یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۲
«مشک‌های اندیمشک» به کتابفروشی‌ها آمدند

نخستین مجموعه شعر اسماعیل فیروزی با عنوان «مشک‌های اندیمشک» در مجموعه «صدای تازه» موسسه هنر و رسانه اردیبشهت منتشر شد. این دفتر غزل‌ها و شعرهای آزاد فیروزی را شامل می‌شود./

فیروزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این مجموعه در برگیرنده 53 قطعه شعر در قالب غزل و آزاد در سه بخش است. تمامی این اشعار به جز اشعار فصل آخر طی یک سال اخیر سروده شده‌اند.

وی افزود: مضمون اغلب این اشعار اجتماعی است و تاحدودی زندگی پس از جنگ در اندیمشک را بیان می‌کند.

فیروزی درباره ویژگی‌های اشعار این مجموعه از دیدگاه خودش توضیح داد: در اشعار این مجموعه تلاش کرده‌ام با ساخت تصاویری که تکراری نباشند و انتخاب یک زبان غیر تکراری و غیر تقلیدی، با ترکیبات و گویش خودم به موضوعات مدنظرم بپردازم.

وی ادامه داد: شاید اغلب شاعران در یک مرحله‌ای تحت‌تاثیر شاعران پیش از خود قرار بگیرند. من نیز از این امر مستثنی نیستم. اما ارزیابی نهایی برعهده مخاطبان و منتقدان است که تشخیص دهند زبان شعرهای من از تاثیر زبان دیگر شاعران خارج شده است یا خیر.

این شاعر گفت: با تکیه بر یکسری نشانه‌های محتوایی سعی کرده‌ام از تاثیرپذیری از زبان دیگر شاعران فاصله بگیرم.

وی در پایان درباره دلیل انتخاب عنوان «غزال‌ها» برای بخش شعرهای آزاد توضیح داد: این عنوان طبق نظر ناشر انتخاب شده است. البته به این مسئاه که در منطقه «اندیمشک» غزال و آهو وجود دارد نیز اشاره می‌کند.

مجموعه شعر «مشک‌های اندیمشک» در برگیرنده 53 قطعه شعر در سه بخش است. بخش نخست با عنوان «غزال‌ها»، 34 قطعه از شعرهای آزاد فیروزی را شامل می‌شود. در بخش دوم 11 غزل و در بخش سوم با عنوان «از گذشته‌ها»، هشت قطعه شعر مربوط به سال‌های پیش شاعر آمده اند.

«فرار»، «بازگشت»، «هفته‌ها»، «تاریخ»، «چهار پر»، «اشاره»، «سلوک»، «سکانس»، «روضه»، «تغییر»، «رهایی»، «راوی»، «بی‌خبر»، «شرط»، «آفتاب»، «خلاص»، «انگشتر» و «حوصله» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه اند.

نمونه شعری از اشعار آزاد این مجموعه با عنوان «سلوک»؛
«مقرب‌تر،
تن‌سائیده به برگ‌ریز شرم سحرگاهی،
دست می‌گیری از شعله‌ها و
تا دوده‌ی چشمم
بالا می‌روی.
دعا نمی‌کنم که برگردانمت
به صدای ترسیده‌ای از عشق.»

بخشی از یکی از غزل‌های این مجموعه با عنوان «قبله»؛
«چنان بر خوشه چشمان تو چون تاک پیچانم/ که شیرین می‌شود با هر نگاهت شیره جانم/ به چاه چشم تو افتادم از پلکی که وا کردی/ به بند تهمت مژگان تو افتاده مژگانم»

اسماعیل فیروزی متولد 1352 است. پیش‌تر در حوزه نثر کتاب‌های «عقیق‌های فصل یادگاری»، «ستاره‌های بی پلاک»، «گنجشک‌های ملاقات ممنوع»، «بگذار رودهای جهان از پیراهنم بگذرند» و «نامه‌های منتشر نشده مجنون» به چاپ رسیده اند.

مجموعه شعر «مشک‌های اندیمشک» در 96 صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و قیمت هزار و 600 تومان توسط موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط