شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۶
عطایی: جشنواره به تمامی گویش‌ها اهميت دهد

همایون عطایی، شاعر و برگزیده بخش استانی دومین جشنواره شعر فجر، معتقد است جشنواره شعر فجر در صورتی می‌تواند عنوان بین‌المللی را یدک بکشد، که به گویش‌ها و زبان‌های مختلف توجه کند و آثار شعری در این بخش نیز بررسی و ارزیابی شوند.-

عطایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این اقدام، که جشنواره شعر نیز به حلقه جشنواره‌های فجر پیوسته و هر سال برگزار می‌شود، اقدامی شایسته است. به‌طور کلی این حرکت یک حرکت بزرگ فرهنگی به حساب می‌آيد؛ چراکه می‌توان امیدوار بود شعر نیز جایگاه اصلی‌اش را در میان دیگر هنرها پیدا کند.

وی در ادامه توضیح داد: به‌نظر من عنوان بین‌المللی بودن جشنواره، عنوان چندان مناسبی نیست؛ چراکه این جشنواره طی پنج دوره برگزاری خود تنها به شعر فارسی پرداخته است و بسیاری از زبان‌ها و گویش‌های محلی مانند، ترکی، کردی و لری نادیده گرفته شده‌اند و شاعران غیرفارسی‌سرا از این جشنواره بی‌بهره مانده‌اند.

این شاعر تاکید کرد: اگر می‌خواهیم شعر را به‌صورت نهادینه به مردم نزدیک کنیم باید به گویش‌های مختلف در میان سایر اقوام نیز توجه شود و اگر از کشورهای دیگر نیز شاعرانی در جشنواره شرکت می‌کنند، باید آثار آن‌ها در زبان‌های مختلف بررسی و ارزیابی شود.

وی در پایان یادآور شد: البته منکر وجود شاعران بزرگ در زبان فارسی نیستم، اما این امر بدان معنا نیست، که دیگر ملیت‌ها، اقوام و گویش‌ها را از چنین جشنواره بزرگی در حوزه شعر کنار بگذاریم. 

ششمین جشنواره بین‌‌المللی جشنواره شعر فجر از ۱۸ بهمن تا اول اسفند در تهران و ۹ استان دیگر برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط