چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
محبت: جشنواره معرفی‌کننده استعدادهای جوان است

محمدجواد محبت، شاعر، معتقد است جشنواره شعر فجر معرفی‌کننده استعدادها و ذوق‌های جدید است و هر سال می‌تواند دستاوردهای شاعران را در عرصه شعر و ادبیات به نمایش بگذارد.-

محبت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در روزگار پیش از انقلاب و پس از انقلاب شاهد فعالیت‌های گسترده شاعران بوده‌ایم و شاعران همواره رسالت شعری خود را به جای آورده‌اند.

وی ادامه داد: در روزگاری که شعر اعتراض برای شاعران مطرح بوده است، شاعران بی‌پرده از مسایلی سخن گفته‌اند، که گاه از چشم، گوش و ذهن سانسور آن روزگار پهنان مانده یا شاعر برای انعکاس درد جامعه‌اش مجازات شده است. در نشریه‌های آن زمان مانند «مصور» یا «روشنفکر» نمونه‌هایی از شعرهای اعتراضی شاعران دیده می‌شود.

این شاعر افزود: بنابراین شاعران حنجره انقلاب بوده‌اند و اکنون نیز حنجره جامعه هستند. آن‌چه دیگران می‌خواهند بگویند از زبان شاعران شنیده می‌شود و دیگر هنرمندان از شعر آن‌ها الهام می‌گیرند.

وی از شعر و شاعر به عنوان والاترین هنر یاد و تشریح کرد: شعر فارسی و به ویژه شعر جوان ما بسیار بالنده، چشمگیر و شگفتی‌آور است. در جشنواره‌ها و جایزه‌های مختلفی، که با عنوان‌های دولتی یا غیر دولتی و پیرامون موضوعات مختلف برگزار می‌شوند، این مساله به روشنی آشکار است.

محبت در ادامه به جشنواره شعر فجر و تاثیر آن اشاره کرد و گفت: جشنواره شعر فجر معرفی‌کننده استعدادها و ذوق‌های جدید است و هر سال می‌تواند دستاوردهای شاعران در عرصه شعر و ادبیات را به نمایش بگذارد.

وی افزود: از سوی دیگر تمامی جریان‌ها و موضوعات شعری در جشنواره مطرح می‌شوند و از دیدگاه ذهن‌هایی دقیق و چشم‌هایی بینا داوری و ارزیابی می‌شوند.

این شاعر از منطقه‌ای برگزار شدن جشنواره ششم به عنوان اقدامی مناسب یاد کرد و ادامه داد: این نکته که جشنواره امسال به صورت متمرکز در یک استان برگزار نمی‌شود و در ۹ استان کشور پوشش داده می‌شود، از جمله نکات مثبت آن است. همچنین این موضوع سبب می‌‌شود ارزیابی آثار دقیقتر و بهتر صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: در زمان برگزاری جشنواره به‌طور معمول تعداد محدودی از شاعران و علاقه‌مندان امکان حضور در جشنواره را دارند، بنابراین بهتر است تمامی برنامه‌های جشنواره و شعرخوانی‌ها در قالب لوح فشرده‌ای تهیه شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. انتشار کتابی مرتبط با جشنواره یا پخش نشست‌های شعر از تلویزیون از دیگر اقدامات مناسب است.

ششمین جشنواره بین‌‌المللی جشنواره شعر فجر از ۱۸ بهمن تا اول اسفند در تهران و ۹ استان دیگر برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط