شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۳
کتابت کلام حق توسط 40 خوشنویس ممتاز

مدیر بخش «دار‌الکتابه» بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره برنامه‌های این بخش در زمان برپایی نمایشگاه قرآن گفت: کتابت یک نسخه از قرآن شریف توسط 40 نفر از خوشنویسان ممتاز و همچنین کتابت چهل حدیث قرآنی از سوی 40 نفر از خوشنویسان ممتاز به خط ثلث از برنامه‌های ویژه این بخش از نمایشگاه است._

محمد بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: گزارش مصور تاریخچه کتابت قرآن کریم در ایران، از برنامه‌های جالب این بخش است. در این قسمت نمونه‌هایی از زیباترین خط‌های کتابت قرآن در قرن‌های مختلف به صورت تابلوهایی زیبا و نفیس به نمایش درخواهند آمد.

وی برپایی کارگاه‌های آموزشی کتابت قرآن را از دیگر برنامه‌های جانبی این بخش دانست و افزود: کارگاه تخصصی ویژه خوشنویسان ممتاز و کارگاه عمومی ویژه عموم علاقه‌مندان هر روزه در بخش دار‌الکتابه نمایشگاه دایر خواهد بود.

بابایی همچنین از برگزاری جشنواره قلم‌های رایانه‌ای در این بخش خبر داد و بیان کرد: آثاری از انواع زیباترین قلم‌های رایانه‌ای برای حروف‌چینی قرآن کریم در این جشنواره ارایه و در روز پایانی نمایشگاه آثار برتر معرفی و از خالق این آثار با اهدای جوایز تجلیل می‌شود.

مدیر ارتباطات مرکز طبع و نشر قرآن در تشریح برنامه نشست‌های این بخش در طول برپایی نمایشگاه عنوان کرد: نشست «مصححان قرآن کریم»یکشنبه (30 تیر‌ماه) و نشست «کاتبان قرآن کریم» با حضور 100 نفر از کاتبان و خوشنویسان برجسته قرآن کریم از سراسر کشور پنج‌شنبه (10 مرداد‌ماه) مصادف با بیست و سومین روز ماه مبارک رمضان و روز قدر، در این بخش از نمایشگاه برگزار خواهد شد.

بابایی در ادامه از رونمایی جدیدترین آثار تولیدی مرکز طبع و نشر قرآن در یک سال اخیر در نمایشگاه بیست و یکم خبر داد و گفت: کتاب‌های شریف و ارزشمند «صحیفه سجادیه، مفاتیح‌الجنان و نهج‌البلاغه» که تمام کارهای تصحیح، بازبینی و ویرایش آن‌ها در مرکز انجام شده است، در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن در بخش دار‌الکتابه رونمایی می‌شوند.

وی درباره ویژگی‌های این سه اثر در مقایسه با آثار مشابه یادآور شد: این آثار بارها در این مرکز تصحیح و بازنگری شده‌اند تا مشکلات محتوایی و ویرایشی متن برطرف شود. کاربرد علامت‌هایی نظیر انواع تنوین هم در این متون به‌دقت و به‌صورت کاملا علمی بررسی شده‌اند تا متون راحت‌تر خوانده شوند و فهم محتوا آسان‌تر شود.

مدیر بخش دار‌الکتابه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پایان اظهار کرد: در بخش مکتوب هم مرکز طبع و نشر قرآن حدود 50 عنوان از آثارش را در قالب مصحف‌هایی با شکل‌ها، ترجمه‌ها و شرح‌های مختلف و همچنین انواع متون دینی و علوم قرآنی مانند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ارایه می‌کند. تمام کارهای تحقیقاتی، علمی، هنری، نظارت و چاپ و نشر این آثار در مرکز طبع و نشر صورت گرفته است.

سید‌علی محمد سرابی، قائم‌مقام بخش دار‌الکتابه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن هم درباره ویژگی‌های این بخش از نمایشگاه عنوان کرد: این بخش سال‌های گذشته هم در نمایشگاه دایر بود ولی در این دوره نسبت به دوره پیش کارگاه‌ها پربارتر، تعداد نشست‌ها بیشتر و آثار متنوع‌تر است. همچنین در این دوره، جشنواره کتابت قرآن همزمان با برپایی نمایشگاه قرآن برگزار می‌شود و نفرات برگزیده معرفی و آثار برتر در همین بخش به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی معرفی تاریخچه کتابت قرآن را یکی از اهداف برپایی این بخش از نمایشگاه بین‌المللی قرآن عنوان کرد و گفت: در این دوره با به نمایش گذاشتن مصحف‌های قدیمی یا تصاویر و گزارش‌هایی درباره مصحف‌ها، تاریخچه کتابت، سیر تحول کتابت قرآن و هنر کتابت قرآن معرفی خواهد شد. 

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی در تشریح اهداف بخش دار‌الکتابه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ادامه داد: آموزش کتابت قرآن در قالب برپایی کارگاه‌ها، یکی دیگر از اهداف این بخش است. هر روز استادان کتابت قرآن و خوشنویسی در این کارگاه‌ها حضور می‌یابند و علاقه‌مندان می‌توانند سرمشق‌های کتابت قرآن را از این استادان دریافت کنند و با این هنر بیشتر آشنا شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به تحولاتی که در سال‌های اخیر در مقوله کتابت قرآن کریم (نویسندگی و خوشنویسی) روی داده است و همچنین حالات جدید کتابت قرآن، سعی داریم در قالب کارگاه‌های تخصصی با حضور استادان قرآن و خوشنویسی، سیر تحولات خوشنویسی را در سال‌های اخیر بررسی و ضرورت‌ها، بایدها و نبایدهای کتابت قرآن را در قالب برگزاری نشست‌های تخصصی روشن کنیم تا در نهایت به دستاوردهای جدید هنری در این زمینه دست یابیم.

سرابی در پایان یادآور شد: در زمان برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نشست «ضرورت‌ها، بایدها و نبایدهای کتابت قرآن در سال‌های اخیر» با حضور استادان برجسته علوم قرآنی و استادان هنر کتابت قرآن برگزار خواهد شد. 

مسوولیت بخش دار‌الکتابه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بر عهده مرکز طبع و نشر قرآن جهموری اسلامی ایران است.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 14 تیر‌ماه به مدت یک ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای قرآن‌پژوهان و قرآن دوستان داخلی و خارجی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط