شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۹
پايان بازنويسي فيلمنامه زندگي شيخ اشراق سهروردي

بهرام توکلی كارگردان سينما، به سفارش بنیاد سینمایی فارابی نگارش فیلمنامه "آواز پر جبرئیل" را از چهارماه گذشته آغاز کرده است. به گفته وي، این فیلمنامه كه با رجوع به كتاب "قلندر و قلعه" به نگارش درآمده، پس از تصويب در شوراي اقتباسي بنياد سينمايي فارابي، در مرحله بازنويسي نهايي قرار خواهد گرفت.

بهرام توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب(ایبنا) گفت: نگارش فیلمنامه " آواز پر جبرئیل" به سفارش بنیاد سینمایی فارابی و با رجوع به کتاب "قلندر و قلعه" اثر دکتر يحيی يثربی از پنج ماه گذشته آغاز شده است و تا يك ماه آینده و پس از تصويب در شوراي اقتباسي بنياد سينمايي فارابي در مرحله تولید قرار خواهد گرفت.

توکلی با اشاره به این که قصد دارد زندگی و آثار بجای مانده از شيخ اشراق "شهاب‌الدین سهروردی " را در قالب یک فیلم به تصویر بکشد، تصریح کرد: تلاش می کنیم با ساخت این فیلم حق مطلب درباره این شخصیت بي‌نظير فرهنگی به درستی ادا شود. بنابراین از بازیگران مطرح سینمای ایران برای حضور در این فیلم دعوت به همکاری خواهیم کرد.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: طی چهارماه گذشه علاوه بر رجوع به کتاب "قلندر و قلعه" و دیگر آثار دکتر يحيی يثربی که بسیار جامع و کاملند، تحقیقات و پژوهش‌های دیگری نيز درباره شخصیت این فیلسوف انجام داده‌ایم.

سهروردی براي نخستين بار در تاريخ فلسفه اسلامي، پهلوانان فرزانه‌اي از‌ ايران باستان چون "کیومرث و تهمورث" و حکیمانی چون "زردشت" و "جاماسپ" را به ساحت فلسفه‌ورزي خود وارد كرد.

وی از حقيقت اشیا با لفظ «نور» ياد مي‌كند و تفاوت میان آنها را نيز مرتبط با درجات شدت و ضعف نورانیت آنها می داند. او معتقد است که نوری واحد، عامل آشکار شدن اشیاست و هستی مطلق و نور محض را "نورالانوار" خداوند می‌خواند.

از سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود پنجاه کتاب و رساله به یادگار مانده است.

فیلم سینمایی "پابرهنه در بهشت" آخرین ساخته بهرام توکلی است که در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره بین‌الملی فیلم فجر، جایزه ویژه سال پیامبر اعظم (ص) را به خود اختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط