دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
هفتمین جشنواره شعر فجر 17 بهمن آغاز مي‌شود

رضا حمیدی، دبیر هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر از برگزاری نشست خبری این جشنواره در هفته آینده، اعلام آمار دقیق تعداد شرکت‌کنندگان و آثار در هر بخش تا پایان هفته و داوری این آثار از دوشنبه هفته آینده(16 بهمن) خبر داد. به گفته حمیدی، افتتاحیه جشنواره 17 بهمن و اختتامیه آن هشتم اسفند برگزار می‌شود.-

رضا حمیدی، توضیحاتی درباره جزئیات جشنواره شعر فجر ارایه کرد و به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: با وجود آن‌که زمان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا پنجم بهمن بوده، برای احترام به تمامی شاعران که آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند و از آن‌جا که ممکن است برخی آثار از سوی پست با تاخیر به دست ما برسند، تا امروز همه آثاری که فقط از طریق پست و نه توسط خود افراد به دبیرخانه برسند نیز قابل قبول هستند.
وی ادامه داد: براساس کدگذاری آثار رسیده تاکنون بیش از هزار و 800 شاعر در این دوره از جشنواره شرکت کرده‌اند، اما آمار دقیق از تعداد شرکت‌کنندگان و تقسیم‌بندی جنسیتی یا جغرافیایی آن‌ها و این‌که در هر یک از 6 بخش جشنواره چه میزان اثر رسیده است، تا پایان این هفته مشخص می‌شود.

دبیر هفتمین جشنواره شعر فجر افزود: افتتاحیه جشنواره 17 بهمن و در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود و اختتامیه جشنواره هشتم اسفند در تهران برپا می‌شود. همچنین داوری آثار رسیده با جشنواره از دوشنبه هفته آینده (16 بهمن) آغاز می‌شود.
 
وی با اشاره به این موضوع که برنامه‌های این دوره از جشنواره متفاوت از دوره‌های پیش است، توضیح داد: در بحث داوری جشنواره همان‌گونه که اسامی داوران روز گذشته اعلام شد، هشت چهره جدید در داوری‌های جشنواره دیده می‌شود که هرگز داوری این جایزه را برعهده نداشته‌اند. دلیل اعلام اسامی داوران نیز ارتقا اعتبار جشنواره است و این‌که شرکت‌کنندگان با افرادی که آثار آن‌ها را بررسی می‌کنند، آشنا شوند.

حمیدی افزود: در دوره‌های پیشین جشنواره، اسامی داوران اعلام نمی‌شد یا پس از پایان جشنواره اطلاع‌رسانی صورت می‌گرفت، اما در جشنواره‌هایی چون جشنواره فیلم فجر پیش از داوری آثار، اسامی داوران اعلام شد.

وی یادآور شد: داوری‌های این دوره از جشنواره نیز در سه مرحله مقدماتی (انتخاب اولیه)، ارزیابی و هیات داوران صورت می‌گیرد. همچنین نشست خبری جشنواره هفته آینده با حضور اصحاب رسانه‌ها برگزار می‌شود.

وی در ادامه از آماده‌سازی کتاب جشنواره خبر داد و گفت: مجموعه‌ای از آثار و بیوگرافی چهره‌های شاخص شعر ایران که در قید حیات هستند، در دست آماده‌سازی است و صفحه‌بندی آن تا پایان هفته به اتمام می‌رسد. این کتاب در روز اختتامیه مراسم توزیع خواهد شد.

دبیر این دوره از جشنواره شعر فجر اظهار کرد: شاعرانی که آثار و بیوگرافی آن‌ها در این کتاب می‌آید، از سوی شورای علمی جشنواره و بر اساس نظر آن‌ها انتخاب شده‌اند.

وی در پایان و درباره بانک اطلاعاتی شاعران که راه‌اندازی آن در دوره‌های پیش مطرح شده بود، گفت: نرم‌افزار این بانک اطلاعاتی تهیه شده و گردآوری اطلاعات مورد نیاز از سوی دفتر شعر و ادب وزارت ارشاد و در استان‌های مختلف در دست پیگیری است. پس از تکمیل، این اطلاعات در بانک اطلاعاتی بارگذاری می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط