یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
صادق‌زاده: ما هم مثل مربیان NBA کتاب می‌نویسیم

محسن صادق‌زاده، سرمربی تیم بسکتبال ماهان، ساعاتی پیش از دیدار نهایی مسابقات بسکتبال جام ملت‌های آسیا با اشاره به این‌که مربیان ایرانی هم در پایان فصل گزارش اتفاقات تیم‌شان را مکتوب می‌کنند، تیم ایران را فاتح بیست‌ و هفتمین دوره مسابقات جام ملت‌های بسکتبال در قاره کهن دانست و گفت: ما هم مثل مربیان NBA کتاب می‌نویسیم.-

صادق‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: اوایل دهه 1370 نسلی از بازیکنان طلایی در بسکتبال کشورمان حضور داشتند که حتی آن‌ سال‌ها می‌توانستند تا فینال مسابقات آسیایی هم صعود کنند. این بازیکنان سال‌ها بعد و زمانی که بازی در سالن‌ها بسکتبال را کنار گذاشتند و به جرگه مربیان پیوستند، نگاه علمی مبتنی بر مطالعه کتاب‌،‌ مقاله،‌ جزوه و تازه‌ترین تحقیق‌های این ورزش را به بسکتبال ایران تزریق کردند. به یقین پیشرفت بسکتبال ایران مرهون حضور این نسل طلایی در عرصه‌های مربیگری و مدیریتی این ورزش است. 

مربی تیم‌ ماهان بسکتبال را ورزشی سراسر علمی دانست و افزود: تیم بسکتبال ایران به لحاظ شخصیت فردی و گروهی و همچنین عوامل روانی در بالاترین سطح قرار دارد و این اتفاق بدون مطالعه اعضای کادر فنی و بازیکنان ایران میسر نبود. زمانی امکان دسترسی به منابع علم روز بسکتبال برای ما مقدور نبود اما امروز اگر از بازیکنان ملی‌پوش بسکتبال ایران بپرسید که چه آ‌ثاری را مطالعه می‌کنند، شک نکنید در پاسخ شما سکوت نخواهند کرد. 

کاپیتان اسبق تیم ملی بسکتبال ایران با اشاره به دیدار امروز تیم های ایران و فیلیپین در مرحله نهایی مسابقات جام ملت‌های آسیا، اضافه کرد: شک نکنید فیلیپین را شکست می‌دهیم و قهرمان می‌شویم. بالاخره سرمایه‌گذاری علمی روی بسکتبال که باعث تحول این ورزش در کشورمان شده است، باید نمود عینی پیدا کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که «حضور مربیان خارجی تا چه حد در پیشرفت علم بسکتبال و بالا رفتن سطح مطالعه مربیان ایرانی تاثیر داشته است؟» توضیح داد:‌ روزگاری بسکتبال ایران به مربیانی با سطح دانش و مطالعه بالا نیاز داشت و خوشبختانه در دو دهه اخیر شاهد حضور مربیان خارجی صاحب سبک و اندیشه‌ای در بسکتبال کشورمان بوده‌ایم. البته امروز سطح دانش مربیان ایرانی هم به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شده است و شک نکنید‌ مربیان داخلی آینده بسکتبال ایران را تضمین خواهند کرد. 

صادق‌زاده با تایید این‌که در پایان هر فصل از مسابقات بسکتبال در ایالات متحده آمریکا، مربیان لیگ NBA اقدام به نوشتن کتابی درباره اتفاقات آن فصل می‌کنند،‌ افزود: مدتی است مربیان ایرانی هم اقدامی مشابه را انجام می‌دهند و در پایان هر فصل گزارش جامعی را از اوضاع و احوال تیمشان تهیه می‌کنند و در اختیار باشگاه‌ها قرار می‌دهند اما انتشار این آثار در قالب کتاب، تصمیمی است که باید از سوی مسوولان باشگاه‌ها گرفته شود.

تیم ملی بسکتبال ایران امروز (یکشنبه) در دیدار نهایی مسابقات جام قهرمانی ملت‌های آسیا به مصاف تیم ملی فیلیپین در این کشور می‌رود. ایران دیروز (شنبه) با کسب پیروزی برابر تیم ملی چین تایپه، جواز حضور در مسابقه فینال این رقابت‌ها و همچنین مرحله نهایی رقابت‌های جهانی را کسب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط