چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
بررسی اندیشه تاریخی فوکو در پژوهشکده تاریخ اسلام

اندیشه تاریخی فوکو،‌ فیلسوف فرانسوی،‌ در نشستی با عنوان «فوکو: بازخوانی تاریخ در بستر تاریخ» بررسی می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «فوکو: بازخوانی تاریخ در بستر تاریخ» در ادامه سلسله نشست‌های گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری با حضور دکتر داریوش رحمانیان‌ چهارشنبه (27 شهریور ماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار خواهد شد. 

میشل فوکو (1984-1926) فیلسوف فرانسوی را بدون تردید باید یکی از تاثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم به شمار آورد. ترجمه و انتشار آثار فوکو از زمان حیات کوتاه اما بسیار پربار او به زبان‌های انگلیسی و اغلب زبان‌های زنده دنیا از جمله فارسی آغاز شد و مباحث وی به ویژه در نظریه‌پردازی مفهوم قدرت به مثابه شالوده اساسی جامعه مدرن، به‌سرعت در تمام جهان گسترش یافت.

این مباحث کم‌کم به اندیشه‌ها، کتاب‌ها و رساله‌ها و پژوهش‌های بی‌شماری دامن زدند. در واقع، فوکو در کنار چند فیلسوف دیگر فرانسوی از جمله دریدا، بودریار، دولوز و لیوتار، اساس اندیشه‌هایی را می‌ساخت که در ایالات متحده «تفکر فرانسوی» نام گرفت و در جهان بامفهوم «پسامدرنیسم» انطباق یافت و بر شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی نیز در اکثر کشورهای جهان تاثیر گذاشت. 

البته فوکو تفکرات هایدگر و نیچه را به‌عنوان اصلی‌ترین منبع اندیشه خود معرفی کرده است. وی با خواندن کتاب تبارشناسی اخلاق نیچه متوجه شد که حتی اخلاق نیز تاریخ دارد. بنابراین، نوعی روش‌شناسی را از نیچه وام گرفت. بدون شک روح آثار فوکو روحی نیچه‌ای است. 

نشست «فوکو: بازخوانی تاریخ در بستر تاریخ» با سخنرانی دکتر داریوش رحمانیان‌ چهارشنبه (27 شهریور ماه) از ساعت 17 تا 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان توانیر، خیابان رستگاران، کوچه شهروز، پلاک 9 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط