جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
اسرافیلی: شعر ارزشمندترین میراث ماست

حسین اسرافیلی از شعر به عنوان ارزشمندترین میراث کهن ایرانیان یاد و بر انجام پژوهش‌های گسترده و علمی در این عرصه تاکید کرد. به اعتقاد او مخاطب شعر، به خوبی این هنر را می‌شناسد و باید برای شناخت او احترام قائل شد. چاپ آثار ارزشمند در این عرصه توجه به مخاطب و شناخت اوست._

اسرافیلی در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: نام‌گذاری روزی به نام «روز شعر و ادب» نشان‌دهنده اهمیت هنر شعر است. به عبارت دیگر نشان می‌دهد مسوولان نیز دل‌مشغولی شعر را دارند و به آن‌توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: اما مشخص شدن یک روز به نام «شعر و ادب» به‌طور حتم بدان معنا نیست که تنها در آن روز ویژه به یاد شعر و ادب باشیم. این روز یادآور فرهنگ و ادب غنی و ارزشمند ماست که ما را به راستی و درستی دعوت می‌کند و از پلیدی بر حذر می‌دارد.

این شاعر از شعر به عنوان ارزشمندترین هنر کهن یاد کرد و گفت: شاید در زمینه دیگر هنرها مانند آثار باستانی و تاریخی میراث ماندگاری از گذشته به ما رسیده باشد اما درک این آثار و رمزگشایی از آن‌ها نیازمند آشنایی با زبان و تاریخ هر دوره است.

وی توضیح داد: اما در ارتباط با هنر شعر که ارزشمندترین میراث فرهنگی‌ست ما به ابزاری برای درک آن نیاز نداریم؛ چراکه ادبیات و به ویژه شعر فارسی خود با ما سخن می‌گوید. به عنوان مثال هنگامی‌که با اثری چون شاهنامه روبرو می‌شویم به راحتی می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم.

اسرافیلی افزود: البته نباید فراموش کرد که مردم ما نیز مردمی شعر دوست و علاقه‌مند به این حوزه هستند. بسیاری از ضرب‌المثل‌های ما برگرفته از اشعار یا آمیخته با آن‌ها هستند.

وی به پیشینه شعر در میان ایرانیان اشاره کرد و افزود: شعر در پیشینه ایرانیان از ساحت پاکی برخوردار است. در دوره‌های گوناگون علما نیز به این عرصه توجه نشان داده‌اند. به عبارت دیگر مردم در کشور ما با شعر، انس و الفت بسیاری دارند. حضور «دیوان حافظ» در هر خانه‌ای و در کنار قرآن نشانی از این امر است.

این شاعر ادامه داد: در آذربایجان، افراد در صحبت‌های روزمره خود از شعرهایی با عنوان «بایاتی» (دو بیتی‌های محلی) بسیار استفاده می‌کنند یا با استفاده از آن‌ها فال می‌گیرند. این مسئله نیز جایگاه شعر در میان مردم را نشان می‌دهد.

وی در پایان بر ضرورت فعالیت بیشتر اهل قلم تاکید کرد و گفت: این حوزه نیازمند انجام کارهای پژوهشی گسترده‌ای است تا ارزش و شان شعر حفظ شود. شاید مخاطب شعر، خود شاعر نباشد و دستی در این حوزه نداشته باشد اما شعر را می‌شناسد و از آن لذت می‌برد. بنابراین باید آثار شایسته‌ای را برای مطالعه در اختیار داشته باشد.

۲۷ شهریور مصادف با درگذشت سیدمحمد حسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط