پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
مجموعه «نگاه تازه شعر» رونمایی شد

رونمایی از مجموعه «نگاه تازه شعر» عصر دیروز با حضور شاعران این مجموعه و عده اي از علاقه‌مندان شعر نو ایران، در فرهنگسرای سرو برگزار شد. در این جلسه داریوش معمار از روند چاپ این مجموعه سخن گفت و شاعران نیز چند شعر از کتاب خود را برای حاضران خواندند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) جلسه رونمایی از مجموعه «نگاه تازه شعر» با اجرای سیدمهدی موسوی میرکلایی و با حضور شاعران این مجموعه رضا حیرانی، شهین خسروی‌نژاد، فریاد شیری، داریوش معمار و جمع کثیری از منتقدان و شاعران برجسته نسل جوان چون عنایت سمیعی، سعید طباطبایی و شهلا زرلکی، عصر چهارشنبه 30 فروردین، از ساعت 17 و 45 دقیقه در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

معمار، مسوول پروژه مجموعه نگاه تازه شعر در ابتدا گفت: انتشارات نگاه در بهمن سال 89 طی فراخوانی از تمامی شاعران جوان دعوت کرد که آثار خود را برای انتشار به دفتر نشر نگاه ارسال کنند و همینطور با تماس با چند شاعر مطرح ابراز علاقه کردیم تا کتاب شعر آن‌‌ها را منتشر کنیم. بر این اساس تعداد زیادی شعر ارسال شد و پس از آن توسط کارگروه تخصصی انتشارات نگاه 10 مجموعه شعر آماده انتشار شد.

وی افزود: در ابتدا چهار مجموعه شعر از این 10 عنوان مجوز نشر گرفتند و چون در ابتدای راه بودیم و برنامه‌ریزی‌های نشر این مجموعه دراز مدت طراحی شدند، چاپ این چهار عنوان در حدود 9 ماه زمان به خود اختصاص داد. لازم است بیان کنم که مدیریت هنری این مجموعه و طراحی جلد کتاب‌ها نیز بر عهده اردشیر رستمی، شاعر و هنرمند جوان و خوش قریحه کشور بود.

مجری طرح مجموعه نگاه تازه شعر سپس به دیگر کتاب‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: چهار کتاب دیگر از این مجموعه در بیست وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی خواهند شد. همچنین پنج کتاب دیگر نیز در شهریور امسال وارد کتابفروشی‌ها می‌شوند. لازم به ذکر است که مهمترین انگیزه مسوولان نشر نگاه در نظر گرفتن فضای فعلی شعر معاصر و معرفی نسل جدید شاعران نوپرداز کشور است، امیدوارم که در این راه توقع مخاطبان را برآورده کنیم.

در ادامه این جلسه با اعلام موسوی، نماینده‌ای از طرف انتشارات نگاه پشت تریبون قرار گرفت و بیانیه‌ای را از طرف  مدیر نشر نگاه قرائت کرد. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: از ابتدای دهه 70 جوانان عرصه شعر این مرزوبوم نهضت جدیدی در شعر را بنیان‌گذاری و شعرهای درخشانی را سرودند. مشکلات این شاعران در راه نشر آثار خود، انتشارات نگاه را مجبور به چاپ کتاب‌های آن‌ها کرد. اکنون نیز نشر نگاه با بهره گرفتن از صاحب‌نظران این عرصه آثار شاعران جوان را در مجموعه «نگاه تازه شعر» منتشر می‌کند.

پس از قرائت بیانیه اردشیر رستمی چگونگی طراحی جلد این مجموعه را توضیح داد و بعد موسوی چند شعر از این مجموعه را برای حاضران خواند. سپس رضا حیرانی شروع به سخنرانی کرد و گفت:‌ از شاعران دهه 70 تشکر می‌کنم و دلیل این تشکر در ادامه کلامم مشخص می‌شود. نیمای بزرگ و شاگردانش در ابتدا جزو جریان غیررسمی شعر بودند و مدام از طرف رسمی‌ها شعرشان مورد هجوم قرار می‌گرفت، اما زمانی که این عزیزان نیز در حیطه شاعران رسمی قرار گرفتند شروع به کوبیدن شعر شاعران غیر رسمی کردند.

وی افزود: این مساله در دوره‌های مختلف شعر در ایران ادامه داشت تا این‌که شاعران دهه 70 این رسم را تغییر داده و به شاعران جوان اهمیت دادند.این شاعران به سختی ناشران را مجاب کردند که شعر شاعران جوان را به سمت دیده شدن سوق بدهند، هرچند خودشان هیچگاه دیده نشدند. امروز نیز جریان رسمی شعر جریان غیر رسمی را می‌کوبد؛توصیه من این است که قدر جریان غیر رسمی شعر را بدانید.

حیرانی سپس دو شعر از کتابش را خواند و پس از او فریاد شیری و شهین خسروی‌نژاد چند شعر از کتاب خود را برای حاضران خواندند. خسروی‌نژاد همچنین از سپیده جدیری، که کتابش در این مجموعه منتشر شده است، یاد کرد.
بخش دوم جلسه به شعرخوانی شاعرانی گذشت که کتاب‌شان در مجموعه دوم «نگاه تازه شعر» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود. 

جلسه رونمایی از مجموعه اول «نگاه تازه شعر»، چهار دفتر شعر «چند رضايي» سروده رضا حيرانی، «و تن فروشی نيست» سروده فرياد شيری، «دختر خوبی كه شاعر است» سروده سپيده جديری و «امپرسيون بيرون غار» سروده شهين خسروی نژاد به همت انتشارات نگاه، عصر چهارشنبه 30 فروردین در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها