چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
بیابانکی: شعر روز ویژه نمی‌خواهد؛ كافي‌است به آن آسیب نزنیم

سعید بیابانکی، شاعر، با بیان این‌که لازم نیست برای شعر کاری انجام دهیم، تنها باید از آسیب‌رساندن به آن پیشگیری کرد گفت: شعر زیرساخت زبان است و اصلا نیازی به این نام‌گذاری‌ها ندارد بلکه باید حمایت‌های لازم را برای این هنر جذب کنیم؛ برای مثال مدیریت این هنر را به نااهل آن نسپاریم.-

سعید بیابانکی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: متاسفانه هر سال روز «شعر و ادب فارسی» می‌آید و می‌رود بی‌آن‌که شاهد هیچ اتفاق جدی در عرصه شعر باشیم.

وی با تاکید بر این موضوع که همه روزها، روز شعر است ادامه داد: شعر زیرساخت زبان است و اصلا نیازی به این نام‌گذاری‌ها ندارد بلکه باید حمایت‌های لازم را برای ارتقای این هنر جذب کنیم.

این شاعر توضیح داد: به‌طور کلی و به زبان ساده‌تر، این روزها شاهد آن هستیم که بلاهای متعددی بر سر شعر می‌آید. لازم نیست برای شعر کاری انجام دهیم، تنها باید از آسیب‌رساندن به آن پیشگیری کرد؛ برای مثال مدیریت این هنر را به نااهل آن نسپاریم.

وی پیشنهادی در این حوزه مطرح کرد و گفت: مسوولان می‌توانند در روز «شعر و ادب فارسی» مسابقه‌ای را میان مجریان صدا و سیما، مدیران فرهنگی و به نوعی تمامی افرادی که در مکان‌های مختلف به شعرخوانی می‌پردازند و با این هنر در ارتباط هستند، ترتیب دهند.

بیابانکی ادامه داد: می‌توانیم با مشخص کردن یک غزل از حافظ یا هر شاعر دیگری از این افراد بخواهیم تا آن‌را قرائت کنند. با این روش متوجه می‌شویم که چنین افرادی تا چه حد با نحوه قرائت شعر آشنا هستند. این امر به ما کمک می‌کند تا با ضعف‌های اساسی این حوزه آشنا شویم و پس از آن به چگونگی برپایی مراسم بزرگداشتی برای شعر بیندیشیم.

وی در پایان افزود: برنامه‌های متعددی به برپایی مشاعره و شب شعر اختصاص یافته است اما متاسفانه در چنین محافلی نیز شعر به درستی قرائت نمی‌شود. اگر چنین ضعف‌هایی را بشناسیم و در رفع آن گام برداریم بزرگ‌ترین خدمت را به شعر و ادبیات کرده‌ایم. 

۲۷ شهریور مصادف با درگذشت سیدمحمد حسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار» به عنوان روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط