چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
روایتی از دروغ و خشکسالی در «پایان‌ها» منتشر می‌شود

«پایان‌ها» عنوان رمانی است از عبدالرحمان منیف که به زودی با ترجمه یدالله ملایری منتشر می‌شود. در این رمان دوگانگی شهر و روستا، قحطی و دروغ به محورهای اصلی داستان تبدیل می‌شوند و نویسنده روایتی دارد از شهری که به نماد دروغگویی و وعده‌های پوچ تبدیل می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منیف یکی از مهمترین نویسندگان معاصر جهان عرب است که در سال 2004 از دنیا رفت.

ملایری درباره این نویسنده گفت: مهمترین ویژگی این نویسنده به جز قلم گیرایش، این است که اکثر رمان‌هایش فاقد مکان و زمان مشخص هستند و خوانندگان زیادی می‌توانند با آن همذات پنداری کنند و آن را داستان زندگی خود بدانند. 

وی رمان «پایان‌ها» را سرآغازی برای مجموعه‌ای پنج جلدی از این نویسنده دانست و گفت: باوجود این‌که این اثر رمانی مستقل به شمار می‌رود ولی بخشی از مجموعه رمان‌های پنج جلدی این نویسنده است که شباهت‌های زیادی با هم دارند. 

ملایری نبود شخصیت زن را یکی از ویژگی‌های داستان‌های منیف دانست و گفت: در این اثر حتی یک شخصیت زن هم وجود ندارد و نویسنده به کمک همین جای خالی، بر اهمیت زنان تاکید می‌کند. او داستان را از نگاه یک جامعه مرد سالار روایت می‌کند و در یکی دو صحنه که از زنان می‌نویسد هوشمندانه نقدی دارد بر وضعیت زنان در کشورهای عربی.

به گفته ملایری حیوانات هم نقش مهمی در این داستان دارند. وی در این‌باره افزود: ارتباط بینامتنی زیادی بین این رمان و آثاری چون «کلیله و دمنه» وجود دارد و در این اثر موضوعی چون شکار اهمیت زیادی می‌یابد.

این مترجم در ادامه افزود: در رمان‌های نویسنده نمی‌توان فقط یک فرد را شخصیت اصلی داستان دانست زیرا به تناوب اشیا، حیوانات و انسان‌ها نقش اصلی را بر عهده می‌گیرند و شخصیت‌پردازی در آثار وی به شکل کاملا مدرنی شکل می‌گیرد.

رمان «پایان‌ها» اثر عبدالرحمان منیف به زودی با ترجمه یدالله ملایری از سوی انتشارات مروارید روانه بازار کتاب ایران می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها