سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۹
مخاطب ترجيح مي دهد فيلم ببيند تا فيلمنامه بخواند

بهرام توکلی می گوید با توجه به اين كه فيلم هاي روز سينماي جهان به راحتي و با زيرنويس فارسي در دسترس عموم مردم قرار مي گيرند، مخاطبان ترجيح مي دهند ازطريق تصوير با اثر مورد نظر ارتباط برقرار كنند تا این که فيلمنامه همان فيلم را مطالعه كنند.

«بهرام توكلي» نويسنده وكارگردان سينما در گفت و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) در خصوص وضعيت فيلمنامه نويسي در سينماي ايران گفت: فيلمنامه نويسي يك حرفه كاملا تخصصي است، اما متاسفانه در سينماي ايران اين تخصص خيلي جدي گرفته نمي شود.

اين فيلمساز تصريح كرد: همانطور كه شاهد هستيم چاپ و انتشار فيلمنامه و يا نمايشنامه در بازار نشر نسبت به ساير كتاب ها با موضوعات ديگر محدود است و تعداد بسياري از فيلمنامه هايي كه در بازار كتاب موجود است، آثار ترجمه هستند.

توكلي با اشاره به اين كه مخاطبان و علاقه مندان سينما ترجيح مي دهند به سينما بروند تا فيلمنامه بخوانند خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه فيلم هاي روز سينماي جهان به راحتي و با زيرنويس فارسي در دسترس عموم مردم قرار مي گيرند، مخاطبان ترجيح مي دهند ازطريق تصوير با اثر مورد نظر ارتباط برقرار كنند تا فيلمنامه همان فيلم را مطالعه كنند.

توكلي در ادامه به علاقه برخي از فيلمسازان به فيلمنامه هاي خارجي اشاره كرد و افزود: بدون شك مطالعه فيلمنامه هاي مطرح در بازار نشر به فيلمساز در جهت ساخت فيلمش كمك خواهد كرد و تعدادي از فيلمسازان كه با زبان انگليسي آشنا نیستند، ترجيح مي دهند از آثار ترجمه شده استفاده كنند.

وي به نگارش فيلمنامه «آواز پر جبرئيل» اشاره كرد و اظهار داشت: نگارش فيلمنامه مورد نظر كه دو ساعت آخر زندگي «سهروردي» را به تصوير مي‌كشد، آماده شده است و آن را به بنياد سينمايي فارابي تحويل دادم تا بررسي‌هاي اوليه براي ساخت روي آن انجام شود.

نگارش اين فيلمنامه بر اساس كتاب «قلندر و قلعه» اثر «يحيي يثربي» از شش ماه گذشته آغاز شده بود.

فیلم سینمایی «پابرهنه در بهشت» آخرین ساخته بهرام توکلی است که در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌الملی فیلم فجر، جایزه ویژه سال پیامبر اعظم (ص) را به خود اختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط