دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
اسطوره ايراني در دانشنامه اساطير جهان

جلسه نقد و بررسی کتاب «دانشنامه اساطیر جهان» با حضور دکتر ژاله آموزگار، دکتر کتایون مزداپور و دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور، مترجم اين دانشنامه، ساعت 17 روز سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه در شهرکتاب مركزي برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «دانشنامه اساطير جهان» با همكاري تعدادي از اسطوره‌شناسان جهان زير نظر "ركس وارنر" گرد آمده و دكتر ابوالقاسم اسماعيل‌پور، عضو هيأت علمى دانشگاه شهيد بهشتى و رئیس پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون، طی 5 سال و با افزودن بخش‌هایی به اساطیر فارسی، آن را ترجمه كرده است.

اين كتاب در ۱۰ فصل به درونمايه‌هاى مشترك اساطيرى، اسطوره‌شناسى تطبيقى، اساطير مصر و خاورميانه، اساطير ايران، اساطير يونان باستان، اساطير روم باستان، اساطير اروپاى شمالى و مركزى، اساطير سلتى، اساطير حيوانات و اساطير گياهان مى‌پردازد.

دكتر اسماعیل‌پور که بخش اساطیر ایران را به این ترجمه افزوده در این باره گفت: تمام اساطير شرق و غرب در اين اثر ديده مي‌شود؛ اما آنچه درباره كشور خودمان در این دانشنامه آمده كم بود و من با استفاده از منابع معتبر بخش مربوط به ايران را كامل كرده‌ام.

دانشنامه اساطیر جهان هم به شکل موضوعی و هم مضمونی، جامع است كه از كهن‌ترین اساطیر تمدن بشر، یعنی سومر، بابل و بین النهرین آغاز می‌شود و در ادامه به مصر، ایران، هند، چین و آسیایی شرقی و آمریكای لاتین می‌رسد و تمام شمال اروپا و آمریكا را در برمی‌گیرد. 

پایان هر فصل نیز دارای تصاویر و نگاره‌های اساطیری زیبایی است كه خواننده با بررسی آن به كُنه و ریشه اساطیری جهان پی می‌برد.
در این دانشنامه موضوع و چگونگی شكل‌گیری اسطوره‌هایی مانند: آفرینش، نخستین انسان، پهلوانان، قهرمانان زنان، ایزد بانو مادر، مرگ، پایان جهان، بهشت و... حتی اساطیر گیاهان و حیوانات در نقاط مختلف جهان بررسی شده است.

اسماعیل پور در ابتدای كتاب آورده است: اسطوره و اسطوره‌شناسی یكی از مباحث مهم فرهنگی جامعه امروز ماست. هرچند ایران، این سرزمین پهناور با فرهنگی چند هزار ساله، از لحاظ پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری همپای یونان و هند است، و در ادوار خاص در زمینه‌های ویژه و بومی از این همتایان قدر خود پیشی گرفته، اما ایرانیان در زمینه مباحث اسطوره‌شناسی كمی دیر جنبیده‌اند؛ چنان كه با وجود پیشینه دویست ساله دانش اساطیر در جهان، حدود سه چهار دهه است كه به این امر اهتمام ورزیده‌ایم، آن هم با حركتی كند در مقایسه با سرعت شتابناك جهان امروز در عصر انفجار اطلاعات. ما در این عرصه چندان كم كار بوده‌ایم كه هنوز كتابی جامع و مفصل در باب اسطوره‌های ایرانی نداریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط