سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
مراحل داوری و تعداد داوران جشنواره شعر تعیین می‌شوند

رضا حمیدی، دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از مشخص شدن مراحل داوری و تعداد داوران این دوره از جشنواره در سومین جلسه شورای علمی آن که چهارشنبه هفته جاری برپا می‌شود، خبر داد. به گفته حمیدی، در این دوره از جشنواره به لزوم مطرح شدن بیشتر شعر در میان مردم توجه می‌شود.-

حمیدی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: هفتمین دوره جشنواره شعر فجر از نیمه دوم بهمن آغاز خواهد شد و هشتم اسفند نیز مراسم اختتامیه آن در تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طورکلی در نظر داریم هر هفته دو جلسه در روزهای دوشنبه و چهارشنبه با حضور شورای علمی جشنواره برگزار کنیم، البته به دلیل تعطیلی شنبه طی هفته گذشته و هفته جاری، این جلسه‌ها فقط در روزهای چهارشنبه برگزار شده‌‌اند.

دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به دومین نشست شواری علمی جشنواره اشاره کرد و توضیح داد: در این جلسه معیارها و ملاک‌های داوری تعیین شد و در سومین جلسه که چهارشنبه (27 دی) برپا می‌شود، تعداد مراحل داوری و تعداد داوران جشنواره مشخص خواهند شد.

وی درباره معیارهای داوری در این دوره از جشنواره اظهار کرد: شناخت و رعایت موسیقی شعر، هندسه ساختار شعر، تازگی مضمون و تناسب آن با فرم و محتوای شعر و توجه و بهره‌مندی خلاق از سه عنصر خیال، عاطفه و اندیشه، از ملاک‌های داوری جشنواره هفتم هستند. بیشترین امتیاز در داوری‌ها نیز برای بند آخر در نظر گرفته شده است.

حمیدی درباره نحوه تجلیل از حامیان شعر که در این دوره و از پنج حامی شعر در پنج بخش مجزا صورت می‌گیرد، گفت: این تجلیل هم معنوی و هم مادی خواهد بود، اما میزان یا نوع جایزه برگزیدگان و تجلیل‌شوندگان در آینده اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره افزود: مهلت ارسال آثار به دبیرخانه تا پایان دی سال جاری است، البته باتوجه به میزان درخواست شرکت‌کنندگان ممکن است فقط برای چند روز و تا رسیدن همه آثار به دبیرخانه این مهلت تمدید شود.

دبیر این دوره از جشنواره شعر فجر درباره استان‌هایی که جشنواره در آن‌ها برگزار می‌شود، گفت: همدان، گلستان و اردیبل سه استان از هفت استانی هستند که جشنواره شعر فجر امسال در آن‌ها برگزار می‌شود و اسامی دیگر استان‌ها نیز به زودی اعلام خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: امسال علاوه بر برگزاری جشنواره به بهترین شکل ممکن در پی مردمی کردن جشنواره نیز هستیم و برهمین اساس تلاش می‌شود شعر در میان مردم و با حضور مردم، بیشتر پی‌گیری و پرداخته شود.

طی دوره‌های گذشته برگزاری جشنواره شعر فجر و در قالب سلسله گفت‌وگوهای «ایبنا» با شاعران نيز درباره دیدگاه آن‌ها نسبت به جشنواره شعر،در راستاي مردمي‌تر شدن آن پیشنهادی از سوی برخی از شاعران مبنی بر این‌که نشست‌های شعرخوانی جشنواره با حضور عامه مردم برگزار شود، مطرح شده بود، همانند جشنواره فیلم که سالن‌هایی به نمایش عمومی فیلم‌ها اختصاص داده می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط