخستین روز ذی‌الحجه است که در تقویم کشورمان «روز ازدواج» نامیده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط