دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
برپايي نمایشگاه و مرکز پخش دايمي کتاب در سمنان

مسوول چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از دایر شدن نمایشگاه دایمی استانی کتاب و مرکز پخش کتاب در شهرستان سمنان خبر داد.-

 اسماعیل علیرضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به طرح دایمی شدن نمایشگاه استانی کتاب در سمنان گفت: برپایی نمایشگاه پخش و فروش دایمی کتاب استان سمنان در جنب یکی از میادین شهر، ویترین بسیار مناسبی برای ناشران استانی در طول سال خواهد بود.

وی با ابراز رضایت از وضعیت چاپ و نشر استان سمنان گفت: چاپ کتاب در استان سمنان از 40 عنوان کتاب در سال 83 به 140 عنوان کتاب در سال 90 رسیده است اما آمار فروش کتاب در سمنان به دلیل توزیع نامناسب پایین است و از شمارگان هزار نسخه‌ای کتاب‌ها، به طور معمول 300 تا 400 نسخه از کتاب ناشران استانی به فروش نمی‌رسد و حتی ممکن است کتاب‌ها به بازار استانی ناشران دیگر هم راه پیدا نکنند.

علیرضایی درباره بودجه خرید کتاب از ناشران بومی نيز اظهار کرد: خرید کتاب از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان طی دو مرحله توسط کمیته خرید کتاب استان سمنان در شهریور و بهمن ماه انجام می‌گیرد.

مسوول چاپ و نشر اداره فرهنگ وارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به بودجه 35 میلیون تومانی خرید کتاب استانی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با توجه به دستور‌‌‌‌العمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتاب‌های ناشران استانی را با یکسال اعتبار چاپ و محور آثار بومی و منطقه‌ای با موضوع‌های تاریخ و جغرافیا از ناشران استانی خریداری می‌کند.

وی درباره سهمیه خرید کتاب از ناشران بومی استان سمنان از سوی اداره‌های کل استان نيز گفت: خرید کتاب اداره‌های کل استان سمنان از ناشران بومی بدون سفارش از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بر اساس موضوع کتاب ناشران و در زمان برپايي نمایشگاه‌های استانی کتاب انجام می‌شود.

علیرضایی اظهار كرد: کتاب‌های شاخص در حوزه جغرافیا و فرهنگ بومی استان قبل از چاپ هم حمایت و پس از موافقت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خریداری می‌شوند.

مسوول چاپ و نشر استان سمنان افزود: اين استان با تولید پنج عنوان کتاب شاخص در سال، وضعیت مطلوبی دارد؛ آثري نظير «گنجینه ضرب‌المثل‌های سمنانی» در 200 صفحه به قلم ذبیح‌الله منصوری از سوی انتشارات «آبرخ» که در مرحله عقد قرارداد است.

وی با اشاره به طرح ویژه حمایت از نو‌قلمان استان سمنان گفت: بعد از تایید کمیته کتاب، از آثار برتر این نویسندگان چاپ می‌شود.

علیرضایی با بیان این‌که هيچ ناشران تخصصي ورزشی و سینمایی در سطح استان سمنان وجود ندارد، افزود: برنامه‌ای برای انتشار تخصصی کتاب‌های سینمایی و ورزشی در سطح استان سمنان نداریم، زیرا ناشران استانی با محدودیت سفارش کار روبه‌رويند و بازار عرضه با تقاضای این کتاب‌ها برابری نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط