سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱
چاپ جدید نخستین و دومین دفتر شعر شیری منتشر شد

چاپ سوم نخستین و دومین دفتر‌ شعر فریاد شیری با عنوان‌های «کلاغ‌ها زبان‌ گنجشک‌ها را نمی‌فهمند» و «آغوش من از سفر پر است» از سوی نشر داستان منتشر و راهی بازار کتاب شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه شعر «کلاغ‌ها زبان‌ گنجشک‌ها را نمی‌فهمند» دربرگیرنده سروده‌های شیری از سال 1371 تا 1376 است. چاپ نخست این مجموعه در سال 1376 و از سوی انتشارات پاسارگارد منتشر شده است.

این مجموعه در دو دفتر در برگیرنده 40 قطعه شعر سپید کوتاه و بلند است. شاعر برای سروده‌های دفتر نخست عنوان‌هایی را در نظر گرفته است، اما شعرهای دفتر دوم عنوانی ندارند. البته در پایان کتاب نیز بخشی به نام «گلایه‌ها» آمده و دربرگیرنده 9 قطعه شعر کوتاه است.

شعرهای این مجموعه درباره مضامین و موضوع هاي عاطفی و اجتماعی سروده شده‌اند.

«اتوبوس‌ها»، «خط بزنید»، «این قرن»، «متن بی‌حاشیه»، «سرود تلخ»، «همزاد»، «کوک گریه»، «طلا»، «ماه سوخته»، «همزاد»، «سکوت»، «روز مرگی»، «هفت نگاه بی‌جان»، «آخر شاهنامه» و «کوک گریه» عنوان برخی از 22 عنوان قطعه شعر دفتر نخست این مجموعه اند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «سرود تلخ»:
«پیرتر از سال‌های آفتاب و آینه
در نفی سایه‌ها
زمین را شخم می‌زند
ماه پنهان است
زمزمه‌ای گنگ‌وار می‌شود بر لبانش:
- ما سایه سیاه آفتابیم
مپسند بی‌رویت ماه از آینه بگذریم
در انتهای افق
میان شخم چرک و خون
با سرودی تلخ
ماه را بر دوش می‌کشد:
ما هیات تلخ حیات آفتابیم
مپسند ناتمام بمیریم»

مجموعه شعر «آغوش من از سفر پر است» دومین دفتر شعر شیری به حساب می‌آید و شعرهای این شاعر از سال 1376 تا 1381 را شامل می‌شود. این شعرها در قالب سپید سروده شده‌اند و اغلب بلندند. چاپ نخست این مجموعه در سال 1381 از سوی نشر نیم‌نگاه منتشر شد.

این مجموعه 47 قطعه شعر در چهار دفتر با عنوان‌های «نشد که پیش از این زنده بمانم»، «تهران 87»، «بعد از جنگ» و «فاصله یعنی تو» را در برمی‌گیرد که درباره موضوع ها و مضامین فلسفی و اجتماعی سروده شده‌اند.

«تناسخ»، «سیب»، «مرگ مرتب»، «شکست»، «از شهربازی تا بازی در شهر»، «ردپایی ناتمام»، «جغرافیای اندوه»، «ساعت: پنج و 15 دقیقه»، «باران اجل معلق است»، «بیزارم از جمعه‌ها»، «دربند»، «رستم‌زایی»، «مفقود‌الاثر»، «80٪»، «اما تو با خودت آمدی»، «هبوط»، «برادر»، «سرکاری» و «راه‌ها و بی‌راهه‌ها» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه اند.

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «فراموشی»:
«با قدم‌های من راه می‌رود
مردی که دستانش را
در جیب بارانی‌اش جا گذاشته
و چشمانش را پشت قاب یک عینک
به هر کس که می‌رسد
سر تکان می‌دهد
و هرگاه با نام کوچک من صدایش می‌زنند
بر می‌گردد
و همیشه پشت در یادش می‌افتد
کلید را در جیب بارانی من جاگذاشته
و مرا در خیابان.»

فریاد شیری شاعر، مترجم و منتقد، متولد 1350 است و تاكنون توانسته جوایزی چون «جایزه شعر امروز ایران»، مقام نخست «جشنواره سراسری شعر و قصه» و مقام نخست «جشنواره قصه‌نویسی غرب کشور» را به‌دست آورد. همچنین مجموعه شعر «آغوش من از سفر پر است» برنده سومین دوره جایزه «شعر امروز ایران» (کارنامه) بوده است.

«پاسپورت لبخند و آرزو»، «آدم‌های سیاه، آدم‌های سفید»، «شیته گورانیه کانی باران»، « کلماطرح»، «داستان نقطه سر راهی»، «عاشقانه‌های سرزمین بلوط»، «مناظره‌ها»، «زنی آهسته گفت»، «ما در عکس زیر باران گم شده بودیم» و «مانیفیست یک نفره» از دیگر آثار او هستند.

چاپ سوم دو مجموعه شعر «کلاغ‌ها زبان‌ گنجشک‌ها را نمی‌فهمند» و «آغوش من از سفر پر است» به ترتیب در 56 و 96 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت دو هزار و 500 تومان از سوی نشر داستان منتشر و راهی بازار کتاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط