سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
پرورش انديشه در مهدکودک‌های کتابخانه‌ای

كودكان به طور خودجوش به كتاب و مطالعه علاقه‌مندند؛ چه زماني كه نمي‌توانند خودشان كلمه‌اي از كتاب را بخوانند و چه وقتي كه قادر به مطالعه كتاب‌هاي كودكانه مي‌شوند، يار مهربان را در دستان ظريفشان مي‌گيرند و با خطوط و تصاوير آن همسفر مي‌شوند. براي پرورش دادن اين ذوق و استعداد خدادادي ضرورت دارد به راه‌اندازي بخش تخصصي كودك در كتابخانه‌ها اقدام كرد تا پيوندي ناگسستني بين دنياي زيباي كودكانه و جهان كلمات برقرار ساخت.-

خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، امروزه یکی از مهم‌ترین روش‌های میان‌بر توسعه در کشور‌های جهان سوم برای کاهش فاصله فرهنگی با کشورهای پیشرفته، آموزش اصولی کودکان بر اساس روش‌هاي آموزشی جدید است و مطالعه و سطح علمی کوکان مهم‌ترین نقش را در توسعه درازمدت کشورها دارد. به همین علت، نهاد کتابخانه‌هاي عمومی در سراسر کشور اقدام به راه‌اندازی بخش ویژه کودکان در کتابخانه‌های عمومی کرده است. در این گزارش وضعیت این بخش از کتابخانه‌ها در خراسان جنوبی و کمبودهای آن از نگاه مخاطبان گوناگون بررسی شده است. 

مهدکودک‌هاي كتابخانه‌اي در انتظار كودكان

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با بيان اين‌كه مهدکودک‌های کتابخانه‌ای در پنج کتابخانه عمومی خراسان جنوبی راه‌اندازی شده‌اند، اظهار كرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات نهاد عمومی برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان، افتتاح بخش‌هایی با عنوان مهدکودک‌هاي كتابخانه‌اي در کتابخانه‌هاست.

محمد قريب افزود: این کتابخانه‌ها، مهدکودک‌های کوچکی‌اند که در مجموع بیش از شش هزار جلد کتاب دارند. 

وي با بیان این‌که مراجعه کودکان به این بخش از کتابخانه چشمگیر بوده است، گفت: راه‌اندازی مهدکودک در کتابخانه‌ها گام موثری در ترویج وجذب کودکان به کتابخانه و فرهنگ مطالعه است.

مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه‌های خراسان جنوبی همچنين خبر داد كه با افزایش تعداد منابع ویژه کودکان، بخش مهدکودک در 10 کتابخانه دیگر سطح استان راه‌اندازی خواهد شد،. وي افزود: مهم‌ترین ویژگی این بخش از کتابخانه‌های عمومی این است که امکان ارایه خدمات با توجه به گروه‌های مختلف سنی کودکان را برای کتابدارن ممکن می‌کند.
 
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: راه‌اندازی بخش کودکان در کتابخانه‌ها علاوه بر ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان، موجب اجتماعی شدن و جامعه‌پذیری فرهنگی آن‌ها می‌شود.
 
حضوري نویدبخش آینده روشن

كتابدار کتابخانه الغدیر با بيان اين‌كه راه‌اندازی بخش کودکان در اين کتابخانه موجب عضویت 600 کودک دراین کتابخانه شده است، اظهار كرد: راه‌اندازی بخش کودکان یا مهدکودک‌های کتابخانه‌ای علاوه بر این‌که امکان مطالعه را برای مادران فراهم کرده، موجب شده که کودکان در کنار مادران با فرهنگ مطالعه آشنا شوند و کتاب‌های متناسب با گروه سنی خود را مطالعه کنند. 

عفت آسمانی‌مقدم افزود: پس از راه‌اندازی این بخش، 600 کودک عضو کتابخانه شده‌اند و در هر هفته بیش از پنج تا شش بار برای امانت گرفتن کتاب به کتابخانه مراجعه می‌کنند. 

کتابدار بیرجندی با بیان این‌که افزایش منابع مرتبط با کودکان پیش از دبستان، یکی از نیازهای مهم بخش کودکان کتابخانه‌هاست، گفت: حضور کودکان در کتابخانه‌ها نویدبخش آینده روشن کشور در زمینه مطالعه است. 

آسمانی‌مقدم یادآورشد: بخش کودکان کتابخانه الغدیر همه روزه برای پاسخگویی به کودکان آماده است و کودکان می‌توانند با عضویت در این کتابخانه، کتاب‌های مرتبط با سن خود را امانت بگیرند.
 
گام موثری براي ارتقاي سطح مطالعه
يك نویسنده بیرجندی نيز با تاكيد بر اين‌كه بخش کودکان کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی باید تقویت شود، اظهار كرد: راه‌اندازی بخش کودکان در کتابخانه‌های عمومی، گام موثری براي ارتقاي سطح مطالعه در کشور است. 

زینب علیزاده افزود: تعداد مهدکودک‌های کتابخانه‌ای در استان با توجه به جمعیت کودکان، کم است. بنابراین، باید تلاش كرد تا علاوه بر راه‌اندازی این بخش در کتابخانه‌های شهرستان‌ها، منابع این بخش از کتابخانه‌ها در مرکز استان نيز تقویت شوند. 

نویسنده كتاب تاريخ صفويه و تاريخ اسماعيلي با بیان این‌که افزایش منابع کودکان در کتابخانه‌ها موجب کاهش بسیاری از هزینه‌های فرهنگی در درازمدت می شود، گفت: ارایه کتاب به کودکان بر اساس تاریخ و فرهنگ بومی کشور، روند توسعه پایدار را در سطح جامعه تسریع می‌کند. 

از آن‌جا كه كودكان آينده‌سازان اين مرز و بوم‌اند، سرمايه‌گذاري در بخش تامين منابع مكتوب و فراهم آوردن امكانات مطالعاتي اين قشر به ويژه راه‌اندازي و تجهيز بخش تخصصي كودك و نوجوان در كتابخانه‌ها، امري ضروري و پسنديده به حساب مي‌آيد؛ همان كاري كه اين روزها در كتابخانه‌هاي عمومي استان خراسان جنوبي در حال انجام گرفتن است و بايد به تمامي كتابخانه‌هاي شهري و روستايي استان تسري يابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط