سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
محتواي كتاب با ظاهر اثر تناسب داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس شورای سیاستگذاری «دومین همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی»گفت: در مسیر تولیدات فرهنگی مانند کتاب باید دقت داشته باشیم که محتوا متناسب با قالب و ظاهر اثر ارایه شود و هیچگاه کیفیت محتوایی را قربانی ظاهر آثار نکنیم.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) این همایش صبح امروز (11 تیر ماه) در سالن همایش‌های برج میلاد با پخش نماهنگی از فعالیت‌های دبیرخانه همایش آغاز شد.

امیر خوراکیان، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان میزبان برنامه و نخستین سخنران جلسه گفت: مساله کیفیت که در عنوان همایش هم دیده می‌شود، برای ما اهمیتی فراتر از دایره معنایی این واژه دارد. همچنین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان متولی این حرکت علمی، تمرکز ویژه‌ای بر اثربخشی و تاثیرگذاری آثار و محصولات فرهنگی داریم.

وی افزود: ممکن است اثر یا محصول فرهنگی از نظر قالب و ظاهر کیفیت خوبی داشته باشد، اما چنانچه بر مخاطبان اصلی تاثیرگذار نباشد،موفق نبوده است.

خوراکیان گفت: همچنان که می‌دانید بیش از 145 مقاله به این همایش ارایه شده است که چکیده آن‌ها در قالب کتاب به چاپ رسيده است. هریک از این مقالات از زاویه‌ای خاص دستاوردی ارزشمند را عنوان می‌کنند که در الگوهای کار و فعالیت نیز می‌توانند کاربردی باشند.

وی در ادامه با اشاره به این سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نقش زیادی در این همایش نداشته است، بیان کرد: ما تنها میزبانیم و مسوولیت اصلی را هریک از نهادها و موسسات فرهنگی و پژوهشی در قالب برپایی جلسات و ارایه تولیدات و کتاب‌های خود داشته‌اند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان یادآور شد: دبیرخانه دایمی «همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی» پس از برگزاری این همایش به فراموشی سپرده نخواهد شد و امیدواریم همچنان به فعالیت‌های خود در راستای ارتقای کیفیت آثار و محصولات ادامه دهد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس شورای سیاستگذاری همایش، ضمن قدردانی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر اهمیت ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی تاکید کرد و گفت: ارتقای کیفیت آثار و فعالیت‌های فرهنگی از مطالبات مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی و سخنرانی‌های عمومی‌شان بوده است.

سخنران این بخش افزود: ما باید بپذیریم که بررسی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی نیازمند تغییرات و تحولات جدی و جدیدی است. عوامل مختلفی در این روند اثرگذارند که مقالات این مجموعه علاوه بر بیان آن‌ها به تحلیل و بررسی‌شان پرداخته‌اند.

غلامی درباره عوامل اثرگذار‌‌ در ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی عنوان کرد: مهم‌ترین مانع، ساختار دستگاه‌ها و نهادهايي است که در مواردی کهنه و سنگین شده‌‌اند و کارکردهای آن‌ها انطباقی با فعالیت‌های فرهنگی ندارد. همچنین ترکیب نیروی انسانی در برخی نهادها و موسسات معقول و منطقی نیست و نیروهای به کار گرفته شده تناسبی با فعالیت‌هايشان ندارند. از این رو لازم است نیروهای خلاق، نوآور و جوان به دستگاه‌های اداری و فرهنگی راه یابند.

رییس شورای سیاستگذاری همایش، توزیع بودجه و امکانات را مساله مهمی در راستای ارتقای کیفیت آثار و محصولات فرهنگی دانست و گفت: توزیع بودجه و امکانات باید به شکل منطقی و عقلانی صورت گیرد؛ چرا که در مواردی بسیاری دیده می‌شود بودجه کافی به سازمان یا دستگاهی اختصاص یافته اما آن نهاد به دلیل آن که به درستی آن را هزینه نکرده است با کمبود بودجه در امور فرهنگی و تولید آثار و محصولات مواجه می‌شود. متاسفانه در اغلب موارد این بودجه صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود.

وی تغييرات در سبك مديريتي را از دیگر مولفه‌های موثر بر ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد و گفت: مدیریت این دستگاه‌ها باید به‌روز و علمی شوند و پای متخصصان و علما را به این دستگاه‌ها باز و بسترهایی را ایجاد کنیم که دیدگاه‌های آن‌ها بیان و اجرایی شود.

غلامی با تاکید بر این که از میان بردن موانع، تغییری نیست که در کوتاه مدت عملی شود، گفت: در مسیر تولیدات فرهنگی اعم از کتاب و سایر محصولات باید دقت داشته باشیم که محتوا متناسب با قالب و ظاهر اثر ارایه شود و هیچگاه کیفیت محتوایی تولیدات را قربانی ظاهر آثار نکنیم.

رییس شورای سیاستگذاری همایش در پایان سخنان خود عنوان کرد: بسیاری از مقالات ارایه شده به همایش در نوع خود بی‌نظیر و نوآورانه‌اند و با وجود آن که منابع مکتوبی در موضوعات تعداد زیادی از مقالات برای مراجعه و پژوهش وجود نداشت، مولفان و محققان با تولید محتوا، دستاوردهای ارزشمند، قابل توجه و کاربردی را ارایه داده‌اند که قابل تمجید است. این مقالات در حوزه ارتقای کیفیت آثار ادبیات علمی خوبی را تولید و ارایه کرده‌اند که امید است در دروه‌های بعدی همایش تکمیل شود.

در ادامه بخش نخست این همایش دو روزه از پنج مقاله برتر این همایش و پدیدآورندگان آن‌ها قدردانی شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم، نویسنده مقاله «معیارهای اساسی در کیفیت محصولات فرهنگی»، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مهدوی‌ارفع، صاحب مقاله «مسجد طراز نظام اسلامی»، ارشاد رازانی و سیدجواد روشن، نگارنده مقاله «مبانی نظام مدیریت کیفیت در تولید یک اثر نمایشی موفق»، محمد سالاری، مولف مقاله «شاخص‌های سنجش عملکرد کتابخانه‌های بزرگ(ملی، منطقه‌ای و جهانی)»، فاطمه مهاجرانی، نویسنده مقاله «تبیین فاکتورهای اصلی موفقیت در زنجیره تامین چابک در راستای زنجیره طراحی محصولات فرهنگی و ارایه مدل کاربردی» از تقدیرشدگان این بخش بودند.

نخستین بخش «دومین همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی» با ارایه سه مقاله پایان یافت.

دومین بخش همایش با ارایه تعداد دیگری از مقالات تا ساعت 16 و 30 دقیقه ادامه می‌یابد. از ساعت 17 تا 19 نیز کارگاه‌های آموزشی این همایش دایرند.

همچنين نمایشگاه آثار برتر دستگاه‌های شرکت‌کننده در «دومین همایش ملی ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی» نیز 11 تیر ماه از ساعت 12 تا 19 و در 12 تیر ماه از ساعت 9 تا 16 آماده بازدید علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها