شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲
اسماعیلی: شعر، هدف‌گذاری شود

رضا اسماعیلی هدف‌گذاری در ارتباط با شعر را مهم‌ترین اقدام در روز شعر و ادب فارسی می‌داند و همچنین معتقد است باید برنامه‌های روز شعر براساس اهداف از پیش تعیین شده آن ترتیب داده شوند. همچنین این برنامه‌ها در طول سال جاری باشند و معطوف به یک روز مشخص نشوند.

اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نامگذاری روزی به نام روز شعر و ادب فارسی اقدامی مثبت است و می‌توان آن را به فال نیک گرفت. اما اگر صرفا نامگذاری صوری و تشریفاتی باشد و در روند ترقی شعر تاثیری نداشته باشد باید این مسئله را ریشه‌یابی کرد.

وی ادامه داد: به‌نظرم در سال‌های گذشته این قضیه بیشتر جنبه تشریفاتی و فانتزی داشت و مسوولان این دغدغه را نداشتند که در آستانه فرا رسیدن چنین روزی بیشتر به ادبیات بها دهند. اما در چند سال اخیر وضعیت مناسب‌تری در این زمینه ایجاد شد.

این شاعر اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر را در این زمینه مثبت ارزیابی کرد و افزود: در چند سال گذشته مسوولان و متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری سعی کردند در این حوزه کاستی‌ها، نابسامانی‌ها و کوتاهی‌های گذشته را جبران کنند.

وی به چند نمونه از اقدامات مثبتی که در سال‌های اخیر انجام شده است اشاره و تصریح کرد: یکی از این اقدامات برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر است. به ویژه اگر بخش بین‌المللی آن پررنگ‌تر شود می‌تواند به بالندگی بیشتر آن کمک کند.

اسماعیلی در ادامه توضیح داد: همچنین برپایی نخستین همایش بین‌المللی شاعران ایران و جهان سبب برقراری ارتباط و تعامل بیشتر میان شاعران ایران و جهان و ترجمه آثار آن‌ها به زبان‌های مختلف می‌شود. از سوی دیگر انتخاب قائم مقام وزیر ارشاد در حوزه شعر نیز اقدام خوبی است. البته اگر جایگاهی برای این پست در ساختار سازمانی تعریف شود.

وی با تاکید بر لزوم هدف‌گذاری در این حوزه تشریح کرد: مسوولان با هدف‌گذاری در این زمینه می‌توانند برنامه‌های استراتژیک و نهادینی در این زمینه داشته باشند. این برنامه‌ها باید به‌گونه‌ای تدوین شود که در طول سال جریان داشته باشد تا هنگامی‌که به روز شعر می‌رسیم بتوانیم گزارشی از عملکرد یک‌ساله در این حوزه ارائه کنیم.

این شاعر در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره ویژگی‌های شعر شهریار پرداخت و گفت: شهریار یکی از شاعران نام‌آور و چهره‌های شاخص ادب معاصر بود. همچنین ارادت ویژه‌ای به حافظ داشت و در سرایش غزل به این شاعر اقتدا کرده بود و به سیاق و اسلوب سبک عراقی شعر می‌سرود.

وی ادامه داد: شعر شهریار آمیخته از عشق و عرفان بود. این امر ویژگی سبک عراقی است. سعدی تنها به عنصر عشق در شعرهایش پرداخته اما حافظ با هنرمندی این دو عنصر را در شعرش ترکیب کرده است.

اسماعیلی شعر شهریار را سرشار از طراوت نامید و افزود: طراوت و سرزندگی را در غزل‌های شهریار می‌توان دید. همچنین این شاعر از نمادهای ملی و مذهبی در آثارش بهره گرفته است.

وی یادآور شد: به عبارت دیگر، شهریار با بهره‌گیری از اسطوره‌های ملی و شخصیت‌های مذهبی و آیینی ارزش‌های ایرانی و اسلامی را در شعرش رواج بخشیده است.

این شاعر درباره دیگر ویژگی‌های شعر شهریار اظهار داشت: سهل و ممتنع بودن شعرهای شهریار از دیگر ویژگی‌های آثار اوست. این ویژگی نیز از شاخصه‌های سبک عراقی به حساب می‌آید. به عنوان مثال این بیت معروف شهریار که می‌گوید «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا/ بی‌وفا حالا که من افتاده‌ام از پا چرا» را هر مخاطبی با هر سطح سوادی می‌تواند درک کند و برداشت خودش را داشته باشد. مخاطبان حرفه‌ای نیز به لایه‌های پنهان شعر او پی می‌برند.

وی به منظومه ترکی «حیدربابا» اشاره و تصریح کرد: شهریار علاوه بر این‌که در شعر فارسی شاعری بزرگ است در حوزه شعر ترکی نیز با منظومه «حیدر بابا» توانسته است نام خودش را ثبت کند.

مولف کتاب «نیما در ۳۰ آینه» در پایان یادآور شد: منظومه «حیدر بابا» از شاهکارهای ادبی جهان به حساب می‌آید. صداقت برترین خصوصیت اخلاقی این شاعر است و او با صداقت در مسیر شعر و ادب فارسی گام برداشته است.

شنبه(۲۷ شهریور) روز در‌گذشت سید محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار و روز ملی شعر و ادب فارسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط