یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
گل‌مرادی: جشنواره انگیزه‌ساز حرکت در عرصه شعر است

چهار تن از شاعران ایرانی در حاشیه نشست شعرخوانی جشنواره شعر فجر در دانشگاه الزهرا(س)، به ارایه دیدگاه‌های خود نسبت به این جشنواره پرداختند. شیرینعلی گل‌مرادی، شاعر پیشکسوت، از برپایی این جشنواره به عنوان عامل زمینه‌ساز برای حرکت گسترده در عرصه شعر یاد کرد و بخش بین‌الملل آن‌را عاملي برای انتقال فرهنگ‌ها دانست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در حاشیه دومین جلسه شعرخوانی ششمین جشنواره شعر فجر در تهران، که صبح امروز (30 بهمن) از ساعت 10 تا 12 در تالار تورانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، برخی از شاعران حاضر در این جلسه در گفت‌و‌گو با «ایبنا» به ارایه دیدگاه‌های خود درباره این جشنواره پرداختند.

شعر بین‌الملل و انتقال فرهنگ‌ها
شیرینعلی گل‌مردای، از شاعران پیشکسوت در خلال این گفت‌و‌گو از برپایی جشنواره به عنوان انگیزه‌ای برای حرکت شاعران یاد کرد و گفت: جشنواره شعر فجر هر سال سبب می‌شود شاعران با تلاش و انگیزه بیشتر در عرصه شعر گام بردارند و با تجربیات جدید یکدیگر آشنا شوند.

وی توضیح داد: حضور شاعران غیرایرانی در جشنواره نیز سبب همبستگی بیشتر میان شاعران می‌شود و به انتقال فرهنگ بین کشورها کمک می‌کند.

شاعران ایرانی مهمان‌های فرهنگی دیگر کشورها باشند
بابک نیک‌طلب، شاعر کودک و نوجوان، شیوه برگزاری نشست‌های شعر خوانی جشنواره شعر فجر را متفاوت از شب‌های شعر متداول معرفی کرد و گفت: در شب‌های شعر به‌طور معمول مخاطبان ویژه حضور دارند، اما برپایی نشست‌های جشنواره شعر فجر در فرهنگسراها و دانشگاه‌ها به حضور مخاطبان عام نیز کمک می‌کند.

وی افزود: این مساله سبب می‌شود، بتوانیم ارتباط راحت‌تری با استادان حوزه زبان و ادبیات فارسی برقرار کنیم و از سوی دیگر از نزدیک با مخاطبان عام شعر آشنا شویم.

این شاعر به جنبه دیگری از جشنواره اشاره و تصریح کرد: در روزگاری، که امکان ارایه تمامی آثار در میان مخاطبان وجود ندارد و همگی کتاب‌ها به دست آن‌ها نمی‌رسد، نشست‌های شعرخوانی جشنواره شعر فجر فرصتی برای ارایه بهتر آثار به مخاطبان است.

وی در پایان ضمن با ابراز خرسندی از حضور شاعران فارسی‌سرای غیرایرانی در این جشنواره اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم برای شاعران ایرانی نیز فرصتی فراهم شود، تا در کشورهای فارسی‌زبان به عنوان مهمان فرهنگی حضور یابند و در نشست‌های ادبی آن کشورها شرکت کنند.

تدابیری برای فراگیری جشنواره
قباد سوماری، دیگر شاعر حاضر در این جلسه با تاکید بر ضرورت جامع‌تر و کامل‌تر برگزار شدن جشنواره، گفت: برگزاری جامع‌تر و کامل‌تر جشنواره از نظر حضور شاعران و معیارها و ملاک‌های داوری آثار در بخش مسابقه‌ای یکی از ضرورت‌های این حوزه است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر احساس می‌کنم انتخاب شاعران برتر چندان براساس معیارهای بین‌المللی صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر با به‌کارگیری تدابیری می‌توان جشنواره را به صورت فراگیرتر برگزار کرد.

این شاعر به حضور شاعران غیرایرانی جشنواره اشاره کرد و گفت: اغلب این شاعران از کشورهای فارسی‌زبان دعوت شده‌اند، بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا در دوره‌های بعدی شاهد حضور شاعران فارسی‌زبان یا استادان آشنا با زبان و ادبیات فارسی از کشورهای غیر فارسی زبان هم باشیم.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت وجود مخاطب برای شعر افزود: اگر جلسه‌های شعرخوانی جشنواره با حضور گسترده‌تر مخاطبان عام برگزار شود، جشنواره گسترده‌تر و فراگیرتر خواهد بود.

توجه به نشست‌های شعر در تهران
سودابه مهیجی، شاعر جوان حاضر در این جلسه نیز به تاثیرگذاری و انعکاس اثرات جشنواره در میان شاعران اشاره کرد و گفت: برپایی جشنواره در استان‌های مختلف فرصت مناسبی را در اختیار شاعران سایر شهرها قرار داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه به این شیوه، زمانی برای شاعران تهرانی به صورت مستقل در نظر گرفته نمی‌شود و نشست‌های شعرخوانی شاعران تهرانی با شعرخوانی‌های پایانی جشنواره در روزهای آخر ادغام شده‌اند.

مهیجی در پایان افزود: این مساله سبب می‌شود تاحدودی به دلیل فشردگی برنامه‌های پایانی جشنواره، شاعران تهرانی فرصت مناسبی برای شعرخوانی نداشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط