یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
حق سرپرستی یا حق حرمت صاحب اثر بررسی شد

سی‌و‌سومین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر یکشنبه (1بهمن) در دفتر این شورا و با حضور اکثریت اعضا برگزار شد. در این جلسه نوع دوم حقوق معنوی پدیدآورنده اثر یعنی حق سرپرستی یا حق حرمت صاحب اثر بررسی شد.-

سيدعباس حسيني‌نيك، رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: در سی‌و‌سومین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر محمدعلی شامانی، عضو انجمن نویسندگان کتاب‌های کودک و نوجوان نیز حضور داشت.

وی با بیان این‌که در جلسه مذكور حق سرپرستی یا حق حرمت صاحب اثر مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در این جلسه تعریف و کلیات این حق که در متن‌های پیشنهادی لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط سیدحسن شبیری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون اصلی دولت و قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان ارایه شده است، به تصویب رسید.

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر حق سرپرستی یا حق حرمت صاحب اثر را این چنین تعریف کرد: بر اساس این حق، پدیدآورنده تنها کسی است که حق دارد نام و سمت خود را در پشت جلد اثر تعیین کند و کسی اجازه ندارد این حق را نادیده بگیرد؛ به طور مثال ناشر حق ندارد به هنگام انتشار اثر، نام و سمت پدیدآورنده آن را تغییر دهد یا اثر را با نام فرد دیگری منتشر کند.

حسيني‌نيك افزود: در ادامه جلسه، این موضوع که آیا پدیدآوردنده می‌تواند اثرش را با نام مستعار و یا بدون ‌نام منتشر کند؟ به عبارت دیگر آیا می‌توان از اثری با نام مستعار یا بدون نام، حمایت قانونی کرد یا نه؟ به صورت مفصل بررسی شد.

وی در ادامه سخنانش گفت: کارشناسان بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی درباره موضوع مذکور به این نتیجه رسیدند که حمایت از حقوق پدیدآورنده برای استفاده از نام مستعار و یا حتی بدون نام از نظر حقوقی پذیرفته است اما باید دید که آیا شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه اجازه این کار را می‌دهد یا نه؟ در نهایت توافق و تصویب شد که پدیدآوردنده می‌تواند اثرش را با نام مستعار یا بدون نام منتشر کند. البته این حق تنها در اختیار پدیدآوردنده است و ناشر نمی‌تواند اثر را بدون اجازه و رضایت پدیدآورنده اثر، با نام مستعار پدیدآورنده یا بدون نام منتشر کند.

رييس شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر اظهار کرد: همچنین در این جلسه، نگارش یا انشای ماده مذکور (پدیدآوردنده می‌تواند اثرش را با نام مستعار یا بدون نام منتشر کند.) در هیچ کدام از متن‌های پیشنهادی لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط سیدحسن شبیری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کمیسیون اصلی دولت و قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان مورد تایید قرار نگرفت و قرار شد تا اعضای شورای حمایت از حقوق تاليف و نشر با ظرافت و دقت بیشتری انشای این ماده را در متن لایحه پیشنهادی دیگری ارایه کنند.

حسینی‌نیک در پایان گفت: سی‌و چهارمین جلسه شورای حمایت از حقوق تالیف و نشر حدود دو هفته دیگر در دفتر شوراي حمايت از حقوق تاليف و نشر واقع در خیابان کریمخان، شماره 43، طبقه اول شرقی برپا خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها