یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
نمایش هزاره تاریخ کتابت قرآن در ایران

مدیر بخش «دار‌الکتابه» بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از نمایش «مصحف ایران» در این بخش خبر داد و افزود: این مصحف نفیس، گزارش یک‌ هزار ساله از تاریخ کتابت قرآن کریم در ایران است.-

محمد بابایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در تشریح برنامه‌های این بخش از نمایشگاه عنوان کرد: نمایش تعدادی از نسخه‌های نفیس قرآن به خط برترین کاتبان ایرانی قرآن، نمایش اصل آثار کتابت شده در مرکزدار‌الکتابه از سال 90 تاکنون و نمایش اصل کتیبه‌های استادان دار‌الکتابه که شامل آثار خط ثلث استاد کاشانی آزاد، استاد مقدم، استاد نجفی و استاد صادقا است، از برنامه‌های ویژه این بخش به شمار می‌آیند.
وی افزود: در قسمت تاریخچه کتابت قرآن هم برجسته‌ترین آثار خوشنویسی ایران به نمایش گذاشته شده است. برپایی گالری شامل 66 اثر برجسته خوشنویسی در زمینه کتابت قرآن، پخش 100 نماهنگ آموزشی طی دو سال فعالیت این مرکز و همچنین نمایش عکس‌هایی روی بوم از برخی کتیبه‌های کار شده در حرم ائمه معصوم (ع) از جمله کتیبه‌های اجرا شده در حرم امیر‌المومنین (ع) و حرم امام موسی کاظم (ع)، از دیگر برنامه‌های این بخش محسوب می‌شوند.

مدیر بخش «دار‌الکتابه» در ادامه از برپایی کارگاه‌های تخصصی خط نسخ و ثلث از نخستین روزهای نمایشگاه در این بخش خبر داد و گفت: روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه کارگاه عمومی و آموزش کتابت برای عموم بازدیدکنندگان از سوی استادان برتر برگزار می‌شود. همچنین راس ساعت 18 در روزهای سه‌شنبه استاد محمد‌علی قربانی، چهار‌شنبه استاد محمد‌کاظم صادقا، پنجشنبه استاد محمد‌تقی اسدی و جمعه استاد مسعود فاضلی مقدم کارگاه‌های تخصصی را در این بخش دایر می‌کنند.

بابایی همچنین از برگزاری دو نشست تخصصی در بخش «دار‌الکتابه» خبر داد و اظهار کرد: نشست تخصصی «مصححان قرآن کریم» با حضور 50 نفر از بانوان مصحح قرآن کریم یکشنبه (سی‌ام تیر‌ماه) و همچنین نشست تخصصی «کاتبان قرآن کریم» با حضور 80 نفر از کاتبان و تجلیل از آن‌ها پنجشنبه (10 تیر‌ماه) برگزار می‌شود که این مراسم، اختتامیه این بخش از نمایشگاه قرآن کریم هم خواهد بود.

این مسوول قرآنی در ادامه در معرفی دار‌الکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم بیان کرد: این مرکز برای دومین سال پیاپی این بخش از نمایشگاه را مدیریت می‌کند. دار‌الکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم در فروردین 90 تاسیس شد. هدف از تاسیس این مرکز احیای نهضت قرآن‌نویسی در کشور است. در این مرکز استعدادهای برتر کشور در زمینه خط نسخ و ثلث شناسایی می‌شوند و کسانی که از حد نصاب لازم هنری برخوردار شوند، با این مرکز همکاری خواهند کرد. بیش از 100 نفر از 20 استان در کلاس‌های هفتگی و دوره‌های ماهانه این مرکز شرکت می‌کنند و از محضر استادان برجسته خوشنویسی بهره‌مند می‌شوند.

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره‌های کتابت قرآن و برپایی نمایشگاه‌های متعدد از آثار کاتبان ممتاز، از دیگر برنامه‌های این مرکز است. از جمله این جشنواره‌ها می‌توان به جشنواره کتابت سوره یاسین، جشنواره کتابت سوره نور، جشنواره کتابت دعای خمس عشر امام سجاد (ع)، جشنواره کتابت جزء سی‌‌ام قرآن و جشنواره کتابت کل قرآن کریم اشاره کرد.

مدیر بخش «دار‌الکتابه» در تشریح جشنواره کتابت کل قرآن کریم عنوان کرد: این کار توسط 40 کاتب ممتاز (30 نفر آقایان و 10 نفر بانوان) از 13 استان کشور انجام می‌شود. هشت نفر از استان قم، شش نفر از استان تهران، پنج نفر از استان فارس و 21 نفر از دیگر استان‌های کشور در این جشنواره حضور دارند. در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از این قرآن کامل رونمایی می‌شود. تاکنون سی‌ام تیر‌ماه برای رونمایی از این قرآن نفیس تعیین شده است.

بابایی در پایان از میزان استقبال از این بخش از سوی بازدیدکنندگان اظهار رضایت کرد و افزود: این بخش از نمایشگاه یک بخش تخصصی است و بیشتر بازدیدکنندگان این بخش افرادی‌اند که به خوشنویسی علاقه‌مندند یا دستی به قلم دارند. با وجود این تا امروز بخش «دار‌الکتابه» با استقبال خوبی از سوی مردم رو‌به‌رو بوده است.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از شنبه (15 تیر‌ماه) در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در حال برگزاری است. این نمایشگاه به مدت یک‌ ماه از ساعت 17 تا 24 میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط