شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲
جشن «صدای تازه» برگزار می‌شود

مراسم رونمایی مجموعه آثار طرح «صدای تازه» موسسه هنر و رسانه اردیبهشت، سه‌شنبه(24 خرداد) در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار می‌شود. سیدضیاء‌الدین شفیعی از انتشار 25 عنوان مجموعه شعر جدید در مرحله دوم طرح «صدای تازه» تا مهر امسال خبر داد.

شفیعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: رونمایی 25 عنوان کتاب طرح «صدای تازه»، در حقیقت یک جشن و بهانه یا فرصتی برای تمرکز رسانه‌‌ها و جوامع ادبی و هنری بر این رویداد فرهنگی است.

وی در ادامه توضیح داد: در این مراسم 25 شاعری که صاحبان این کتاب‌ها هستندحضور دارند و علاوه بر مراسم نمادین رونمایی از کتاب‌های این مجموعه، تعدادی از این شاعران به شعرخوانی می‌پردازند. اجرای برنامه برعهده حمیدرضا شکارسری است. فضای این مراسم فضای جشن و شادمانی برای تحقق یافتن یک فرآیند فرهنگی است.

تمامی این آثار در نمایشگاه کتاب امسال به صورت مستقل ارائه شده‌اند اما مجموعه 25تایی این کتاب برای نمایشگاه آماده نشد. در حال حاضر این مجموعه آماده است و در جشن «صدای تازه» در اختیار شاعران، منتقدان، چهره‌های فرهنگی و دیگر علاقه‌مندان این حوزه قرار می‌گیرند.

حمایت از آثار کتاب اولی‌ها
مسوول انتشارات موسسه هنر و رسانه اردیبهشت با تاکید بر احساس خلاء در زمینه انتشار نخستین کتاب‌های شاعران اظهار داشت: با توجه به این‌که در زمینه انتشار نخستین آثار شاعران همواره خلاء بزرگی احساس می‌شد، از مدت‌ها پیش در انتشارات هنر و رسانه اردیبهشت این مسئله را در قالب یک فعالیت فردی و بدون حمایت دنبال می‌کردیم. 

وی ادامه داد: تا این‌که با ارائه طرح «صدای تازه» به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و پذیرش حمایت از انتشار این آثار توسط معاونت فرهنگی، چاپ نخستین اثر شاعران با جدیت، نظم و هدفمندی بیشتری دنبال شد.

شفیعی افزود: از میان 150 عنوان کتاب منتشر شده در این انتشارات بیش از 85 درصد آثار، نخستین کتاب‌های شاعران بوده‌اند.

وی به حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح اشاره و تصریح کرد: انتظاری که در این پیشنهاد مطرح ‌شد خریداری بخشی از تیراژ این آثار و حمایت مادی و معنوی از این کتاب‌ها بود تا بتوانیم به عنوان یک موسسه خصوصی این طرح را ادامه دهیم. این پیشنهاد پذیرفته شد. 

وی ادامه داد: پس از توافق انجام شده تصمیمی مبنی بر انتشار طرح «صدای تازه» در دو مرحله اتخاذ شد. این طرح انتشار 50 عنوان مجموعه شعر شاعرانی را در برمی‌گیرد که نخستین کتاب خود را منتشر می‌کنند. 

شفیعی به دلیل برگزیدن این عنوان برای این طرح اشاره کرد و گفت: در این طرح از شاعرانی کتاب منتشر می‌شود که بنا بر هر دلیلی تاکنون از آن‌ها کتابی منتشر نشده یا اثر پیشین آن‌ها مدنظر قرار نگرفته و دیده نشده است. بنابراین شعر آن‌ها صدایی تازه در شعر امروز است.

در این طرح آثاری از شاعران جوان در کنار شاعرانی با سنین بالاتر دیده می‌شود. اما وجه مشترک تمامی این آثار این است که برای نخستین‌بار منتشر می‌شوند.

مشکلات مضاعف برای کتاب اولی‌ها
وی درباره دلایل اهمیت این کار اظهار داشت: افرادی که نخستین کار خود را منتشر می‌کنند با مشکلاتی مضاعف روبرو هستند؛ چراکه ناشران خصوصی معمولا مرارت حمایت مادی از این آثار را به جان نمی‌خرند و ناشران دولتی نیز به سراغ آثار افراد نام‌آشنا می‌روند.

مدیر موسسه انتشاراتی هنر و رسانه اردیبهشت افزود: چاپ اثری برای نخستین‌بار از یک شاعر دو نتیجه ممکن است داشته باشد؛ یا سبب می‌شود فعالیت آن فرد در عرصه شعر به صورت جدی و حرفه‌ای ادامه یابد، چراکه آن شاعر صاحب شناسنامه‌ای شده‌ است، یا سبب می‌سود آن فرد به‌طور کامل و به دلیل حرفه‌ای و جدی بودن این فضا از این عرصه بیرون رود.

وی یادآور شد: هر دو وجه این امر به نفع جریان ادبی امروز است و به ارتقاء این جریان کمک می‌کند.

کارشناسان و بررسی سطح کیفی آثار
این ناشر درباره دیگر معیارهای انتخاب آثار این طرح برای انتشار توضیح داد: این آثار فارغ از این‌که در طرح «صدای تازه» قرار دارند توسط یک گروه کارشناسی حرفه‌ای در موسسه هنر و رسانه اردیبهشت بررسی می‌شوند. تمامی آثار منتشر شده سه تا چهار رای کارشناسان را به دست آورده‌‌اند و از سطح کیفی قابل توجه یا ممتازی برخوردار هستند.

وی با تاکید بر تمرکز این مجموعه در تمامی حوزه‌های شعری گفت: علاوه بر غزل و دیگر قالب‌های کلاسیک، در حوزه شعر سپید و کوتاه سروده‌ها نیز تمرکز ویژه‌ای داریم؛ چراکه گونه ادبی کوتاه از نیازهای زندگی پرمشغله امروز است.

شفیعی از ادامه انتشار این طرح خبر داد و تشریح کرد: چاپ 25 عنوان کتاب مرحله دوم طرح «صدای تازه» تا مهر به سرانجام می‌رسد. پس از پایان نمایشگاه برنامه‌های دریافت اثر، بررسی و کارشناسی آثار و تولید گرافیکی آن‌ها آغاز شده و تاکنون حدود پنج کتاب به مرحله پایانی نگارش رسیده است.

حجم متوسط این آثار حدود 96 تا 104 صفحه است و تمامی گروه‌های شعری سپید، نیمایی و کلاسیک را دربرمی‌گیرد.

«درست یادم نیست» مجموعه غزل مهرداد بابایی، «طهران، خیابان جمهوری» شعرهای آزاد سید‌احمد حسینی، «سی خاطر اسبم» دفتر شعرهای لری علی باقری، «نقطه چین‌های زمین» مجموعه غزل زهرا رستمی، «دام بادام» رباعی‌های حسین گلچین و «شطرنج در شام آخر» مجموعه غزلی از سید‌ابوالفضل صمدی عنوان برخی از این آثار هستند.

«نت‌های سر به زیر» مجموعه شعرهای آزاد معصومه باغیان، «ارسطو در نیاوران» شعرهای آزاد و غزل‌های حسین ناصرالملکی، «عشق ما را نمی‌دهد بازی» دفتر غزل‌های علی‌رضا سپاهی‌لائین، «پروانه‌های ابری» مجموعه شعرهای آزاد مونا اکبریان، «فالگیر» سروده حیدر میرانی، «اما تو مثل پنجره‌ها» از پروانه بهزادی آزاد و «جایت را خالی گذاشته‌ام» شعرهای آزاد الناز باباخانی از کتاب‌های این مجموعه هستند.

«از باران پیاده شو» شعرهای آزاد نسرین حیائی تهرانی، «دو بیت مانده به آخر» سروده محمد مهدی نقی‌پور، «یک استکان رویا» کوتاه سروده‌های احسان پرسا، «ما شهیدان یک اتفاقیم» سروده حسن قریبی، «عکس با گیوتین» شعرهای آزاد صدرالدین انصاری‌زاده، «مثل خواب مثل خیال» کوتاه سروده‌های مجید یزدی، «سرودهای سرگردان زمین» شعرهای آزاد محمدعلی سپهرافغان، «زیر چتر فردا» سروده سید‌قاسم ناظمی، «کافور عطر خوبی است» دفتر شعر سلمان نظافت‌یزدی، «مشک‌های اندیمشک» سروده اسماعیل فیروزی، «گنجشک انارستان» مجموعه غزل منوچهر محمد‌زاده و «این بیت خانه نیست» گزیده‌ای از شعر زنان امروز به کوشش معصومه باغیان عنوان‌های دیگر کتاب‌های طرح «صدای تازه» هستند.

مراسم رونمایی 25 عنوان مجموعه شعر تازه منتشر شده و جشن «صدای تازه»، سه‌شنبه(24 خرداد) از ساعت 17 تا 19 در فرهنگسرای ابن‌سینا واقع در شهرک غرب، فاز یک، خیابان ایران زمین شمالی، روبروی باغ خوردین برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط