سه‌شنبه ۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷
کتاب‌های روانشناسی، نیاز اصلی مربیان ایرانی است

یکی از نویسندگان کتاب‌های آموزشی والیبال معتقد است که تیم‌های ملی رده‌های مختلف والیبال ایران در صورتی می‌توانند به درخشش خود در میادین مختلف بین‌المللی ادامه دهند که مربیان و مدرسان ایرانی علاوه بر کتاب‌های مربی‌گری این رشته، به مطالعه آثار حوزه روانشناسی ورزش هم بپردازند._

محمد امیری دوماری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: موفقیت‌های امروز والیبال ایران از جمله نخستین پیروزی تیم ملی در جام جهانی مقابل صربستان، مرهون برنامه‌ریزی‌های منظم و متداومی است که سال‌ها پیش توسط فدراسیون کشورمان بنیانگذاری شد. سرمایه‌گذاری روی سطوح پایه، استعدادیابی، به کارگیری مربیان شناخته شده و مجرب جهانی و رویکرد علمی مسوولان این ورزش در کشورمان، باعث شده است تا امروز والیبال ایران پنجه در پنجه قدرت‌های جهانی بیندازد و حتی موفق به شکست آن‌ها شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که خواستار تداوم این موفقیت‌ها باشیم، نیازمند برگزاری لیگ منظم، حمایت از شهرستان‌ها، استعدادیابی و پرورش مربیان شایسته و با سواد در والیبال کشورمانیم. به یقین مربیانی در عرصه‌های بین‌المللی موفق خواهند بود که با گفتمان مشترک ادبیات در جهان به واسطه مطالعه تازه‌های این ورزش آشنا باشند و‌ همچنین در دوره‌های آموزش پیشرفته والیبال حضور مستمر پیدا کنند.

امیری دوماری مطالعه تازه‌‌ترین آثار منتشر شده درباره والیبال از سوی مربیان سطوح پایه را بسیار ضروری دانست و افزود: خوشبختانه اغلب معلمان آموزش و پرورش ایران دارای مدرک کارشناسی ارشد و با مفاهیم و اصول اولیه ورزش به خوبی آشنایند اما اگر خواهان پیشرفتیم، در کنار تکنیک و تاکتیک، نیاز به فراگیری اصولی مانند علم تمرین و تغذیه‌ بسیار حیاتی است.

وی با اشاره به مبحث مهم روانشناسی ورزشی اضافه کرد: این نوع از روانشناسی، نیاز امروز مربیان کشورمان است. ورزشکاران حرفه‌ای  از لحاظ تکنیک و تاکتیک خیلی زیرک هستند اما مباحث روانشناسی است که تیم و ورزشکار برنده را معرفی می‌کند. متاسفانه به ندرت متخصصان ورزشی در کنار تیم‌های ملی ما دیده می‌شوند.

نویسنده کتاب «روش‌های آموزش تربیت‌بدنی» با اشاره به دیدارهای اخیر تیم‌ ملی والیبال کشورمان در مسابقات جام جهانی اظهار کرد: به یقین مهم‌ترین عاملی که باعث شد والیبالیست‌های ما در لحظات‌ واپسین برخی ست‌ها و در امتیازات برابر، قافیه را به حریفانشان واگذار کنندیا حتی برنده از زمین خارج شوند، مسایل روانی بود. آشنا شدن با علومی که می‌تواند به حفظ آرامش در لحظات سرنوشت‌ساز یک جدال حساس کمک کند، برگ برنده ایران در مسابقات مهم بعدی خواهد بود.

تیم ملی والیبال کشورمان در دومین رویارویی خود با تیم ملی صربستان(قهرمان اروپا) در مسابقات جام جهانی توانست این تیم را در تهران شکست دهد و به نخستین پیروزی‌اش در این مسابقات دست یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط