جمعه ۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
باباچاهی: آتشی در شعر «نوآفرین» بود

علی باباچاهی معتقد است منوچهر آتشی در شعر «نوآفرین» بوده و این نوآوری لحظه به لحظه، آرام و محتاط خودش را در شعر او نشان داده است. از سوی دیگر آتشی را شاعری می‌داند که تا پایان عمر در تحرک و تقلای شعر به سر برده و به روز باقی مانده است._

باباچاهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: آتشی از جمله شاعرانی‌ است که چون نصرت رحمانی، م. آزاد و اسماعیل خویی، یک نسل پیش از من در صحنه شعر حضور داشته‌اند.

وی ادامه داد: اما باید بگویم از میان شاعران هم‌نسل آتشی، بهترین نمونه از آن‌هایی که توانسته‌اند تا پایان عمر در تحرک و تقلای شعر به سر برند و بتوانند همچنان به روز باقی بمانند، خود آتشی ا‌ست. پیدا کردن نمونه دیگری از همین زاویه برای من دشوار است.

باباچاهی درباره علت این امر افزود: به‌طور کلی اغلب شاعران هم‌نسل آتشی در پایان دوره کاری، خود را تکرار کرده‌اند یا برخی دیگر «سوخته» به‌نظر می‌رسیدند.

وی با تاکید بر نوآوری آتشی در اشعارش توضیح داد: نوآوری آتشی نوعی نوآوری به اصطلاح لحظه به لحظه، آرام و محتاط بود. آتشی را نمی‌‌توان در ردیف معدود شاعران شورشی قرار داد.

این شاعر ادامه داد: اگر کلمه آوانگارد یا معادل آن پیشتاز را برای معدودی از شاعران هم‌نسل آتشی یا نسل بعد از آتشی بتوان تعریف کرد و آن‌‌ها را زیر این عنوان قرار داد، من شعر آتشی را زیر عنوان «نوآفرین» دسته‌بندی می‌کنم. البته معتقدم پیش‌رو و پیشتاز از نظر معنایی فاصله بسیاری با یکدیگر دارند.

وی یادآور شد: پیشتاز به معنی شورشی و پیش‌رو به معنی «نوآفرین» است.

باباچاهی با تاکید بر این نکته که آشتی تا آخرین لحظه زندگی با ذهنیتی نو و جستجوگر همراه بود ادامه داد: این شاعر بر نوآوری‌های شاعران نسل جوان نیز اشرافی کامل داشت و به‌طور کلی هیچ فاصله‌ای میان او و نسل جوان نبود. این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در ارزیابی جایگاه شعری آشتی ا‌ست.

وی در توضیح تاثیر کارگاه شعر آتشی به تاثیرگذاری و جریان‌سازی برخی از شاعران اشاره و تشریح کرد: تعدادی از شاعران از چنین ویژگی برخوردارند و از نظر شعری جریان‌سازند. حتی اگر این ویژگی‌ آن‌ها به سلیقه مخاطبان شعر نزدیک باشد. به‌طور کلی آتشی شاعری تاثیرگذار و جریان‌ساز نبود.

این شاعر تاکید کرد: اما نوآوری‌های آتشی تنها در شعر او و تجربه‌های شعری‌‌اش به کمال رسیده است. بنابراین به‌نظر نمی‌رسد در شعر آتشی جنبه‌های بالقوه دیگری وجود داشته باشد که بتواند به وسیله نسل دیگری بسط و گسترش یابد.

وی در ادامه گفت: هر چه بود آتشی در خودش جمع کرده بود و در تجربه‌هایش آن‌ها را به کمال رسانده بود. اگر از همین منظر به کارگاه شعر آتشی نیز نگاه کنیم به همین نتیجه خواهیم رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها