چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲
جهانگیریان: دریابیم که چرا نوجوانان رمان بزرگسال می‌خوانند

عباس جهانگیریان، نویسنده و نمایشنامه‌نویس کودک و نوجوان که از دغدغه‌های خود در نگارش داستان‌ و رمان‌های تاریخی برای نوجوانان سخن می‌گوید، معتقد است بسیاری از نوجوانان امروز رمان‌های بزرگسالان را می‌خوانند و از آثار حوزه نوجوان رویگردانند. وي علت اين امر را در دست‌كم گرفته شدن نوجوانان از سوي برخي نويسندگان مي‌داند.-

جهانگیریان به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: نزدیک به ۶ ماه است که همه وقت خود را به نگارش داستان‌ها و رمان‌های تاریخی اختصاص داده‌ام و دلیل این کار نوعی احساس شخصی بود. حس کردم که نسل‌های جوان ما از تاریخ و هویت فرهنگی خود دور شده‌اند. در حالی که هویت تاریخی و فرهنگی اساس هویت فردی ما ایرانی‌‌هاست.

وی افزود: در این راستا با انتشارات زلال قرارداد بستم  و قرار شد براساس ۳۰ شخصیت برای این ناشر رمان و داستان بنویسم، ولی پس از مدتی فعالیت این نشر متوقف شد و من نیز دیگر به کار ادامه ندادم. پس از مدتی با نشر مدرسه، پیدایش و کانون صحبت کردم و قرار شد در این کار با این انتشاراتی‌ها همکاری داشته باشم. 

نویسنده کتاب «هامون و دریا» اظهار کرد: کتاب «فارابی» را با انتشارات مدرسه کار کردم. در این کتاب سعی داشتم اطلاعاتی بیش‌ از اطلاعات معمولی کتاب‌های دیگر به مخاطب بدهم. به طور مثال فارابی نخستین کسی است که کتابی درباره موسیقی نوشته. «عبدالله ابن‌مقفع» مترجم کتاب کلیله و دمنه، «اردشیر بابکان» و «یعقوب لیث» نیز شخصیت‌های تاریخی هستند که تاکنون درباره آن‌ها نوشته‌ام.

جهانگیریان افزود: هم اکنون دغدغه‌ای جز نوشتن کتاب‌های تاریخی ندارم و سعی می‌کنم تا این خلا و فاصله میان نسل جدید با هویت فرهنگی، از طریق آثاری از این دست‌ کم شود.

وی درباره رمان‌های نوجوانان و استقبال نکردن نوجوانان از برخی از رمان‌های تالیفی عنوان کرد: متاسفانه این روزها نوجوانان بیشتر‌ از رمان‌های بزرگسالان و یا کتاب‌های ترجمه استقبال می‌‌کنند. به طور مثال در سفرهایی که به نقاط مختلف داشتم متوجه شدم بسیاری از نوجوانان رمان «بامداد خمار» و بسیاری از رمان‌های بزرگسالان را خوانده‌اند. از دیدگاه من دلیل اصلی این وضعیت كم‌توجهي به نیازهای خاص و ضروری این گروه مخاطب در آثاری است که برای آنان خلق می‌شود. از نظر من، ما نویسندگان مقصر هستیم و باید نقیصه‌های آثارمان را رفع کنیم. البته در زمینه مدیریت مطالعه نیز ضعف‌هایی وجود دارد.

نویسنده رمان «توران تور» تاکید کرد: دیدار با نوجوانان سبب می‌شود تا نویسندگان به روز شوند و بدانند که آن‌ها چه می‌خواهند. در یکی از سفرها به این نتیجه رسیدم که برخی کتاب‌هایی که در آن زمان می‌نوشتم، برای این گروه سنی مناسب نیستند.  

جهانگیریان افزود: طرح رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری، یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند خلا رمان‌های مناسب برای نوجوانان را پر کند. کانون از طریق سفرهای استانی که برگزار می‌کند در افکارسنجی و شناخت مخاطب گام‌های مهمی برداشته است. امیدوارم این طرح بتواند نیازهای مخاطبان را رفع کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط