چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
خودنمایی مکتوبات فلسفی در مصلی

بخش کتاب و نشر مکتوب در بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم،‌ کتاب‌های مختلفی را مرتبط با علوم قرآنی و اسلامی به علاقه‌مندان عرضه می‌کند اما حضور کتاب‌های فلسفی در این میان قابل توجه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌ و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال رویکردی متفاوت را در پیش گرفته و در قالب 40 بخش تلاش دارد دریچه‌ای نوین از گستره‌های مختلف علوم قرآنی را در ساحات‌های متعدد از جمله هنر، رسانه،‌ کتاب به روی مخاطباشن بگشاید.
 به عنوان مثال، در بخش کتاب و نشر مکتوب بنا به گفته سید محمد حسینی، ‌وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ 18 هزار عنوان کتاب داخلی و پنج هزار عنوان کتاب خارجی مرتبط با علوم قرآنی عرضه شده‌اند.

در گذر از راهروهای متعدد بخش کتاب و نشر مکتوب بیست ‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برخی عنوان‌ها نظر مراجعان به‌ویژه مخاطبان خاص را به خود جلب می‌کنند،‌به ویژه این‌که بسیاری از کتاب‌های ارایه شده از نمایندگان ناشران مطرح و غیرمطرح در حوزه‌های مختلف و نه تنها دینی و فلسفی، به موضوعات فلسفی اختصاص یافته است و اساسا چیدمان غرفه‌های ناشران به‌شکلی است که حتی گاهی بیش از علوم مرتبط با قرآن،‌ آثار فلسفی را می‌بینیم که روی پیشخان غرفه‌ها خودنمایی می‌کنند.

بنابراین، شاید بد نباشد که در این مجال، ‌از برخی کتاب‌های حوزه فلسفه  ارایه شده‌ در بیست ‌‌و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم یاد شود.

علاقه‌مندان به آثار فلسفی می‌توانند با حضور در  غرفه مجمع عالی حکمت اسلامی،‌ کتابی را با عنوان «ظرفیت‌شناسی علم اصول برای علوم انسانی» مطالعه کنند. ضمن آن‌که در این غرفه،‌ مشاوره‌‌های ویژه طلاب و دانش‌پژوهان سطح سه و چهار مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای مرتبط با علوم عقلی هم به دو صورت مشاوره علمی اینترنتی و حضوری ارایه می‌شود.

از دیگر آثار غرفه مجمع عالی حکمت اسلامی‌ می‌توان به آثاری نظیر «برهان شفا»، «تمهید القواعد»، «شواهد الربوبیه»، «منطق صدرایی» و‌ «اسفار از جلد اول تا جلد ششم» اشاره کرد. همچنین در این غرفه نخستین دوره آموزش فلسفه برای کودکان برگزار می‌شود.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم با تعداد زیادی از کتاب‌های حوزه‌های مختلف علوم‌انسانی اعم از علوم قرآنی، فلسفه، مدیریت، حقوق و علوم سیاسی، علوم تربیتی، تاریخ، علوم اجتماعی، روانشناسی در نمایشگاه قرآن حضور یافته است. برخی آثار ارایه شده از سوی این پژوهشگاه عبارتند از: «عقل در اخلاق از نظرگاه غزالی و هیوم»، «معرفت‌شناسی باور دینی از دیدگاه پلنتینگا»، «عقل و دین از نگاه ملاصدرا»، «فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی»، «ارزش معرفت‌شناختی تجربه دینی»، «نظریه‌های علم مسیحی در جهان غرب»، «مبانی فقهی اقتصاد اسلامی» و « درسنامه اقتصاد رفاه با نگرش اسلامی».

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نمایشگاه بیست و یکم با در اختیار داشتن دو غرفه محصولات مختلفی را همراه آورده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کتاب‌هایی مانند «تفسیر تنزیلی»، «مبانی انسان‌شناسی در قرآن»، «رابطه متقابل کتاب و سنت» و «قرآن در نهج البلاغه» را اشاره کرد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از شنبه (15 تیر‌ماه) در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. این نمایشگاه به مدت یک‌ ماه از ساعت 17 تا 24 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط