یکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
كمبود پژوهش در زمينه حريم خصوصي اطلاعات احساس مي‌شود

فريد محسني، نويسنده كتاب «حریم خصوصی اطلاعات» كه به مرحله نهايي داوری‌های بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال در بخش‌ حقوق راه يافته است، از كمبود پژوهش در اين حوزه خبر داد.-

دكتر  محسني، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره زمينه‌هاي تاليف اين كتاب اظهار كرد: تحولاتي كه پس از واقعه سپتامبر 2001 در آمريكا پديد آمدند، منجر به بازنگري و تحول اساسي در قوانين مربوط به ميهن‌پرستي، حقوق جزا و حقوق عمومي ايالات متحده آمريكا طي 45 روز شدند. بحث حريم خصوصي به‌ عنوان يكي از مهم‌ترين مبحث‌‌ها مورد توجه قرار گرفت و با توجه به رشد روزافزون فناوري نوين، به يكي از مهمترين چالش‌هاي عصر حاضر تبديل شد.

محسني درباره رويكرد اين كتاب گفت: اين نوشتار با رويكردي تطبيقي، آخرين وضعيت حقوقي آمريكا و همچنين قوانين فقهي كشورمان را به لحاظ قانون‌گذاري در اين زمينه بررسي كرده است.

مولف كتاب «حریم خصوصی اطلاعات» دليل برگزيدن كشور آمريكا براي اين مقايسه تطبيقي را كامل بودن حقوق اين كشور در حوزه حريم خصوصي و بهره‌گيري ساير كشور‌هاي اروپايي از اين حقوق عنوان كرد و افزود: در اين كتاب كوشيدم تا نحوه عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي مختلف كشورمان از جمله «سازمان مخابرات» را در اين زمينه نشان دهم. همچنين در اين كتاب به محدوديت‌هاي افراد جامعه در دانستن از زندگي خصوصي شخصيت‌هاي مهم جامعه پرداخته شده است.

اين استاد دانشگاه، مخاطبان اصلي اين نوشتار را دانشگاهيان و كاركنان مراكز پژوهشي، قوه مقننه، قوه مجريه، قوه قضاييه و مجريان دستگاه‌هاي مختلف نام برد و گفت: آحاد مردم نيز مي‌توانند از برآيند اين كتاب به صورت مقاله‌هايي در زمينه حقوق خصوصي منتفع شوند.

وي توسعه فضاي سايبري و تكنولوژيكي جوامع را سبب تحت‌الشعاع قرار گرفتن حريم خصوصي افراد و نگراني روزافزون مردم نسبت به اين موضوع دانست و افزود: در اين كتاب كوشيدم به مباني حقوق خصوصي توجه كنم.

محسني كتاب «حریم خصوصی اطلاعات» را حاصل مطالعات پنج‌ ساله‌اش در اين حوزه دانست و گفت: 29 قانون آمريكا در اين زمينه مورد مطالعه قرار گرفتند.

وي در تشريح مباحث مطرح شده در كتاب گفت: اين نوشتار در دو بخش تنظیم شده است كه بخش نخست به چرايي مباحث مربوط به حريم خصوصي مطرح پرداخته و در آن مباني نظري به‌صورت تطبیقی و مزجي بررسي شده و تقسيم‌بندي تازه‌اي را بر اساس ماهيت حريم خصوصي و ارايه اطلاعات در اين زمينه ارايه شده است.

وي افزود: همچنین در اين بخش كوشيدم با مطالعه فقه امامیه به‌عنوان منبع حقوق ایران، اصول لازم را برای تحلیل نظری مباحث استخراج كنم و از سوي ديگر، به بیان نظریات حقوقدانان و مقررات متنوع ایالات متحده آمريكا بپردازم.

نويسنده كتاب با بيان اين‌كه در بخش دوم به مطالعه و بررسي چگونگي و موارد حريم خصوصي بر اساس تقسيم‌بندي ارايه‌شده پرداخته شده است، قوانين و مقررات و احکام هريک از انواع حريم خصوصي در نظام‌هاي مورد تحقيق و مثال‌هايي از نظام حقوقي ايران و پرونده‌هاي متعددي از نظام حقوقي آمريکا را از ديگر مباحث مطرح شده در اين كتاب نام برد و افزود: اين فصل با هدف توسعه ديدگاه و زمينه مباحث درباره حريم خصوصي تدوين شده است.

وي موانع تصويب اين قانون در كشورمان را كمبود پژوهش در اين حوزه عنوان كرد و گفت: نياز است پژوهش‌هاي متعددي درباره موضوع حريم خصوصي صورت گيرند تا مشكلات مبنايي و تئوري در اين باره برطرف شوند و زمينه براي تصويب قوانين مورد نياز در اين زميه فراهم شود.

مولف كتاب حریم خصوصی اطلاعات، با اشاره به موانع فرهنگي موجود بر سر راه تصويب اين طرح افزود: در اين‌باره نيازمند توسعه فرهنگي‌هستيم كه اين امر اهتمام دولتمردان و دانشگاهيان را براي تشويق و ترويج موضوع حريم خصوصي مي‌طلبد.

نامزد جايزه كتاب سال در بخش حقوق، اين جايزه را زمينه‌اي مناسب براي تشويق محققان و پژوهشگران و ترويج فرهنگ مطالعه و تحقيق دانست و گفت: هرقدر در دانشگاه‌ها فعاليت‌هاي نظري و تئوري بيشتري انجام شود، زمينه‌ بيشتري براي مطالعه لايه دوم كه همان مطالعه بخش‌هاي تخصصي و علوم اجتماعي است، فراهم خواهد شد.

چاپ نخست كتاب «حریم خصوصی اطلاعات» نوشته دكتر فريد محسني از سوي انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. اين اثر به مرحله نهايي داوری‌های بیست و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بخش‌ حقوق راه يافته است.

مراسم اختتاميه بيست و نهمين دوره جايزه كتاب سال از ساعت 15 تا 17 روز چهارشنبه (19 بهمن) در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط