چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
مکتوبی برای مطالعه سریع مجموعه‌ای سترگ

محمدحسن شفیعی شاهرودی، مولف و گردآورنده کتاب سلسله موضوعات الغدیر، در سالروز بزرگداشت علامه امینی گفت: کتاب سلسله موضوعات الغدیر، ترجمه، تلخیص و طبقه‌بندی موضوعی مجموعه یازده جلدی کتاب الغدیر است. پیش از این محققان و پژوهشگران دیدنی برای تحقیق در یک موضوع باید یازده جلد الغدیر را ورق می‌زدند اما کتاب سلسله موضوعات الغدیر فرصت مطالعه سریع و دریافت مطالب در یک موضوع را برای مخاطبانش فراهم کرده است.-

شفیعی شاهرودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: علامه امینی مجموعه یازده جلدی الغدیر را با مطالعه ده‌ها هزار جلد کتاب و مسافرت به کشورهای مختلف مانند هند، ترکیه، سوریه و عراق به رشته تحریر درآورد. وی جامع‌الاطراف و مرید مکتب اهل بیت(ع) بود و 50 سال از عمر 68 ساله خود را برای تالیف کتاب الغدیر صرف کرد. این مجموعه اثری علمی و تخصصی به شمار می‌آید و علامه تمام تلاش خود را برای تالیف این مجموعه به کار بست. اینک نوبت ما است که آن را به بهترین شکل معرفی کنیم و از محتوای آن بهره ببریم.

وی درباره تالیف و تدوین کتاب سلسله موضوعات الغدیر عنوان کرد: جلد نخست مجموعه الغدیر علامه امینی درباره واقعه غدیر است و سایر مجلدهای آن  اشعار و مطالبی پراکنده درباره واقعه غدیر را شامل می‌شود. موضوع مباحث کتاب الغدیر بر اساس مناسبت‌های شرح اشعار آورده شده است. بنابراین، در سلسله موضوعات الغدیر 27 موضوع اصلی را گردآوری و مطالب را بر اساس این طبقه‌بندی تنظیم کردم.

این مولف حوزه دین در پاسخ به این سوال که «ویژگی کتاب سلسله موضوعات الغدیر را در چه می‌دانید؟» گفت: در نگارش این کتاب تلاش کردم که مطالب را به شکل ساده و روان بر اساس 27 موضوع و تلخیص شده به مخاطبان ارایه کنم.

وی ادامه داد: برخی از این موضوعات شامل نبی اعظم(ع) در سه مجلد، ثقل اکبر، ثقل اصغر، سرقت‌های حدیثی و همچنین علی(ع) و خلفا می‌شود. البته این سر فصل‌ها و چینش مطالب به شکل انتخابی بوده‌اند اما مطالب، همان مطالب مجموعه الغدیرند.

شفیعی شاهرودی در پاسخ به این سوال که «کتاب سلسه موضوعات الغدیر به چه زبانی و در مدت چند سال تدوین کرده‌اید و مخاطبان آن چه کسانی‌اند؟» گفت: کتاب سلسله موضوعات الغدیر را در مدت چهار سال به زبان‌های عربی و فارسی تدوین و تلخیص کرده‌ام. مجموعه عربی آن را در 27 موضوع و 29 مجلد و مجموعه فارسی سلسله موضوعات الغدیر را در 27 موضوع و 31 مجلد تدوین و تالیف کرده‌ام. اینک این مجموعه به زبان اردو هم برگردانده شده است و به زودی منتشر خواهد شد.

این محقق حوزه دین افزود: در ترجمه مجموعه فارسی سلسله موضوعات الغدیر به گونه‌ای قلم زده‌ام که خوانندگان مطالب را به راحتی دریابند. همچنین در پاورقی برخی مبانی تشریح شد‌ه‌اند.

وی ادامه داد: مجموعه الغدیر علامه امینی کاری پژوهشی و علمی به شمار آید و به دنبال مباحث اعتقادی است؛ به طور مثال، برای یک مساله و ماجرا یک‌صد سند ارایه کرده است. در حقیقت، علامه این مجموعه را به عنوان اثری علمی و مرجع تالیف کرده است و مطالب آن برای محققان و پژوهشگران کاربرد دارد.

شفیعی شاهرودی با بیان این‌که جامعه امروز ما علامه امینی و کتاب الغدیر را به خوبی نمی‌شناسند، گفت: اگر جراید و مطبوعات، ‌روزانه دو ستون از کتاب الغدیر را در کنار مطالب خود بیاورند، دیدگاه و علم افراد جامعه نسبت به این علامه بزرگ و اثر جاودانش بسیار توسعه خواهد یافت.
وی درباره دیگر اثرش با عنوان برگزیده الغدیر گفت: محتوای این اثر یک جلدی دقیقا محتوای مجموعه یازده جلدی الغدیر است، به طوری که علاقه‌مندان به مطالعه کتاب الغدیر با خواندن این کتاب، مطالب آن را کسب خواهند کرد.

علامه عبدالحسین امینی سال 1320 هجری قمری برابر با 1281 هجری شمسی در شهر تبریز، در خانه‌ای سرشار از علم و تقوا دیده به جهان گشود. تلاش بی‌وفقه علامه امینی در دوران زندگی‌اش باعث ضعف جسمانی و در نهایت بیماری و زمین‌گیر شدن او در دو سال آخر عمر شد. خستگی‌ها و تحمل رنج‌های علامه امینی در راه اعتلای دین اسلام و مذهب تشیع و تحصیل و تدریس معارف اهل‌بیت(ع) ظهر روز جمعه، 12 تیر ماه 1349 هجری شمسی (28 ربیع الثانی 1390ه .ق) به پایان رسید. پیکر وی پس از انتقال به کشور عراق، در شهرهای بغداد، كاظمین، كربلا و نجف با شكوه فراوانی تشییع شد و پس از طواف دادن پیكر بر گرد آستان مقدس علوی، به وصیت خود در حجره‌ای از كتابخانه امیرالمومنین علی(ع) كه خود بنیانگذار آن بود، به خاک سپرده شد.

دوازدهم تیرماه سالروز بزرگداشت علامه امینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط