یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۶
خانیان: لاک‌پشت پرنده بازار کتاب را گرم می‌کند

جمشید خانیان نویسنده رمان «عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» و برگزیده جایزه لاک‌پشت پرنده طلایی گفت: لاک‌پشت پرنده می‌تواند فرهنگ کتابخوانی را در کشور گسترش دهد و بازار کتاب را گرم و گرم‌تر کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، خانیان گفت: برای داوری درباره تأثیر چنین جایزه‌ای بگذارید کمی دیرتر از این‌ها سخن بگوییم. باید نشست و دید که لاک‌پشت پرنده با چه رویکرد و نگاهی به ادبیات کودک و نوجوان پیش می‌رود و نوع عملکردش در آینده چگونه است.

وی ادامه داد: بودن چنین جوایز و نشست‌هایی چه دولتی و چه خصوصی بازار کتاب را از ایستایی خارج و آن را گرم و گرم‌تر می‌کند.

خانیان همچنین درباره داوری‌ها افزود: در لاک‌پشت پرنده با داوری‌هایی روبه‌رو بودم که برایم جالب بود. از دید من داوری‌ها در لاک‌پشت پرنده به دور از هرگونه سمت و سوی سیاسی و قضاوت‌های حاشیه‌ای است و در آن بیشتر به اصل اثر توجه شده است و همین موضوع برای من بسیار جالب و دوست داشتنی است. خصوصی برگزار شدن نیز از ویژگی‌های خوب دیگر این رویداد است.

نویسنده «شب گربه‌های چشم سفید» اظهار کرد: کاری که لاک‌پشت پرنده آغاز کرده است، تنها معرفی و تهیه فهرستی از کتاب‌های خوب و جایزه دادن به آن‌ها نیست. از دید من کار مهم‌تری که صورت می‌گیرد، ایجاد یک روش هدفمند برای آموزش مردم و آشنایی آن‌ها با چنین موضوعات و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور است. این‌ها برنامه‌هایی است که ارزش بسیار بیشتری دارد و در دراز مدت می‌تواند سبب رویدادهای بزرگتر و بهتری در جامعه شود.

خانیان در پایان ضمن خرسندی از این‌که بچه‌ها کتاب‌هایش را دوست دارند و آن‌ها را مطالعه می‌کنند، گفت: مردم هنوز هم چندان این جایزه و فهرست‌های تهیه شده را نمی‌شناسند. باید دید در آینده و با شناخت بیشتر آن‌ها لاک‌پشت پرنده به چه سمت و سویی حرکت می‌کند اما همین‌که در هر فصل کتاب‌های خوب همان فصل معرفی و به مخاطبان شناسانده می‌شوند، بسیار خوب است و امیدوارم این روند رو به رشد باشد.

جايزه لاک‌پشت نقره‌اي اين فصل، به سه کتاب «ما همه آزاد آفريده شديم» نوشته شهرداد ميرزايي، «هستي» اثر فرهاد حسن‌زاده و «همه چراغ‌ها ناگهان روشن شدند» نوشته احمدرضا احمدي اعطا شد. 

دو کتاب «عاشقانه‌هاي يونس در شکم ماهي» نوشته جمشيد خانيان، «اختراع هوگو کابره» با ترجمه رضي هيرمندي نيز جايزه لاک‌پشت پرنده طلايي را از آن خود کردند.

سومين لاک‌پشت پرنده طلايي نيز به «برايان سلزنيک» نويسنده آمریکایی کتاب‌هاي «اختراع هوگو کابره» و «شگفت‌زده» تعلق گرفت.

جمشید خانیان داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس، متولد هفدهم شهریور ۱۳۴۰ آبادان است.

نخستین مجموعه داستان كوتاه او در سال 1372 و دومين اثرش با نام «بازي روي خط ممنوع» در سال 1375 منتشر شد. او نمايشنامه‌هاي «بابور»، «عشق سال ريكن»، «روي ني‌بندي»، «پرگار» و «چهارمين نامه» را طي سال‌هاي 66 تا 76 نوشت كه در تهران اجرا شده‌اند. «كودكي‌هاي زمين» و «سبور» دو رمان مشهور او با موضوع دفاع مقدس‌اند.

خانیان نویسندگی برای کودکان و نوجوانان را پس از سال‌ها کار در حوزه ادبیات بزرگسال آغاز کرده است. 

از آثار او در حوزه ادبیات کودک و نوجوان می‌توان به «کودکی‌های زمین»، «شبی که جرواسک نخواند»، «ناهی» و «قلب زیبای بابور» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها